A Challenge for Land-Use Planning: Sustainable Management of Cargo Mobility in Productive Oasis Circuits

Authors

  • Mariana Galdeano Ruiz Universidad Nacional de San Juan
  • Mirta Romero Universidad Nacional de San Juan

Keywords:

Mobility, Productive circuits, Development, Territorial dynamics, Policies

Abstract

Given the current strong population growth, urbanization processes, and market demands, it cannot be considered that the consequences derived from poorly planned and deregulated transport systems are only economic. The impact of the current collapsed transport system reinforces energy consumption, environmental impact, socio-spatial exclusions, deteriorates the quality of life, increases the accident rate, the loss of space for pedestrians, and the deterioration of public space.

Soil and transport policies are a key to territorial development. There are not enough diagnoses and studies on mobility demand management, since it is the State that should define the territorial, energy, economic, and social profile of these transport models, and determine the impact of economic expansion and productive development on distribution and consumption circuits for the promotion and prioritization of the most appropriate means of transport in each case.

This work presents a critical analysis and consideration on the crisis of transport systems through the identification of state agencies with jurisdiction over the sector, and current programs in planning. We begin with the consideration of the systemic complexity of the transport of goods and people, which highlights the need for an integral approach that considers all the actors of the territorial system and remains attentive to the dynamics of the community, territory, market, and of the productive systems. The absence of policies and short-term planning continue to exponentially increase the needs for the displacement of people and goods, the logistics costs in consumer circuits, and the environmental impact of fossil fuel consumption.

As a result, aspects that are considered fundamental to be reviewed by the institutions in charge of planning, management, administration, and regulation of transport systems are identified.

References

AGOSTA, R. (2011). Problemática general del sector transporte en la Argentina. En Revista del Plan Fénix. Año 2 Numero 9 - ISSN 1853 8819 (p. 14-25).

CALONGE, F. (2014). Movilidades capitalistas e identidades subalternas. Te mueves porque te mueven.

CENTRO ESTRATÉGICO PARA EL CRECIMIENTO Y DESARROLLO ARGENTINO–CECREDA, EL SISTEMA DE TRANSPORTE EN ARGENTINA" Análisis de situación, problemáticas y propuestas para el Sistema de Transporte en Argentina

CEPAL (2015). Complejos productivos y territorio en la Argentina. Aportes para el estudio de la geografía económica del país.

EIZAGUIRRE GARAITAGOITIA, X. (2001). La construcción del territorio disperso. Talleres de reflexión sobre la forma difusa. Barcelona: Edicions Universitat Politècnica de Catalunya (upc).

GARCÍA, A. (2007). ¿Un nuevo ciclo para la planificación regional? El caso de seis economías regionales Argentinas. En Revista electrónica de geografía y ciencias sociales ISSN: 1138-9788.

GUILLEN, R. (2015). Inteligencia Estratégica: sistema de planificación y gestión ISBN 9789876940139. Buenos Aires.

GUTIÉRREZ, A. (2010). Movilidad, transporte y acceso: una renovación aplicada al ordenamiento territorial. En: Scripta Nova [En Línea]. Vol. XIV, No. 331 (86). Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. Disponible en: www.ub.edu/geocrit/sn/sn-331/sn-331-86.htm

GUITIERREZ, A. (2012). ¿Qué es la movilidad? Elementos para (re)construir las definiciones básicas de transporte. En Revista Bitácora 21 Dossier Central, 63.
IAT (2015). Plan Federal Estratégico de Transporte. Lineamientos Generales.

CENECORTA, A. (2011). La necesidad de una política pública para el desarrollo de sistemas integrados de transporte en grandes ciudades mexicanas. Revista INVI, 26 (71), Pags 133-142. ISSN 0718-8358

ITDP México-Centro EURE. (2012). Planes Integrales de Movilidad: lineamientos para una movilidad urbana sustentable. México

LÓPEZ-GOYBURU, P. (2015). Miradas innovadoras sobre la interfaz urbano-rural: el plan de Extensión de Ámsterdam, los planes del Condado de Londres y del Gran Londres, y el plan Dedos de Copenhague. EURE (Santiago) [online]. 2017, vol.43, n.128, pp.175-196. ISSN 0250-7161. http://dx.doi.org/10.4067/S0250-71612017000100008

MADOERY, O. (2016). Los desarrollos latinoamericanos y sus controversias. - 1a ed. Ushuaia: Ediciones UNTDF.

NOZICA, G. (2014). Planificar para la integración territorial. Los escenarios deseables de inserción de la provincia de San Juan al MERCOSUR. En Revista Iberoamericana de Urbanismo nº6 Dossier

RAMÍREZ VELÁZQUEZ, B. (2009). Alcances y dimensiones de la movilidad: aclarando conceptos. Revista Ciudades Nº 82 Movilidad y transporte, Sección Ensayo, pag 3. México, Red de investigación urbana A.C. ISSN 0187-8611

SCHWEITZER, M (2011). La relación entre transporte y territorio. En Revista Voces en el Fénix. Año 2 No 9 ISSN 1853 8819 p. 26

YORY, C. (2007). Desarrollo territorial integrado, ciudad difusa y nuevas ruralidades. Consideraciones positivas para fortalecer el tema de la ciudad región en el diseño y revisión de los POT.

Published

01-08-2018

How to Cite

Galdeano Ruiz, M., & Romero , M. . (2018). A Challenge for Land-Use Planning: Sustainable Management of Cargo Mobility in Productive Oasis Circuits. Proyección. Estudios Geográficos Y De Ordenamiento Territorial, 12(24), 100. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/proyeccion/article/view/2465

Issue

Section

Investigation Results