In search of organizational models with a gender perspective and innovation in the tourism business sector in Latin America

Authors

  • Cristian Oscar Falquemberg Universidad Nacional de Comahue. Facultad de Turismo
  • María Alejandra Gazzera Universidad Nacional de Comahue. Facultad de Turismo

Keywords:

organizational models, tourism, gender, innovation, business

Abstract

This article aims to investigate the existence of organizational models with a gender and an innovative perspective in the tourism business sector in Latin America, and what their characteristics are. Consequently, a descriptive review was carried out aiming at obtaining information on the existence of models with a gender perspective in the sector, based on the bibliography found and selected as being of interest. The articles addressed in Spanish arise from the consultation carried out in different electronic libraries of high scientific and academic rigor. From this studio, we learned that there are not any model of organizations with a gender perspective in the field of tourism companies in Latin presented in the bibliography in spite of basing our studies on studying women in their field of employment and not on the organizations’structures and processes.

References

Becerra Gualdrón, C. J. y Palacios Preciado, M. (2013). Diseño de un modelo con enfoque de género para

la medición de capacidades de innovación empresariales: aplicación a Boyacá. Criterio Libre, 11(19), p.

-308.

Brunet, I. y Alarcón, A. (2008). El turismo rural en Cataluña. Estrategias empresariales. Revista

Internacional de Sociología, 66 (4), p. 141-165.

Burin, M. (2008). Las “fronteras de cristal” en la carrera laboral de las mujeres. Género, subjetividad y

globalización. Anuario de Psicología [en línea]. 39(1), p. 75-86.

Chinchilla, N.; Poelmans, S. y León, C. (2005). Mujeres directivas bajo el techo de cristal. Editor:

International Center of Work and Family. Documento original: Directivas en la empresa: criterios de

decisión y valores femeninos en la empresa.

Danilda, I., y Thorslund, J. G. (2011). Innovation and Gender. Vinnova, Tillväxtverket & Innovation Norway.

De la Torre, C. y Maruri Palacin, I. (2009). La Responsabilidad Social de Género en la Empresa. Ediciones

Cinca.

Dreher, M. T. y Ullrich, D. R. (2011). Gestión de las empresas turísticas: La representación de las mujeres

en Blumenau - SC, Brasil. Estudios y perspectivas en turismo, 20(2), p. 425-440.

Eagly, A. H. y Carli, L. (2007). Troughthe labyrinth. The truthabouthowwomenbecomeleaders. Harvard

Business School Press.

Ferguson, L. (2010). Turismo, igualdad de género y empoderamiento de las mujeres en Centroamérica.

PAPELES de relaciones ecosociales y cambio global, 111, p. 123-133.

Fernández Aldecua, M. J. y Martínez Barón, L. A. (2010). Participación de las mujeres en las empresas

turísticas privadas y comunitarias de Bahías de Huatulco, México. ¿Hacia un cambio en el rol de género?

Cuadernos de Turismo, 26, p. 129-151.

García Arango, G. A. (2014). Bioética, emprendimiento e innovación en el contexto latinoamericano.

Redalyc, 11 (1), p. 110-118. Obtenido de: https://www.redalyc.org/pdf/695/69531554014.pdf

García Cuesta, S. (2008). Mujeres en trayectorias periféricas de carrera: las abogadas en doble presencia.

Clepsydra, 7, p. 43-70.

García Cuesta, S; Galante Lorenzo, F. y Poveda Verdejo, V. (2018). El techo de cristal en la industria

hotelera de Tenerife (Islas Canarias): el acceso de las mujeres al liderazgo en el sector. Revista Pasos.

Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 16 (4), p. 1105-1117.

García Reinoso, N. (2017). Modelo de gestión para fomentar el desarrollo turístico de las comunidades

manabitas, Ecuador. CULTUR - Revista de Cultura e Turismo, 11(2), p. 81-108.

Hernández, A. (2007): Postura teóricas sobre los estudios de género. Revista Especial Caminos hacia la

Equidad, 4.

Huízar Sánchez, M.A.; Villanueva Sánchez, R. y Cervantes, G. R. (2016). Turismo y empleo de calidad ¿Una

relación posible? En S.M Arnaiz Burne y C. G. Ruiz de Leon (Coord.). Los retos del turismo, (pp. 167-183).

Universidad de Guadalajara. http://www.cuc.udg.mx/sites/default/files/publicaciones/2016

Khonje, E. (2017). Tener en cuenta los aspectos de género mejora los resultados de innovación. OMPI

Revista, 4, p. 2-7.

López, T. E. H.; García, E. S.; Cruz, M. S.; Rodríguez, L. R. J. y Valero, B. J. (2020). Diseño de un modelo de

gestión. Base científica y práctica para su elaboración. Orphanet Journal of Rare Diseases, 2 (1), p. 1-9.

