How a writer is born? Autofiction and autopoetics in Una vez Argentina, by Andrés Neuman

Authors

  • María Belén Bernardi Universidad Nacional de Rosario - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Keywords:

autofiction, autopoetics, childhood, Andrés Neuman

Abstract

This paper considers childhood as a story of a beginning (Premat) in order to analyze how the origin of writing narrated in Una vez Argentina lays the foundations of the future Andrés Neuman’s work and his writing project. On the one hand, the novel is situated in a convergence zone between autofictional and autopoetic representations that make possible the construction of his already popular image of an author with two homelands. On the other, it exposes the mechanisms that guide the literary work and constitute a writing laboratory whose configuration becomes more complex when considering together other narrative and poetic texts in which childhood appears as a relevant place of representation and enunciation.

References

Alberca, Manuel (2007). El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Biblioteca Nueva.

Baena, Rosalía (2000). "Chilhoods. La autobiografía de infancia como subgénero narrativo en auge". Rilce, vol. 16, n.3. 479-489.

Basanta, Ángel (2014). "Trayectoria novelística (en marcha) de Andrés Neuman". I. Andrés-Suárez y A. Rivas (eds.) Andrés Neuman. Cuadernos de narrativa. Madrid: Arco Libros. 59-82.

Casas, Arturo (2000). "La función autopoética y el problema de la productividad histórica". J. Romera Castillo y F. Gutiérrez Carbajo (eds.). Poesía histórica y (auto) biográfica. Madrid: Visor. 209-218.

Castany Prado, Bernat (2007). Literatura posnacional. Murcia: Editum.

Ette, Ottmar (2012). "Mobile mappings y las literaturas sin residencia fija. Perspectivas de una poética del movimiento para el hispanismo". J. Ortega (ed.) Nuevos hispanismos interdisciplinarios y trasatlánticos. Madrid: Iberoamericana, Vervuert. 15-34.

Ferro, Roberto (2012). "Entre dos orillas. La narrativa argentina contemporánea (Ida y vuelta con España". A. Gallego Cuiñas (ed.) Entre la Argentina y España. El espacio transatlántico de la narrativa actual. Madrid: Iberoamericana, Vervuert. 29-45.

Fumis, Daniela (2019). Ficciones de familia e infancia en tres narradores españoles contemporáneos: Juan José Millás, Eduardo Mendicutti y Manuel Rivas. Tesis de Doctorado. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral.

Gramuglio, María Teresa (2013). Nacionalismo y cosmopolitismo en la literatura argentina. Rosario: Editorial Municipal.

Neuman, Andrés (2008). Década (poesía 1997-2007). Barcelona: Acantilado.

Neuman, Andrés (2009). "Escribo para no estar huérfano". Entrevista de Verónica Dema. La Nación, 13 jul. Disponible en: http://www.lanacion.com.ar/1148777-escribo-para-no-estar-huerfano.

Neuman, Andrés (2012a). Hablar solos. Buenos Aires: Alfaguara.

Neuman, Andrés (2012b). "Ficticios, sincronizados y extraterrestres". La estafeta del viento, 21 mar. Disponible en: http://www.laestafetadelviento.es/articulos/meditaciones/ficticios-sincronizados-y-extraterrestres.

Neuman, Andrés (2012c). "Entrevista". El país, 27 nov. Disponible en: https://elpais.com/cultura/2012/11/27/actualidad/1354035600_1354045259.html

Neuman, Andrés (2014a). "De anfibios y cronopios. Hablando con Andrés Neuman sobre Julio Cortázar". Entrevista de Gracia Morales. Letral, n. 12. Disponible en: https://revistaseug.ugr.es/index.php/letral/article/view/3777

Neuman, Andrés (2014b). "Identidad de mano". I. Andrés Suárez y A. Rivas (eds.) Andrés Neuman. Cuadernos de narrativa. Madrid: Arco Libros. 11-22.

Neuman, Andrés (2015) [2003]. Una vez Argentina. Buenos Aires: Alfaguara.

Neuman, Andrés (2015). "Escucha bifurcada 1". Microrréplicas, 19 en. Disponible en : www.andresneuman.blogspot.com

Neuman, Andrés (2018). Fractura. Buenos Aires: Alfaguara.

Noguerol, Francisca (2018). "Equilibrio precario: un acercamiento a la obra de Andrés Neuman". Ínsula. Revista de Letras y Ciencias Humanas, año LXXIII, n. 857. 12-16.

Premat, Julio (2008). Héroes sin atributos. Figuras de autor en la literatura argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Premat, Julio (2016). Érase esta vez. Relatos de comienzo. Buenos Aires: EDUNTREF.

Prósperi, Germán (2009). "Niñez, autoficción y memoria en Luis Antonio de Villena". Siglo XXI: Literatura y cultura españolas, n. 7. 157-167. Disponible en: https://revistas.uva.es/index.php/sigloxxi/issue/view/114

Prósperi, Germán (2014). "Infancia y nuevos hispanismos: Alba Cromm de Vicente Luis Mora y Hablar solos de Andrés Neuman". CELEHIS–Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, año 23, n. 28. 143-163. Disponible en: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/celehis/article/view/1149

Rivas, Antonio (2014). "Construyendo la historia nacional: Una vez Argentina, de Andrés Neuman". I. Andrés Suárez y A. Rivas, A. (eds.) Andrés Neuman. Cuadernos de narrativa. Madrid: Arco Libros. 83-96.

Ruiz, Julia. (2018). Las puestas en escena de un autor. Las autopoéticas en la construcción del proyecto autorial de Benjamín Prado. Tesis de Doctorado. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral.

Seifert, Marcos (2012) "Los privilegios de la extranjería: El comienzo de la primavera de Patricio Pron". VIII Congreso Internacional OrbisTertius de Teoría y Crítica Literaria. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.2597/ev.2597.pdf

Published

21-12-2020

How to Cite

Bernardi, M. B. (2020). How a writer is born? Autofiction and autopoetics in Una vez Argentina, by Andrés Neuman. Boletín GEC, (26), 137–154. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/boletingec/article/view/4215