Is crypto tourism a niche market? Case study: Argentina

Authors

  • Cristian von Matuschka Universidad Nacional de Cuyo, Facultad de Filosofía y Letras, Instituto de Turismo e Identidad https://orcid.org/0009-0006-3615-8872

Keywords:

crypto tourism, market niche, Argentina

Abstract

The main objective of this research is to determine whether crypto tourism is a niche market in Argentina, based on prior studies and bibliographic reviews. Therefore, the concepts of niche and crypto tourism are defined and the market is tested. It is also confirmed that it is a niche market according to the definitions of key authors, without omitting the weak parts of analysis that refer to “the long tail” and the theory of “stuck in the middle”. Finally, the position of the government regarding the related markets is revealed in a transversal approach to this analysis.

References

Anderson, C. (2007). The Long Tail /Der lange Schwanz - Nischenprodukte statt Massenmarkt.Das Geschäft der Zukunft. Hanser. ISBN 978-3-446-40990-3, S. 287.

Ámbito Financiero (10 de enero, 2022). Turismo: cómo pagar pasajes y alojamiento con criptomonedas. Recuperado de: https://www.ambito.com/finanzas/criptomonedas/turismo-como-pagar-pasajes-y-aloja miento-n5349362

Ámbito Financiero (22 de octubre, 2021). Ya podés pagar con Bitcoin en más de 130 negocios de Argentina. Recuperado de: https://www.ambito.com/informacion-general/criptomonedas/ya-podes-pagar-bitcoin-mas-130-negocios-argentina-n5303379

Baglietto, M. (2020). Invertir en experiencias: un análisis sobre el consumo turístico en Argentina. Red Sociales, Revista del Departamento de Ciencias Sociales, 07(06), 237-258.

Banco Central de la República Argentina [BCRA] (5 de mayo, 2022). El BCRA desalienta la oferta de criptoactivos a través del sistema financiero. https://www.bcra.gob.ar/Noticias/BCRA-desalienta-oferta-criptoactivos-sistema-financiero.asp

Bee Token (s.f.). https://www.beetoken.com/#what-is-beetoken

Bitcoinity (2022). Markets. www.bitcoinity.org. Recuperado el: 03/10/2022.

Blockchain (2022). Bitcoin explorer. Blockchain Inc. https://www.blockchain.com/btc/unconfirmed-transactions , recuperado el: 03/10/2022.

Bowman, K. (2015). Policy Choice, Social Structure, and International Tourism in Buenos Aires, Havana, and Río de Janeiro. Latin American Research Review, 50(3), 135-156. https://www.jstor.org/stable/ 43670313

Chainalysis (14 de octubre, 2021). The 2021 Global Crypto Adoption Index: Worldwide Adoption Jumps Over 880% With P2P Platforms Driving Cryptocurrency Usage in Emerging Markets. https://blog.chainalysis.com/reports/2021-global-crypto-adoption-index/

Cheng, N.T.Y., Fong, L.H.N., Law, R. (2021). Mobile payment technology in hospitality and tourism: a critical review through the lens of demand, supply and policy. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 33 (10), 3636-3660. https://doi.org/10.1108/IJCHM-02-2021-0261

Clarín (28 de julio, 2021). La ciudad cripto: por qué San Martín de los Andes se convirtió en el Silicon Valley de la Patagonia. Recuperado de: https://www.clarin.com/tecnologia/silicon-valley-patagonia-san-martin-andes-ciudad-cripto_0_15tGjck1-.html

Coinmap (2022). Map: Argentina. https://coinmap.org/view/#/world/-36.22655015/-67.54394531/5, recuperado el: 03/10/2022.

Coinmarketcap (2022). Holders Statistics. https://coinmarketcap.com/currencies/bitcoin/holders/, recuperado el: 03/10/2022.

Cronista (17 de febrero, 2022). Bitcoin gratis: cómo se piden y cuánto dan las tarjetas que regalan cripto solo por usarlas. Recuperado de: https://www.cronista.com/infotechnology/criptomonedas/tarjetas-de-criptomonedas-reintegran-el-21-por-cada-compra/

Eterovic, J., Uran, A., Rusticcini, A. y Gigante, N. (2021). Desarrollo de una DApp académica en la red Blockchain Federal Argentina. XXIII Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación (WICC 2021). Chilecito, La Rioja, 15 y 16 abril. ISBN: 978-987-24611-3-3; 978-987-24611-4-0. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/120517

Etherscan (2022). Ethereum network. www.etherscan.io, recuperado el: 03/10/2022.

