The Songs of the Farm: a playful and motivating discourse on the emergence of linguistic elements for three and four-year-old children
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.43.005Keywords:
children's songs, cognitive linguistics, discourse, grammarAbstract
As children’s songs, the Songs of the Farm, of Latin American origin and of Anglo-Saxon and Romanesque roots, currently have a significant social impact, due to their wide dissemination and communicative scope. This study attempts to show that these songs contain elements that may promote, playfully and rhythmically, the emergence of linguistic elements in children of three and four years, initial level. With the aim of anticipate the possible effects of listening these songs at an early age, we conducted a cognitivist cutting research focused on the continuum study of phonic traits, lexical play and syntactic categories present in the selected corpus.
References
Adam, J. M. (1992). Les textes: types et prototypes. Recit, description, argumentation, explication et dialogue. Paris: Natham.
Andruetto, M. T. (2008). “Hacia una literatura sin adjetivos”. Imaginaria, n. 242. Disponible en: http://www.imaginaria.com.ar/2008/11/hacia-una-literatura-sin-adjetivos/
Berenguer, L. (2002). “Cláusulas en la mira”. Liliana Berenguer y otras. La lengua de la historia. San Juan: Universidad Nacional de San Juan.
Brown, G. y G. Yule (1993). Análisis del discurso. Madrid: Visor.
Bruner, J. (1984). Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza Editorial.
Cerrillo Torremocha, P. (2004). “Literatura y juego: Las canciones escenificadas infantiles”. Disparidades. Revista de Antropología, vol. 59, n. 2. 175-194. Disponible en: https://doi.org/10.3989/rdtp.2004.v59.i2.133
Cuadros, M. y C. Castro (2007). “Fonología y semántica: una revisión de los conceptos de neutralización y archifonema a partir del uso del lenguaje”. Actas del Congreso de la IADA. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Formato CD.
Cuadros, M. y L. Villavicencio (2011). La cantidad vocálica y su significación discursiva. San Juan: EFU.
Cubo de Severino, L. y otros (1999). Leo pero no comprendo. Estrategias de comprensión lectora. Mendoza: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo.
Cuenca, J. M. y J. Hilferty (1999). Introducción a la lingüística cognitiva. Barcelona: Ariel.
Diaz Bravo, Rocío (2015). “Las canciones en la enseñanza-aprendizaje de ELE en la era digital”. Porta Linguarum, n. 24. 203-214. Disponible en: https://www.ugr.es/~portalin/articulos/PL_numero24/15Rocio.pdf
Fernández Poncela, A. (2006). “Género y canción infantil”. Política y cultura, n. 26. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-77422006000200003
Hopper, P. y S. Thompson(1980). “Transitivity in Grammar and Discourse”. Language, vol. 56, n. 2. 251-299.
Lakoff, G. (1987). Women, fire and dangerous things. Chicago: Chicago University Press.
Langacker, R. (1987). Foundations of Cognitive Gramar. Theoretical Prerequisites. Stanford: Stanford University Presss. Vol. 1.
López Támes, R. (1985). Introducción a la literatura infantil. Murcia: Universidad de Murcia.
Martinez Sallés, M. (2006). “Navegar entre canciones”. III Encuentro Práctico de Profesores de ELE Würzburg. 19-20 mayo. Simposio organizado por International House Barcelona y Difusión, Centro de Investigación y Publicaciones de Idiomas, S.L.
Murphey, T. (1992). Music and song. Oxford: Oxford University Press.
Pfeiffer, C. E. y C. Zamani (2017). Explorando el cerebro musical. Musicoterapia, música y neurociencias. Buenos Aires: Kier.
Piajet, J. (1964). Seis estudios de psicología. Madrid: Labor.
Quilis, A. (1995). Tratado de fonología y fonética española. Madrid: Gredos.
Robles, José María. “El reino infantil: cómo una discográfica de Buenos Aires se convirtió en el Disney latino”. El mundo, 18 mar. Disponible en: https://www.elmundo.es/papel/lideres/2018/03/18/5aaaae43e5fdea8f538b45c9.html
Sarget Ross, M. A. (2003). “La música en la educación infantil. Estrategias cognitivo-musicales. Ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, n. 18. 197-209. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1032322
Sperber, D. y D. Wilson (1994). La relevancia. Madrid: Visor.
Ulrich, M. (1994). Atlas de la Música, 1. Madrid: Editorial Alianza.
Vaillancourt, G. (2009). Música y musicoterapia. Su importancia en el desarrollo infantil. Madrid: Narcea Ediciones.
Werlich, E. (1975). Typologie der Texte. Munich: Fink.
Willems, E. (2011). Las bases psicológicas de la educación musical. Barcelona: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Laura Villavicencio, Marina Andrea Dufay
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que no se use para fines comerciales, siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista, y siempre que se mencionen la existencia y las especificaciones de esta licencia de uso.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista y se cumplan las otras condiciones mencionadas arriba.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).