The New Literacy Studies and Academic Literacies
Conceptual Contributions to the Study of Literate Practices in the University
Keywords:
Investigación, literacidades académicas, prácticas de escritura de estudiantesAbstract
In the last decades, a field of research was configured to understand the singularities and complexities of the practices of reading, writing and orality in the university. Paula Carlino (2013), one of the recognized figures in this field for her extensive body of research over the past twenty years, distinguishes two concepts that, innicially, seemed to be synonymous and, therefore, interchangeable; however, she argues that they need precision since they are directed differently in research terms. On one hand, academic literacy aims to investigate teaching practices and institutional policies to promote student participation in the genres specific to their disciplines, while on the other hand, in academic literacies (Lillis & Scott, 2007; Zavala, 2011), the goal is to understand literate practices from the perspectives of linguistics and ethnography. This distinction constitutes a key point in this paper, which aims to provide a theoretical overview of this second perspective. In this sense, in the first place, it will be proposed to establish some theoretical points of the New Literacy Studies (NEL) in the Anglo-Saxon context. Secondly, it will be discussed how this perspective is one of the main sources from which the approach to academic literacies is subsequently formed. Finally, the potential of this approach to understand the complexity of literate practices in the university will be indicated, particularly from the perspective of students, who produce and interact with texts in multiple specific events.
References
Ávila Reyes, N., Navarro, F. y Tapia-Ladino, M. (2020). Identidad, voz y agencia: Claves para una enseñanza inclusiva de la escritura en la universidad. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 28, 1-31. https://doi.org/10.14507/epaa.28.4722
Barton, D., Lee, C. K. M. (2012). Redefining Vernacular Literacies in the Age of Web 2.0. Applied Linguistics, 33 (3), 282-298. https://doi.org/10.1093/applin/ams009
Barton, D. y Hamilton, M. (2004). La literacidad entendida como práctica social. En V. Zavala, M. Niño-Murcia y P. Ames (Eds.), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas (pp. 109-139). Red para el desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.
Bazerman, C., Little, J., Bethel, L., Chavkin, T., Fouquette, D. y Garufis, J. (2016). Escribir a través del Currículum. Una guía de referencia. Universidad Nacional de Córdoba.
Carli, S. (2012). El estudiante universitario. Hacia una historia de la educación pública. Siglo XXI.
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355-381.
Castagno, F. y Waigandt, D. (2020). Procesos de formación y prácticas letradas en la educación superior argentina. El aporte de redes académico-científicas para favorecer políticas de democratización. Revista Digital de Políticas Lingüísticas, 12(12), 47-71.
Fairclough, N. (1989). Language and Power. Longman.
Flower, L. y Hayes, J. (1996). Teoría de la redacción como proceso cognitivo. Textos en contextos 1. Lectura y vida, 1, 73-110.
Gee, J. P. (2015). The New Literacy Studies. En The Routledge Handbook of Literacy Studies (pp. 35-48). Routledge.
Goody, J. (1977). The domestication of the savage mind. Cambridge University Press.
Kalman, J. (2004). Saber lo que es la letra: una experiencia de lectoescritura con mujeres de Mixquic. Siglo XXI.
Lea, M. y Street, B. (1998). Student writing in higher education: An academic literacies approach. Studies in Higher Education, 23(2), 157-172. http://dx.doi.org/10.1080/03075079812331380364
Lillis, T. (2003). Student writing as ‘academic literacies’: Drawing on bakhtin to move from critique to design. Language and Education, 17(3), 192-207. https://doi.org/10.1080/09500780308666848
Lillis, T. (2008). Ethnography as method, methodology, and «deep theorizing»: Closing the gap between text and context in academic writing research. Written Communication, 25(3), 353-388. https://doi.org/10.1177/0741088308319229
Lillis, T. (2009). Bringing writers’ voices to writing research. En A. Carter, T. Lillis, & S. Parkin (Eds.), Why writing matters. Issues of access and identity in writing research and pedagogy (pp. 169-187). John Benjamins Publishing Company.
Lillis, T. (2021). El enfoque de literacidades académicas: Sostener un espacio crítico para explorar la participación en la academia. Enunciación, 26(2021), 55-67. https://doi.org/10.14483/22486798.16987
Lillis, T. y Scott, M. (2007). Defining academic literacies research: Issues of epistemology, ideology and strategy. Journal of Applied Linguistics and Professional Practice, 4(1), 5-32. https://doi.org/10.1558/japl.v4i1.5
Moreno Mosquera, E. y Sito, L. (2019). Discusiones actuales, oportunidades y horizontes en los estudios sobre literacidades en América Latina. Ikala, 24(2), 219-229. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n02a02
Navarro, F. y Colombi, M. C. (2022). Alfabetización académica y estudios del discurso. En C. López Ferrero, I. E. Carranza y T. A. van Dijk (Eds.), Handbook of Spanish Discourse Studies (pp. 495-509). Routledge.
Olson, D. R. (1998). El mundo sobre el papel. El impacto de la escritura y la lectura en la estructura del conocimiento. Gedisa.
Ong, W. J. (1987). Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra. Fondo de Cultura Económica.
Pérez, I. G. y Natale, L. (2016). Inclusión en educación superior y alfabetización académica. En L. Natale y D. Stagnaro (Comp.) Alfabetización académica. Un camino hacia la inclusión en el nivel superior (pp.13-46). Universidad General Sarmiento.
Prior, P. (2018). How do moments add up to lives: Trajectories of semiotic becoming vs. Tales of school learning in four modes. En Making future matters. Computers and Composition Digital Press/Utah State University Press.
Russell, D. R., Lea, M., Parker, J., Street, B. y Donahue, T. (2009). Exploring notions of genre in ’academic literacies’ and ’writing across the curriculum’: Approaches across countries and contexts. En Genre in a Changing World. Perspectives on Writing (pp. 459-491). WAC Clearinghouse.
Sito, L. R. S. (2018). Ensaiando estratégias das artes letradas nas zonas de contato: Trajetórias de letramento acadêmico, ações afirmativas e políticas de conhecimento. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 18(4), 821-852. https://doi.org/10.1590/1984-6398201812992
Street, B. (2015). New Literacies; New Times: Developments in Literacies Studies. En N. Hornberger (Ed.), Encyclopedia of Language and Education (pp. 3-14). Springer.
Street, B. (2014). Olhar crítico sobre Walter Ong e a “gran divisão”. En Letramentos sociais. Abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação (pp.163-169). Parábola editorial.
Street, B. (2004). Los nuevos estudios de literacidad. En V. Zavala, M. Niño-Murcia y P. Ames (Eds.), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas (pp. 81-107). Red para el desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.
Trigos-Carrillo, L. (2019). A critical sociocultural perspective on academic literacies in Latin America. Ikala, 24(1), 13-26. https://doi.org/10.17533/UDEA.IKALA.V24N01A10
Zavala, V. (2011). La escritura académica y la agencia de los sujetos. Cuadernos Comillas, 1, 52-66.
Zavala, V., Niño-Murcia, M. y Ames, P. (Eds.) (2004). Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Red para el desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mauro Orellana
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 2.5 Argentina.
Los/as autores/as que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los/as autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo bajo una licecncia Creative Commons Atribución 2.5 Argentina (CC BY 2.5 AR) . Por esto pueden compartir el trabajo con la referencia explícita de la publicación original en esta revista.
2. Anales de lingüística permite y anima a los autores a difundir la publicación realizada electrónicamente, a través de su enlace y/o de la versión postprint del archivo descargado de forma independiente.
3. Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.