Towards an aesthetic of waiting: Notes on the cinematographic transposition of Zama by Lucrecia Martel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.43.027

Keywords:

Antonio Di Benedetto, Zama, Film transposition, Lucrecia Martel

Abstract

Literature is one of the main sources from which cinema has been nourished since its inception. However, from the second half of the 20th Century, the inverse influence (that is, of cinema on literature) has been increasing. Antonio Di Benedetto found in the seventh art some narrative elements that he used in his works, and that have given rise to what in this article we call the aesthetics of waiting. Lucrecia Martel premiered her adaptation of Zama in 2017, and it immediately became a critically acclaimed film. In this article we intend to elucidate the resources that Martel uses to endow Diego de Zama with certain characteristics that make him a character for whom it is possible to feel empathy (unlike the character in the book), although without losing the essence.

References

Almada, Selva (2018). El mono en el remolino. Notas del rodaje de Zama de Lucrecia Martel. Fotografías de Valeria Fiorini. Buenos Aires: Penguin Random House.

Bardauil, Pablo (2018). “Zama, de Lucrecia Martel: reflexiones en torno del tiempo”. Montajes. Revista de Análisis Cinematográfico, n. 7. 25-40.

Basile, Emiliano (2021). “Crítica de Zama, la dulce espera de Lucrecia Martel”. Escribiendocine.com, 28 sept. https://www.escribiendocine.com/noticias/2021/09/28/3850-critica-de-zama-la-dulce-espera-de-lucrecia-martel

Borsuk, Amaranth (2020). El libro expandido. Variaciones, materialidad, experimentos. Buenos Aires: Ampersand.

Criach, Sofía (2016). “Discusiones en torno a las relaciones entre literatura y cine en la escritura experimental de Antonio Di Benedetto”. Orbis Tertius, vol. 20, n. 22. 44-54. Disponible en: https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTv20n22a05

Criach, Sofía (2021). “De la literatura al cine y otra vez la literatura: el caso Zama”. Ponencia presentada en las X Jornadas Interdisciplinarias de Literatura Francesa y Francófona. Mendoza: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo, inédito.

Di Benedetto, Antonio (2016). Zama. Mendoza: Ediunc.

Dieleke, Edgardo y Álvaro Fernández Bravo (2018). “Zama: heterocronía, voyeurismo y mundos posibles”. La Fuga, n. 21. 1-10. Disponible en: https://lafuga.cl/zama-heterocronia-voyeurismo-y-mundos-posibles/880#:~:text=Zama%20es%20un%20film%20dentro,fant%C3%A1sticas%20o%20con%20recursos%20on%C3%ADricos

Fernández, Emiliano (2017). “Un burócrata víctima de la burocracia”. Metacultura.com.ar, s/f. http://metacultura.com.ar/un-burocrata-victima-de-la-burocracia

Filer, Malva (1982). La novela y el diálogo de los textos. Zama de Antonio Di Benedetto. México DF: Oasis.

Kratje, Julia (2018). “Barrancas barrocas. El arte del contrapunto en Zama (Lucrecia Martel, 2017)”. Zama. Revista Del Instituto De Literatura Hispanoamericana, vol. 10, n. 10. 159-163. Disponible en: https://doi.org/10.34096/zama.a10.n10.5405

Lafforgue, Jorge (2012). Cartografía personal: escritos y escritores de América Latina. Buenos Aires: Taurus.

Lorenz, Günter (1972). Diálogo con América Latina. Panorama de una literatura del futuro. Valparaíso: Ediciones de la Universidad de Valparaíso.

Martínez, Carlos Dámaso (2008). “Antonio Di Benedetto. La fascinación del cine y la levedad de la escritura”. Zama, vol. 1, n. 1. 181-185. Disponible en: https://doi.org/10.34096/zama.a1.n1.6452

Néspolo, Jimena (2004). Ejercicios de pudor. Sujeto y escritura en la narrativa de Antonio Di Benedetto. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Pérez Villarreal, Lourdes (2001). Cine y literatura. Entre la realidad y la imaginación. Quito: Abya-Yala.

Rojas, Juan Pedro (2018). “La estética poética en el cine de Lucrecia Martel”. Actas del Simposio Internacional de Poesía Española e Hispanoamericana. Brasilia: Instituto Cervantes de Brasilia. 218-231.

Saer, Juan José (2014). El concepto de ficción. Buenos Aires: Seix Barral.

Saint André, Estela (2016). “Reencuentro con Di Benedetto”. Di Benedetto, Antonio. Zama. Mendoza: Ediunc. 217-233.

Salvá, Nando (2018). Lucrecia Martel: “Los héroes me parecen lo peor de lo peor”. Elperiódico.com.ar, 19 enero. https://www.elperiodico.com/es/ocio-y-cultura/20180119/entrevista-lucrecia-martel-estreno-zama-6564362

Spregelburd, Rafael (2018). Diarios del capitán Hipólito Parrilla. Buenos Aires: Entropía.

Urien Berri, Jorge (1986). “Antonio Di Benedetto, el autor de la espera”. La Nación, 19 de octubre. 6. Disponible en: https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/antonio-di-benedetto-el-autor-de-la-espera-1131170/html/be2f534d-a795-4c21-9023-e440fd93a56b_2.html

Wolf, Sergio (2001). Cine/Literatura. Ritos de pasaje. Buenos Aires, Barcelona, México: Paidós.

Zavala, Lauro (2009). “La traducción intersemiótica en el cine de ficción”. CIENCIA ergo-sum. Revista Científica Multidisciplinaria de Prospectiva, vol. 16, n. 1. 47-54. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/104/10416106.pdf

Published

24-12-2022

How to Cite

Córdoba Saavedra, G. (2022). Towards an aesthetic of waiting: Notes on the cinematographic transposition of Zama by Lucrecia Martel. Boletín GEC, (30), 85–102. https://doi.org/10.48162/rev.43.027