Protest and claim in the school linguistic landscape

Authors

  • Alicia María Alessandra Universidad Nacional de Cuyo, Facultad de Filosofía y Letras
  • Patricia Marcela Vallina Universidad Nacional de Cuyo, Facultad de Filosofía y Letras https://orcid.org/0009-0007-4176-2967

Keywords:

linguistic landscape, microdiscourse, top down, bottom up

Abstract

These lines include the main activities carried out as members within the framework of the Regional Language Observatory research project: Language in the landscape of Mendoza schools. This research, which began in 2019, records, describes and analyzes the different linguistic expressions of the exterior and interior landscape of urban Mendoza schools.

We understand linguistic landscape (hereinafter, PL) to be any text written on streets, buildings and publicly accessible sites such as billboards, advertisements, graffitis, among others, and that manifest a special use of language linked to social, informative and symbolic functions. It is a marker of the power and status of the linguistic communities that inhabit a territory (Laundry and Bourhis: 1997).

The analysis carried out on the PL of the Teaching Application Department, UNCuyo (hereinafter DAD) conforms to the theoretical and methodological guidelines proposed by various authors, such as Rodrigue Landry and Richard Bourhis (1997), Muñoz Carrobles (2010), Pons Rodríguez (2012), Mónica Castillo Lluch and Daniel Sáez Rivera (2013). This analysis is also enriched with knowledge of cognitive linguistics.

This research is exploratory. The corpus is made up of photos of posters, signs, graffiti, writings on exterior and interior walls of the DAD produced in September 2021, as a consequence of a conflictive situation that arose in the Institution and that had a strong impact on the entire educational community of the school. The unit of analysis considered is the microdiscourse, a unit of the language in use put into use in effective communication situations.

We can affirm that there is always PL and that it is changing and responds to the needs of the speakers and specific communicative situations. In this way, it is observed that the PL is a framework that is modified according to the concerns, needs, interests, emotions and thoughts of the communities that contain it. We conclude that in the external and internal PL of the DAD, a marked freedom of expression of adolescents is manifested and the way in which it is made visible.

 

Author Biographies

Alicia María Alessandra, Universidad Nacional de Cuyo, Facultad de Filosofía y Letras

Participación en el X Simposio de la Asociación Argentina de Lingüística Cognitiva (AALiCO) (San Juan, 2019) con la ponencia en colaboración “Significados y conceptualizaciones: las expresiones de identidad de algunos establecimientos educativos mendocinos”. Participación en las jornadas JELing (UNCuyo, 2019) con la ponencia en colaboración “Contacto de lenguas en el paisaje lingüístico de Mendoza I” (actualmente, en proceso de publicación). Dictado de manera remota del Seminario de Investigación en Letras con el tema de “El PL en el entorno mendocino”, que contó con varios estudiantes de la carrera inscriptos. Actualmente, están terminando sus producciones para la acreditación final (2020). Participación en las jornadas JELing (UNCuyo, 2023) con la ponencia en colaboración “Protesta y reclamo en el Paisaje Lingüístico escolar” (actualmente, en proceso de publicación).

Patricia Marcela Vallina, Universidad Nacional de Cuyo, Facultad de Filosofía y Letras

Participación en las jornadas JELing (UNCuyo, 2019) con la ponencia en colaboración “Paisaje lingüístico mendocino: una identidad intercultural por construir” (actualmente, en proceso de publicación). Dictado de manera remota del Seminario de Investigación en Letras con el tema de “El PL en el entorno mendocino”, que contó con varios estudiantes de la carrera inscriptos. Actualmente, están terminando sus producciones para la acreditación final (2020). Participación en las jornadas JELing (UNCuyo, 2023) con la ponencia en colaboración “Protesta y reclamo en el Paisaje Lingüístico escolar” (en proceso de publicación).

References

Backhaus, P. (2006). Linguistic Landscapes: a comparative study of Multilinguism in Tokyo. Multilingual Matters.

Ben Raffael, E., Amara, M. y Shohamy, E. (2006). Linguistic Landscape as Symbolic construction of the Public Space: The case of Israel. International Journal of Multilinguism, 3 (1), 7-30.

Castillo Lluch, M. y Sáez Rivera, D. (2011). Introducción al paisaje lingüístico de Madrid. Lengua y migración, 3 (1), 73-88.

Hipperdinger, Y. (2020). Paisaje lingüístico institucional en el área dialectal bonaerense: La promoción de la enseñanza de lenguas. Cuadernos de Literatura. Revista de Estudios Lingüísticos y Literarios, 15, 50-62.

Landry, R., y Bourhis, R. (1997). Linguistic Landscape and Ethnolinguistic Vitality: An empirical studio. Journal of Language and Social Psychology. 16 (1), 23-49.

Muñoz Carrobles, D. (2010). Breve itinerario por el paisaje lingüístico de Madrid. Ángulo recto. Revista de estudios sobre la ciudad como espacio plural , 2 (2), pp. 103-109. https://www.academia.edu/105913131/Breve_itinerario_por_el_paisa je_ling%C3%BC%C3%ADstico_de_Madrid?uc-sb-sw=24139892

Pons Rodríguez, L. (2012). El paisaje lingüístico de Sevilla y variedades en el escenario urbano hispalense. Diputación de Sevilla.

Ullmann, S. (1967). Semántica. Introducción a la ciencia del significado. Aguilar.

Published

05-07-2024

How to Cite

Alessandra, A. M., & Vallina, P. M. (2024). Protest and claim in the school linguistic landscape. Anales De Lingüística, (12), 41–57. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/analeslinguistica/article/view/7199

Issue

Section

Article