The vitality of objects in clown self-referentiality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.43.018

Keywords:

clown, objects, self-referentiality

Abstract

The text addresses the treatment of objects in the clowning universe, the self-referential imprint they possess and the poetic power they acquire when they are decontextualized and released from the utility that they were built for. The work on immediacy, emptiness, histrionics and the authenticity of the clown is linked to the research made by the specialist Shaday Larios on the intractability of objects and poetic procedures that enable multiple metaphoric relationships, based on reflection on personal experience, both in the clown approach and stage direction and pedagogical coordination. The paradoxical link between histrionics and emptiness is developed and characterizes the practice of clowning and its translation in term of fiction and reality through living objects.

Author Biography

Elina Martinelli, Universidad Nacional de Córdoba

Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba - Instituto de Artes del Espectáculo, Universidad de Buenos Aires.

References

Baudrillard, Jean (1969). El sistema de los objetos. México. Siglo XXI.

Fobbio, Laura (2010). “El yo y los objetos: presencias inquietantes, ausencias obscenas”. El Apuntador. Revista de artes escénicas. Córdoba, año X, n. 22. 46-50.

Gómez, Araceli. (2021). “Mi payasa”. Material facilitado por la autora. Córdoba.

Jara, Jesús (2004). Los juegos teatrales del clown. Buenos Aires, México: Novedades Educativas.

Larios, Shaday (2018). Los objetos vivos. Escenarios de la materia indócil. México: Paso de Gato.

Martinelli, Elina (2021). “Verdades rojas y mentiras redondas: lo autorreferencial en la búsqueda payasa”. Actas de la V Jornada de investigación del Instituto de Artes del Espectáculo. Buenos Aires: Instituto de Artes del Espectáculo, UBA. Disponible en: http://eventosacademicos.filo.uba.ar/index.php/JIIAE/IAE2021/paper/viewFile/5644/3488

Polunin, Slava (2019). “Slava’s Snowshow”. YouTube.com, 5 jun. https://www.youtube.com/watch?v=vt4ISnflxgk

Ruiz, Borja (2010). “Teatro, homeostasis y contemporaneidad.” Artezblai. El periodico de las Artes Escénicas, 6 may. Disponible en: https://www.artezblai.com/teatro-homeostasis-y-contemporaneidad/

Toledo Nespral, Alejandra. (2018). “Cándida Dá, sus poéticas, miradas y andanzas. Pensar la experiencia, pensar lo no pensado”. Ponencia presentada en las I Jornadas Payasas, Comicidad y Nuevas dramaturgias. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba. Texto facilitado por la autora.

Published

30-06-2022

How to Cite

Martinelli, E. (2022). The vitality of objects in clown self-referentiality. Boletín GEC, (29), 117–131. https://doi.org/10.48162/rev.43.018