Malhotra, A; Schulte, J; Patel, P; y Petesch P. (2009). Innovation for Women´s Empowerment and Gender

Equality. International Center for Research on Women (ICRW).

Martínez Quintana, V. y Martínez Gayo, G. (2019). Empoderamiento y desigualdad en el trabajo turístico

femenino. Una perspectiva comparada. Papers de turisme, 62, p. 46-66

Mitra, A. (2003). Access to supervisory jobs and thegenderwage gap among professionals. Jornal of

Economic Issues, 37 (4), p. 1023-1044.

Montaño Hirose, L. (2010). Cambio y transferencia de modelos organizacionales. Ponencia presentada en

las VI Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata. La Plata, 9 y 10 de diciembre.

Moreno León, F. F. y Lunar Leandro, R. A. (2006). Turismo y Género: Empleo de la Mujer en la Actividad

Turística en la Isla de Margarita, la Nueva Esparta, Revista Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural,

(3), p. 373-389. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2006.04.025

Naranjo Llupart, M. R.; Pelegrin Naranjo, A.; Marín Llaver, R. L.; Pelegrin, N.; Pelegrin Entenza, L; Pellegrin

Narango L. y López González, Y. (2019). Modelos de gestión turística: mirada crítica desde diferentes

perspectivas. Revista Electrónica Cooperación -Universidad Sociedad, 4(1), p. 16-25.

Organización Mundial del Turismo (OMT) (2019). Informe sobre las mujeres y el turismo - Segunda

Edición. OMT, Madrid. https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/9789284422753

Organización Mundial del Turismo (s.f). El Turismo en la Agenda 2030.

https://www.unwto.org/es/turismo-agenda-2030

Ostergaard, C. R.; Timmermans, B. y Kristinsson, K. (2011). Does a different view créate something New?

The Effect of employe e diversity on innovation. Research Policy, 40 (3), p. 500-509.

Pearce, D. (2016). Modelos de gestión de destinos. Estudios y Perspectivas en Turismo, 25(1), p. 1-16.

Robayo Acuña, P. V. (2016). La innovación como proceso y su gestión en la organización: una aplicación

para el sector gráfico colombiano. Suma de Negocios, 7(16), p. 125-140.

https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2016.02.007

Romero Suárez, S.; Tejeida Padilla, R. y Badillo Piña, S. (2017). El Sistema de responsabilidad social

corporativa como fundamento de la innovación en PYMEs Turísticas. Revista del colegio de San Luis.

Nueva Época, VIII (17). http://dx.doi.org/10.21696/rcsl8172018867

Sirec, K. y Močnik, D. (2015). Gender-Based Determinants of Innovative Activity in Southeast European

Established Entrepreneurs. En V. Ramadani; S. Gërguri-Rashiti y A. Fayolle (Eds.). Female Entrepreneurship

in Transition Economies. Palgrave Macmillan. DOI: 10.1057/9781137444516_5

Smith, R. A. (2002). Race, gender and authority in theworkplace: Theory and research. Anual Review of

Sociology, 28, p. 509-542.

Sparrer, M. (2003). Género y turismo rural. El ejemplo de la Costa Coruñesa. Cuadernos de Turismo, 11,

p. 181-197.

Swain, M. B. (2005). Las dimensiones de género en la investigación sobre turismo: Temas globales,

perspectivas locales. Política y sociedad, 42 (1), p. 25-37.

Tamayo Salamanca, Y. D.; Del Rio Cortina, A. y García Ríos, A. (2014). Modelo de gestión organizacional

basado en el logro de objetivos. Suma de Negocios, 5(11), p. 70-77. https://doi.org/10.1016/s2215-

x(14)70021-7

Tejada Zabaleta, A. (2003). Los modelos actuales de la gestión en las organizaciones. Gestión del talento,

gestión del conocimiento y gestión por competencias. Psicología desde el Caribe. Universidad del Norte,

Vizcaíno, L. P.; Serrano, R.; Cruz, G. y Pastor, M. J. (2016). Teorías y métodos en la investigación sobre

turismo, género y mujeres en Iberoamérica: un análisis bibliográfico. Cuadernos de Turismo, 38, p. 485-

http://dx.doi.org/10.6018/turismo.38.271531

Wirth, L. (2002). Romper el Techo de Cristal: las mujeres en puestos de dirección. Ministerio de Trabajo y

Asuntos Sociales, Informes OIT; 58.

Published

15-12-2022

How to Cite

Falquemberg, C. O. ., & Gazzera , M. A. . (2022). In search of organizational models with a gender perspective and innovation in the tourism business sector in Latin America. Revista De Turismo E Identidad, 3(2), 208–234. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/turismoeindentidad/article/view/6502