The monetization of panic: managing information in pandemic times

Authors

Keywords:

Infodemic, Pandemic, Media, Social networks, mediatization

Abstract

Analysis on the role of the media during the Covid-19 pandemic, particularly in Latin America. It is proposed to describe the factors that build panic and misinformation that in turn affected the management of the pandemic by national governments. The premise of the text is to delve into the role of the media as critics and whose exercise of questioning reaches the point of generating disbelief on the part of the population and how this affects the implementation of public policies in health matters.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Gabriela Rubio Escobar, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctorante en Estudios Latinoamericanos por la Universidad Nacional Autónoma de México.

References

Agamben, Giorgio (2020). La invención de la pandemia. En: G. Agamben y otros, Sopa de Wuhan (pp. 17-20) Editorial ASPO. Recuperado de: https://www.elextremosur.com/files/content/ 23/23684/sopa-de-wuhan.pdf

Burack, Cristina (2020). Opinión: por qué necesitamos menos cobertura mediática del coronavirus. DW. Recuperado de: https://www.dw.com/es/opini%C3%B3n-por-qu%C3%A9-necesitamos-menos-cobertura-medi%C3%A1tica-del-coronavirus/a-55309314

Gobierno de México (2020). Conferencia 29 de febrero. Recuperado el 23 de diciembre de 2020 de: https://coronavirus.gob.mx/2020/02/29/conferencia-29-de-febrero/

Landeros, Mario Andrés (2020). Las conferencias de López-Gattel superan 3 a 1 en rating a “mañaneras” de AMLO. El Universal. Recuperado de: https://www.eluniversal.com.mx/nacion/ conferencias-de-lopez-gatell-superan-3-1-en-rating-mananeras-de-amlo

López Ponce, Janette (2018). ¿Qué dijo AMLO en su primera conferencia matutina? Milenio Noticias. Recuperado de: https://www.milenio.com/politica/la-mananera-de-que-hablo-amlo-en-su-primera-conferencia

Organización Mundial de la Salud (OMS) (2020). Estadísticas. Recuperado de: https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/q-a-coronaviruses?gclid=Cj0KCQiAk53-BRD0ARIsAJuNhpust6Vht8Js_l8jrJ7G3CJXgSaOyjb4_6SwEulz n1YgT0M_ta9sK1waAi0NEALw_wcB

Organización Panamericana de la Salud (OPS) (2020). (Versión digital). Recuperado de: file:///Users/anagabrielarubioescobar/Downloads/FS-Infodemic-covid-19-SPA.pdf

United Nations Interregional Crime and Justice Institute (UNICRI) (2020). Stop the virus of disinformation. Recuperado de: http://www.unicri.it/sites/default/files/2020-11/SM%20 misuse.pdf

Universidad Iberoamericana (2020). Expertos revisan cobertura mediática y discurso de gobierno sobre COVID-19. Recuperado de: https://ibero.mx/prensa/expertos-revisan-cobertura-mediatica-y-discurso-de-gobierno-sobre-covid-19

Valasis, Adriana (2020). Conferencias del Bienestar llegaron a su fin: Luisa Alcalde. Recuperado de: https://noticieros.televisa.com/ultimas-noticias/conferencias-del-bienestar-llegaron-a-su-fin-luisa-alcalde/

Published

10-08-2021

How to Cite

Rubio Escobar, A. G. (2021). The monetization of panic: managing information in pandemic times. Cuyo. Anuario De Filosofía Argentina Y Americana, 38, 37–56. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/anuariocuyo/article/view/5114