Heidegger in Uruguay

The contribution of Mario A. Silva García in the early fifties

Authors

  • Sebastián Ferreira Peñaflor Instituto de Formación Docente de Florida

Keywords:

Mario A. Silva García, Philosophy in Uruguay, Heidegger reception, phenomenology, Faculty of Humanities and Sciences

Abstract

The purpose of this article is to highlight one of the most prolific thinkers of Philosophy in Uruguay in the second half of the last century: Mario A. Silva García. To do this, we will highlight how he made possible, thanks to his teaching at the Faculty of Humanities and Sciences, the Heideggerian reception in Uruguay at the end of the forties and beginning of the fifties. Said record coincides with the creation of the Faculty of Humanities and Sciences, and the Philosophy courses that were provided in said Faculty, Silva García being an authentic exponent in the phenomenological reception of those years. Indeed, the different authors and texts in which said reception will be underlined correspond to the strength that Phenomenology had since the forties. In this context, it will be necessary to highlight two fundamental registers that make up the way in which the university professor reads Heidegger at the beginning of the fifties. In the first place, the records of the courses provided by the professor between 1950 and 1951, which we found in the Central Archive of the Faculty of Humanities and Educational Sciences. Secondly, the publication "On the notion of foundation and principle", which corresponded to the Logic course of 1949. In this way, it will be possible to observe the importance of Professor Silva García's teaching, enabling his impressive intellectual production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sebastián Ferreira Peñaflor, Instituto de Formación Docente de Florida

Doctorando por la Universidad Nacional del Sur de Bahía Blanca, Argentina. Magíster en Ciencias humanas, opción Filosofía Contemporánea, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad de la República, Uruguay. Profesor de Pedagogía II en el Instituto de Formación Docente de Florida. Profesor Efectivo de Filosofía en Enseñanza Media, titulado en el Instituto de Profesores Artigas, Uruguay. Fue alumno del Programa de Pós-Graduação en Filosofía de la Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Actualmente trabaja sobre la Filosofía en el Uruguay desde los años cincuenta del siglo pasado y sobre el filósofo francés Michel Foucault.

References

AA.VV. (1943). Revista Hiperión, nº 88 (s/d). Montevideo. Recuperado de: https://anaforas.fic.edu.uy/jspui/handle/123456789/3508 (Acceso: 02/04/2023).

AA.VV. (1944a) Revista Hiperión, nº 89 (s/d). Montevideo. Recuperado de: https://anaforas.fic.edu.uy/jspui/handle/123456789/3508 (Acceso: 02/04/2023).

AA.VV. (1944b) Revista Hiperión, nº 91 (s/d). Montevideo. Recuperado de: https://anaforas.fic.edu.uy/jspui/handle/123456789/3508 (Acceso: 02/04/2023).

AA.VV. (1949). Revista Asir, nº 10. Montevideo.

Ardao, Arturo (1956). La Filosofía en el Uruguay en el siglo XX. México: Fondo de Cultura Económica.

Caño Guiral, Jesús (1969). Ideologías políticas y filosofía en el Uruguay. Montevideo: Editorial Nuestra tierra.

Costábile, Helena (2007). Crónica y testimonio sobre las ideas filosóficas en el Uruguay de la segunda mitad del siglo XX. Revista de Humanidades (Universidad de Montevideo), año VII, nº 1, 81-100, Recuperado de: http://revistas.um.edu.uy/index.php/revistahumanidades/article/view/96/78

Ferreira Peñaflor, Sebastián (2023). Foucault en Uruguay: Acerca de su recepción en la Facultad de Humanidades y Ciencias en los años sesenta. Anuario Rioplatense de la Francofonía, nº 0. Recuperado de: https://revistas.udelar.edu.uy/OJS/index.php/ARF/issue/view/130/Anuario%20Rioplatense%20de%20la%20Francofon%C3%ADa%2C%200

Foucault, Michel (2001). Dits et écrits I (1954-1975). Paris: Gallimard Quarto.

Gil Salguero, Luis (2012). De Luis Gil Salguero. En P. Rocca (Ed.), Revistas culturales del Río de la Plata. Diálogos y tensiones (1945-1960). (p. 198). Montevideo: CSIC.

Heidegger, Martin (2000) Hölderlin y la esencia de la poesía. (Edición y traducción de J. D. García Bacca). Barcelona: Editorial Anthropos.

Heidegger, Martin (2001). Conferencias y artículos. (Traducción de E. Barjau). Barcelona: Ediciones del Serbal.

