Political strategies in the performance of memories of the resistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.025

Keywords:

Víctor. Un canto para alcanzar las estrellas, perfomance, memories of the resistance, Compañía La Otra Zapatilla

Abstract

This article describes and analyses the play Víctor. Un canto para alcanzar las estrellas (Víctor. A song for reaching the stars), by the Chilean theater company “La Otra Zapatilla”. It was staged during the 4oth anniversary commemoration of the Chilean civil-military coup d'état and has been on stage since.

According to theater and performance studies, it is established that the play supposedly proposes strategies, such as autofiction, temporality dimension and space, that form diverse political scenarios. Each of them reveals a performance dimension: autofiction gives a new meaning to the figure of Víctor Jara through testimonial stories by the performers; temporality ends the chronological representation for the significance of the history, the country, the protagonist’s biography and the performers; the resounding space disturbs the illusion of reality. They have as objective producing the memories of the resistance, by reassuming democratic values, for the present with a future projection.

References

Angulo, P. & Jofré, I. (2015). Memoria, ruina e identidad: Memorias de la Concepción de la compañía La Otra Zapatilla. Muestra de dramaturgia emergente de Concepción. Editorial Universidad de Concepción.

Bengoa, J. (2009). La comunidad fragmentada. Catalonia.

Casas, A. (2012). El simulacro del yo: la autoficción en la narrativa actual. En La autoficción. Reflexiones teóricas (págs. 9-42). Arco/Libros.

Chaparro, M., Seves, J. y Spener, D. (2013). Canto de las estrellas. Un homenaje a Víctor Jara. Ceibo.

Compañía La Otra Zapatilla. (2013). Víctor. Un canto para alcanzar las estrellas. [Manuscrito no publicado]

García Barrientos, J. (2020). Análisis de la dramaturgia chilena actual. Ediciones Antígona.

Garretón, Manuel. (2003). Memoria y proyecto de país. Revista de Ciencia Política XXIII, 2, 215-23.

Gatzemeier, C. (2011). Hacer memoria en el Chile actual. Historias e Historia. (Re) construcción del acontecer y escenificación del recuerdo en relatos de autores chilenos. Taller de Letras, 49, 109-121.

Henríquez, P. (2015). Muestra de dramaturgia emergente de Concepción. Editorial Universidad de Concepción.

Henríquez, P., Amaya, J., Díaz, C., Contreras, C. y Flores, L. (2017). Dramaturgias de la memoria del teatro contemporáneo de Concepción. Nueva Revista del Pacífico, 66, 115-132.

Jara, J. Víctor. (2020). Víctor. Un canto inconcluso. Fundación Víctor Jara.

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Siglo XXI.

Lazzara, M., Blanco, F. y Bongers, W. (2014). La perfomance del archivo: re imaginar memoria e historia en América Latina. A contra corriente, 12 (1), 1-13.

Mayorga, J. (2015). El dramaturgo como historiador. Postmetrópolis Editorial.

McAuley, G. (2003). Espacio y performance. Acta Poética, 24, 71- 91.

Piper, I. (2015). Violencia política, miedo y amenaza en lugares de memoria. Athenea Digital, 15, (4), 155-172.

Pozuelo, J. (2012). “Figuración del yo” frente a autoficción. La autoficción. Reflexiones teóricas. Arco/Libros.

Ricoeur, P. (2000). La memoria, la historia, el olvido. Fondo de Cultura Económica.

Sepúlveda, G. (2001). Víctor Jara. Hombre de teatro. Editorial Sudamericana.

Taylor, D. (2000). El espectáculo de la memoria: trauma, performance y política. Teatro del sur, 15, 33-40.

Tesche, P. y González, J. (2019). Resistencia política en la oficina salitrera de Chacabuco (1973-1975), región de Antofagasta, Chile. Historia y memoria, 19, 309-344.

Traverso, E. (2007). El pasado, instrucciones de uso: historia, memoria, política. Marcial Pons.

Trigo, A. (2011). DE memorias, desmemorias y antimemorias. Taller de Letras 49, 17-28.

Vázquez, F. (2001). Capítulo 2: Los discursos de la memoria y la memoria de los discursos. En: La memoria como acción social: relaciones, significados e imaginario (págs. 69-132). Paidós Ibérica.

Vázquez, F. (2018). Memoria Social. En R. Vinyes (Dir.), Diccionario de la Memoria Colectiva (págs. 303-305). Gedisa.

Published

08-12-2021

How to Cite

Amaya, J. P., & Tesche Roa, P. (2021). Political strategies in the performance of memories of the resistance. Cuadernos Del CILHA, (35), 1–27. https://doi.org/10.48162/rev.34.025