José Enrique Rodó against the “witchesʼ flight”
For a critique of contemporary Latin-American northmania
Keywords:
José Enrique Rodó, northmania, attention, sovereignty, late modernityAbstract
The article addresses the denunciation that José Enrique Rodó presents in his Ariel (1900) about Latin American “northmania”. After specifying why Rodó saw in this attitude a problem, the article reconstructs some of its fundamental premises linked to attention, with the purpose of evaluating in what sense that denunciation can still mean something important for the criticism of our time. Showing, firstly, that Rodonian “northmania” seems to hide within it an ideal linked to the sovereignty of attention (both personal and collective), and secondly, that various economic and political dynamics of our time revolve around the kidnapping or abduction of attention. To concluded, in the end, that Rodóʼs denunciation continues to penetrate deep into our twenty-first century by helping us to illuminate the difficulties that persist in the task of reorient our gaze towards ourselves and build, from there, other forms of sovereignty (political, academic and economic).
Downloads
References
Acosta, Yamandú (2002). Ariel de Rodó, un comienzo de la filosofía latinoamericana y la identidad democrática de un sujeto en construcción. Frónesis. Revista de Filosofía Jurídica, Social y Política, (92), 47-83.
Acosta, Yamandú (2018). Ariel: evangelio de una teología profana americanista. Utopía y Praxis Latinoamericana, 28(81), 31-43.
Albornoz, Mario (2007). Los problemas de la ciencia y el poder. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 8(3), 47-65.
Bagehot, Walter (1873). Physics and Politics. New York: D. Appleton and Company.
Beller, Jonathan (2006). The Cinematic Mode of Production. Attention Economy and the Society of the Spectacle. Hanover (New Hampshire): Darmouth College Press.
Bermejo, José Carlos (2015). La tentación del rey midas. Para una economía política del conocimiento. Madrid: Siglo XXI.
Bloch, Ernst (2004). El principio esperanza. (Vol. 1). (Trad. esp. de F. González Vicén). Madrid: Trotta.
Borges, Jorge Luis (2003). El Aleph. Buenos Aires: Alianza.
Bourdieu, Pierre (2000). Sobre el poder simbólico. En P. Bourdieu, Poder, derecho y clases sociales (pp. 87-100). (Trad. esp. de M. J. Bernuz Beneitez). Bilbao: Desclée de Brouwer S. A.
Butler, Judith (2010). Marcos de guerra. Las vidas lloradas. (Trad. esp. de B. Moreno). México D. F.: Paidós.
Caso, Antonio (1922). Discursos a la nación mexicana. México D. F.: Porrúa.
Castro-Gómez, Santiago (2005). La hybris del punto cero: ciencia, raza e ilustración en la Nueva Granada (1750-1816). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Crary, Jonathan (2001). Suspensions of Perception. Attention, Spectacle, and Modern Culture. Massachusetts: MIT Press.
Drews, Pablo (2020). La invisibilidad de la filosofía latinoamericana como problema. Élenkhos, 1(3), 55-84.
Flaubert, Gustave (1978). Madame Bovary. (Trad. esp. de A. Díaz Carvajal). Buenos Aires: Losada.
Foster Wallace, David (19 de septiembre de 2008). David Foster Wallace on Life and Work. The Wall Street Journal. Recuperado de: https://www.wsj.com/articles/SB122178211966454607
Gadamer, Hans-Georg (1975). Verdad y método. (Trad. esp. de A. Aparicio y R. de Agapito). Salamanca: Ediciones Sígueme.
Hegel, Georg W. F. (1995). Lecciones sobre la historia de la filosofía I. (Trad. esp. de W. Roces). México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Honneth, Axel (1995). The fragmented world of Symbolic Forms. En A. Honneth, The fragmented world of the social (pp. 184-204). Albany: University of New York Press.
Honneth, Axel (2006). Redistribución como reconocimiento. Respuesta a Nancy Fraser. En A. Honneth y N. Fraser, ¿Redistribución o reconocimiento? Un debate político-filosófico (pp. 89-148). (Trad. esp. de P. Manzano Bernárdez). Madrid: Morata.
Hölderlin, J. C. F. (1977). Poesía completa. (Edición bilingüe. Trad. esp. de F. Gorbea). Barcelona: Río Nuevo.
Kehl, Maria Rita (2018). Bovarismo brasileiro. São Paulo: Boitempo.
Kohut, Heinz y Seitz, Philip F. D. (2011). Concepts and Theories of Psychoanalysis. En P. H. Ornstein (Ed.), The Search for the Self. Selected Writings of Heinz Kohut: 1950-1978 (pp. 337-374). (Vol. I). New York: International Universities Press.
Marx, Karl (2010). El Capital III. Crítica de la economía política. (Trad. esp. de W. Roces). México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Mintz, Sidney W. (1986). Sweetness and Power. The Place of Sugar in Modern History. New York: Penguin Books.
Pereda, Carlos (2000). ¿Qué puede enseñar el ensayo a nuestra filosofía? Fractal, (18), 87-105.
Posner, M. I. y Dehaene, S. (1994). Attentional Networks. Trends in Neurosciences, 17(2), 75-79.
Rama, Ángel (1984). La ciudad letrada. Montevideo: Comisión Uruguaya pro Fundación Internacional Ángel Rama.
Rancière, Jacques (2009). El reparto de lo sensible. Estética y política. (Trad. esp. de C. Durán, H. Peralta, C. Rossel, I. Trujillo y F. de Undurraga). Santiago de Chile: Arcis / Lom.
Restrepo Forero, Olga (2000). La sociología del conocimiento científico, o de cómo huir de la “recepción” y salir de la periferia. En D. Obregón (Ed.), Culturas científicas y saberes locales: asimilación, hibridación, resistencia (pp. 197-220). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Rivera Cusicanqui, Silvia (2010). Chʼixinakax utxiwa. Una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limón.
Rodó, José Enrique (1993). Ariel – Motivos de Proteo. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Roig, Arturo A. (1981). Teoría y crítica del pensamiento latinoamericano. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Ruetenik, Dan y Cheatham Williams, Margaret (26 de marzo de 2016,). Forgotten Victims of Terror. The New York Times. Recuperado de: https://www.nytimes.com/video/world/europe/100000004293011/forgotten-victims-of-terror.html?smid=go-share
Tylor, Edward B. (1920). Primitive Culture (6a ed.). (Vol. 1). Londres: John Murray.
Zea, Leopoldo (1978). Filosofía de la historia americana. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Martín Fleitas GonzálezNOTA DE CESIÓN DE DERECHOS
Esta nota de cesión de derechos debe ser completada por todos los autores de colaboraciones aceptadas por CUYO y enviada por correo electrónico a: cuyoanuario@gmail.com
Título del Manuscrito:.....................................................
Declaración
Mediante la presente nota el/los autores otorgamos licencia exclusiva y sin límite de temporalidad para la difusión del manuscrito dentro de la revista titulada "CUYO" que edita el Instituto de Filosofía Argentina y Americana, de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza, Argentina. Siendo de mi conocimiento que la distribución de la citada revista no es con finalidad lucrativa, sino académica, otorgo/otorgamos la autorización correspondiente para que la difusión pueda efectuarse a través de formato impreso y medios electrónicos, tanto en red local como por vía Internet.
Nombre y firma del autor o los autores:.....................................................................