Heidegger, Martin (2005) Y para qué poetas? En Caminos de bosque. (pp. 199-238). (Traducción de H. Cortés y A. Leyte). Madrid: Alianza editorial.

Heidegger, Martin (2006). Carta sobre el Humanismo. Madrid: Alianza Editorial.

Heidegger, Martin (2019) Ser y tiempo. (Traducción de J. E. Rivera). Madrid: Editorial Trotta.

Heymann, Ezra (2012). Vías de comprensión abiertas a partir de las Investigaciones de Sambarino. En M. Andreoli y Y. Acosta (Comps.), Mario Sambarino: A cincuenta años de sus Investigaciones, (pp. 15-25). Montevideo: Universidad de la República / CSIC.

Lapoujade, María Noel (2011). In Memoriam Profesor Mario Silva García. Ciencias Psicológicas, 5(2), 181–182. Recuperado de: https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/86/75 (Acceso 07/03/2023).

Levinas, Emmanuel (2009). Descubriendo la existencia con Husserl y Heidegger. (Traducción de M. E. Vázquez). Madrid: Editorial Síntesis.

Levinas, Emmanuel (2000) Ética e infinito. (Traducción de J. M. Ayuso Díez). Madrid: La balsa de la Medusa.

Ruibal Gutiérrez, Raúl (2002). Mario Silva García: El pathos de la distancia. Recuperado de: http://www.cefu.itgo.com/pathos.htm (Acceso 31/03/ 2022).

Silva García, Mario (1944). Plenitud y degradación. A propósito del bergsonismo. Montevideo: Claudio García y Cía. editores.

Silva García, Mario (1950). Actividades correspondientes al curso de Filosofía Teórica y Teoría del conocimiento, enviado el 21 de diciembre. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Archivo Central, Legajos docentes, caja 8 S.

Silva García, Mario. (1951a). Sobre la noción de fundamento y de principio. Revista de la Facultad de Humanidades y Ciencias (Montevideo: Universidad de la República), nº 6, 147-181.

Silva García, Mario (1951b). Programa de Filosofía Teórica enviado el 19 de febrero. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Archivo Central, Legajos docentes, caja 8 S.

Silva García, Mario (1952). Actividades correspondientes al curso de Filosofía Teórica, enviado el 7 de enero. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Archivo Central, Legajos docentes, caja 8 S.

Silva García, Mario (1958). F. Kafka y la situación espiritual de nuestro tiempo. Curso de 1958, inédito. Archivo familiar a cargo de Sol Silva.

Silva García, Mario (1963). El misterio del cuerpo. Cuadernos Uruguayos de Filosofía (Montevideo: Facultad de Humanidades y Ciencias), tomo II, 39-62.

Silva García, Mario (1976). Martin Heidegger: diálogo entre el pensador y el poeta. Revista Sintaxis, nº 3. 3-18. Recuperado de: https://anaforas.fic.edu.uy/jspui/handle/123456789/3097?mode=full (Acceso 23/8/22).

Souza, Ricardo Timm de (2012). Levinas e a ancestralidade do Mal: Por uma crítica da violência biopolítica. Porto Alegre: EDIPUCRS.

Stein, Ernildo (2004). Exercícios de Fenomenologia. Limites de um Paradigma. Ijuí: Editora UNIJUI.

Stein, Ernildo (2006). Pensar é pensar a diferença. Filosofia e conhecimento empírico. Ijuí: Editora UNIJUI.

Stein, Ernildo (2011). Pensar e Errar: um ajuste com Heidegger. Ijuí: Editora UNIJUÍ.

Stein, Ernildo (2012). Analítica Existencial e Psicanálise. Ijuí: Editora UNIJUÍ.

Viscardi, Ricardo (2005). Guerra, en su nombre. Valparaíso: Universidad de Playa Ancha.

Viscardi, Ricardo (2012). Mario Silva García, la universalidad de un pensador uruguayo. Recuperado de: http://ricardoviscardi.blogspot.com/2012/01/mario-silva-garcia-la-universalidad-de.html (Acceso: 02/04/2023).

Viscardi, Ricardo (2022). Inter-Rogación. Ibero Gutiérrez desde el presente. Montevideo: Editorial Maderamen / Filosofía como Ciberdemocracia.

Published

19-12-2023

How to Cite

Ferreira Peñaflor, S. (2023). Heidegger in Uruguay: The contribution of Mario A. Silva García in the early fifties. Cuyo. Anuario De Filosofía Argentina Y Americana, 43, 71–96. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/anuariocuyo/article/view/7467