Venturing into Research

An Attempt at Approaching Sociolinguistics in an English Teacher Education Programme

Authors

Keywords:

sociolinguistic approach, sociolinguistic exercise, pre-service teachers, English teacher training program

Abstract

This article presents a didactic experience framed within a linguistics course taught in English at a university-level English teacher education programme. One of the modules in the curriculum includes an approach to sociolinguistics, and it is from this branch of linguistics that students are encouraged to reflect on the language they are studying and will eventually teach. The course aims for students to achieve a higher level of development in both the functional use of the foreign language and competencies related to their professional work through familiarisation with sociolinguistics and initiation into research in this field. To achieve this, students engage in a sociolinguistic exercise with the objectives of mastering some terminological nuances within the discipline, recognising sociolinguistic aspects within the context of their English teacher education programme as a discourse community, collecting data, analysing them using specific methods and techniques, and sharing the results of their work and experiences. This results in instances of presentation and debate in which students analyse linguistic uses and situations they encounter as students and which they will face during their roles as teachers. The purpose of this article is to share the previously described didactic experience, with the intention that it can be used as a reference or replicated, allowing for adaptations and improvements in different contexts.

Author Biography

Antonella Percara, Universidad Autónoma de Entre Ríos

Profesora en Inglés (Universidad Autónoma de Entre Ríos), Especialista Docente de Nivel Superior en Educación y TIC (Ministerio de Educación de Argentina), Magíster en Lengua Inglesa con Orientación en Lingüística Aplicada (Universidad Nacional de Córdoba) y doctoranda en Filología “Estudios Lingüísticos y Literarios” (Universidad Nacional de Educación a Distancia). Se desempeña como docente de Ciencias del Lenguaje e investigadora en el Profesorado en Inglés de la Universidad Autónoma de Entre Ríos y en el Profesorado y Traductorado de Inglés de la Universidad Adventista del Plata. Sus intereses de investigación incluyen: pragmática, análisis del discurso, feedback, revisión por pares y emociones.

References

Ayora Esteban, M.C. (2017). La competencia sociolingüística y los componentes culturales dentro del proceso de enseñanza-aprendizaje del español en un contexto de submersión lingüística. Pragmalingüística, 25, 31-49.

https://revistas.uca.es/index.php/pragma/article/view/3667

Canale, M. y Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, 1(1), 1-47.

Fernández Sanmartín, A., García Salido, M., Recalde, M., y Vázquez Rozas, V. (2008). Reflexiones metodologías sobre la técnica de la entrevista semidirigida. Comunicación presentada en el XV 105 Congreso de la Asociación de Lingüística y Filología de América Latina. ALFAL. https://investigacion.usc.gal/documentos/6124ea6015cff5474de99ef3?lang=es

Hymes, D. H. (1972). On communicative competence. En J. B. Pride y J. Holmes (Eds.), Sociolinguistics (pp. 269-293). Penguin.

Labov, W. y Gómez B., J. M. (1981). El estudio del lenguaje en su contexto social. Forma y Función, 1, 55–64.

https://revistas.unal.edu.co/index.php/formayfuncion/article/view/29460

Longarela Ares, A., y Rodríguez-Padín, R. (2023). Aprendizaje colaborativo, learning-by-doing y evaluación entre pares en educación superior. EDUCA International Journal, 2(3), 275-298. https://doi.org/10.55040/educa.v3i2.66

Moreno, F. (1998). Principios de sociolingüística y sociología del lenguaje. Ariel.

Roselló Verdeguer, J. (2021). Metodología sociolingüística y enseñanza de ELE. Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, 33.

https://www.redalyc.org/journal/921/92167147004/html/

Tagliamonte, S. A. (2006). Analysing sociolinguistic variation. CUP.

Tudela Capdevila, N. y Puertas Moya, F. E. (2006). El tratamiento de los elementos socio-culturales en la didáctica de segundas lenguas: El enfoque por competencias como evolución del paradigma comunicativo y aplicación del Marco Común de Referencia. Revista Electrónica Elenet, 2. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2133672

Published

05-07-2024

How to Cite

Percara, A. (2024). Venturing into Research: An Attempt at Approaching Sociolinguistics in an English Teacher Education Programme. Anales De Lingüística, (12), 89–103. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/analeslinguistica/article/view/7221

Issue

Section

Notes