Pedagogy of Affect in Urbanity and Etiquette Manuals for Girls: 1853-1919
Keywords:
Gender, Affect, Childhood, Girls, EmotionsAbstract
In this article I study the ways in which urbanity and etiquette manuals, published in the second half of the nineteenth-century at both sides of the Atlantic, promoted a pedagogy of affect that aimed at disciplining the emotional lives of nineteenth-century girls. In particular, I focus on the ways in which miniaturized emotions were racialized, feminized and/or masculinized with the goal of building a liberal and heteronormative social order that creolized etiquette maxims from European manuals. The process of domesticating emotions was geared toward encouraging affects that feminized girls while repressing emotions that were considered dangerous for the patriarchal order and the biopolitics of gender.
References
Ahmed, S. (2004). The Cultural Politics of Emotion. Edinburgh Press.
Alcubierre Moya, B. (2010). Ciudadanos del futuro. Una historia de las publicaciones para niños en el siglo XIX mexicano. El colegio de México; Universidad autónoma del estado de Morelos.
Carreño, M. A. (s.f.). Manual de urbanidad y buenas maneras para uso de la juventud de ambos sexos; en el cual se encuentran las principales reglas de civilidad y etiqueta que deben observarse en las diversas situaciones sociales. Garnier hermanos.
Codina, J. (1998). Urbanidad en verso para el uso de las niñas. Facsímil de la obra de 1898. Plaza & Janés.
Eguez Guevara, P. (2018). Manuales de urbanidad y discursos sobre el ornato en Cuba en el siglo XIX: Hacia un gobierno de los sentidos, el cuerpo y la ciudad. Latin American Research Review, 53 (4), 785-798.
Elias, N. (2012). El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. Trad. De Ramón García Cotarelo. Prefacio de Gina Zabludovsky. Fondo de cultura económica.
F.T.D. [Frére Théophane Durand] (1929). Cartilla moderna de urbanidad. Editorial Sicilia.
Galván Lafarga, L. E. (2008). La niñez desvalida. El discurso de la prensa infantil del siglo XIX. En Padilla Arroyo, A., Soler Durán, A., Arrendo Ramírez, M. L. y Martínez Moctezuma, L. (Eds.), La infancia en los siglos XIX y XX. Discursos e imágenes, espacios y prácticas (págs. 169-183). Universidad Autónoma del estado de Morelos.
González Stephan, B. (1994). Escritura y modernización: La domesticación de la barbarie. Revista Iberoamericana, 60, 109-124.
Guereña, J-L. (2005). El alfabeto de las buenas maneras. Biblioteca del libro.
Kaufmann, C. (Ed.) (2012). Ahorran, acunan y martillan. Marcas de urbanidad en los escenarios educativos argentinos (primera mitad del siglo XX). Universidad Nacional de Entre Ríos.
Larriva de Llona, L. (1919). Psicología de la mujer. Vicios y virtudes femeninos. En Cartas a mi hijo. Psicología de la mujer (págs. 129-263). Imprenta del estado mayor del ejército.
Martí, J. (1993). Poesía completa. Alianza editorial.
Nussbaum M. C. (2003). Upheavals of Thought. The Intelligence of Emotions. Cambridge University Press.
Peluffo, A. (enero-marzo 2004). Bajo las alas del ángel de caridad: Indigenismo y beneficencia en el Perú republicano. En Area, L. (Ed.). Dossier: Políticas familiares: Género y espacio doméstico en América Latina, Revista Iberoamericana, LXX (206), 103-115.
Peluffo, A. (2016). En clave emocional. Cultura y afecto en América Latina. Prometeo.
Rosas Moreno, J. (1885). Libro de oro de las niñas. Nuevas lecciones de moral en verso. Antigua imprenta de Murguía.
Rosenwein, B. H. (2006). Emotional Communities in the Early Middle Ages. Cornell University Press.
San Juan, P. d. (1927). Resumen de urbanidad para las niñas. Primera edición 1888. Barcelona: Elzeviriana y Camí, 1927.
Séneca (2010). Diálogos II. En De la ira. Introducción, traducción y notas de Antonio Tursi. Losada.
Spinoza (1975). Ética. Editorial Nacional.
Stearns, P. N. and Stearns, C. Z. (October 1985). Emotionology: Clarifying the History of Emotions and Emotional Standards.
The American Historical Review, 90 (4), 813-836.
Urcullu, J. d. (1825). Lecciones de moral, virtud y urbanidad. Braine-le-Comte.
Ze’ev, A. B. (2000). The Subtlety of Emotions. Massachusetts Institute of Technology.