Giacomini, D. (2022) “Economía al cuadrado”, https://www.diegogiacomini.com.ar/?page_id=601, recuperado el: 04/10/2022

Goldberg, D. (2005). Famous Myths of "Fiat Money". Journal of Money, Credit and Banking. Ohio State University Press. 37 (5), 957–967. DOI: https://doi.org/10.1353/mcb.2005.0052

Google Trends (2022) https://trends.google.com/trends/explore?date=today%205-y&geo=AR&q=crypto %20argentina, recuperado el: 03/10/2022

Griffin, C. E. (2005). The Imperatives of Regional Governance: Securing the tourism sector and enhancing human security. Social and Economic Studies, 54 (4), 13-41.

Hernández Sampieri, R. (2014). Metodología de la Investigación (6°. ed.). Mc Graw Hill.

IKIWI (2021). Billeteras virtuales. IKIWI Argentina. https://ikiwi.net.ar/, recuperado el: 01/10/2022

Huberman, G., Leshno, J. D., Moallemi, C. (2019). An Economist’s Perspective on the Bitcoin Payment System. AEA Papers and Proceedings, 109, 93–96. https://www.jstor.org/stable/26723920

Kotler, P., Keller, K. y Chernev (2021). Marketing Management (16°. ed.). Pearson.

Ledhesma, M. (2018). Tipos de turismo: nueva clasificación (1°. ed.). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: OMP.

Locktrip Ltd (s.f.) https://help.locktrip.com/portal/en/home

Montgomery, C. (1991). Strategy. Seeking and Securing Competitive Advantage. Harvard Business Press.

Nakamoto, S. (2008). Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System. https://bitcoin.org/bitcoin.pdf

Narayanan, A., Bonneau, J., Felten, E., Miller, A., Goldfeder, S. (2016). Bitcoin and cryptocurrency technologies: a comprehensive introduction. Princeton: Princeton University Press, ISBN 978-0-691-17169-2.

Narosky, S. (10 de febrero, 2022). Siete de cada 10 argentinos cambiaron su forma de hacer pagos en los últimos 12 meses. Diario Infobae. Recuperado de: https://www.infobae.com/economia/2022/02/10/ siete-de-cada-10-argentinos-cambiaron-su-forma-de-hacer-pagos-en-los-ultimos-12-meses/#:~:text=De %20acuerdo%20con%20el%20relevamiento,las%20tarjetas%20prepagas%20(12%25)

Novelli, M. (2004). Niche Tourism: Contemporary Issues, Trends and Cases (1°. ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780080492926

Schuschny, A. (2017). La blockchain y sus posibles aplicaciones en el ámbito de la energía. ENERLAC (Revista de Energía de Latinoamérica y el Caribe), 1 (2), 60-78. ISSN: 2602-8042. https://enerlac.olade.org/ index.php/ENERLAC/article/view/24/20

Parrish, E.D., Cassill, N.L., Oxenham, W. (2006). Niche market strategy for a mature Marketplace. Marketing Intelligence & Planning, 24 (7), 694-707. https://doi.org/10.1108/02634500610711860

PIXEL (21 de enero, 2020). Así son los usuarios de criptomonedas en Europa. Diario El Mundo. Recuperado de: https://www.elmundo.es/tecnologia/innovacion/2020/01/21/5e26db5cfdddffcc088b4602.html

Porter, M. (1980). Competitive Strategy. Free Press.

Preisegger, J., Muñoz, R., Pasini, A. y Pesado, P. (2019). Blockchain y gobierno digital. Congreso Argentino de Ciencias de la Computación (CACIC). Universidad Nacional de Río Cuarto, Córdoba, 14 al 18 de octubre de 2019. ISBN: 978-987-688-377-1. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/91367

Ramdoo, I., (2019). Key Emerging Technology Trends. En I. Ramdoo, New Tech, New Deal: Technology Impacts Review (pp. 7–23). International Institute for Sustainable Development (IISD). http://www.jstor.org/stable/resrep21976.5

Rashideh, W. (2020). Blockchain technology framework: Current and future perspectives for the tourism industry. Tourism Management, 80. ISSN 0261-5177. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104125

Revfine (2019). Blockchain Technology Within The Travel Industry. https://www.revfine.com/es/ blockchain-tecnologia-viajes-industria/

Seth, S. (2022). Cripto-Turismo. Investopedia. https://www.investopedia.com/tech/what-cryptotourism/ #:~:text=Using%20bitcoin%20and%20other%20cryptocurrencies,investors%2C%20and%20often%2C%20both

Specht, D. y Möhrle, M. G. (2002). Gabler Lexikon Technologie Management. Gabler Verlag Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-322-82367-0

Thivierge (2021). Digital Niche Marketing: Definition and How to Make Money out of your Hobby. Digital HEC Montréal.

Treiblmaier, H. (2020). Blockchain and Tourism. En Z. Xiang, M. Fuchs, U. Gretzel, W. Höpken (eds) Handbook of e-Tourism. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-05324-6_28-1

TripleA (2022). Cryptocurrency information about Argentina. https://triple-a.io/crypto-ownership-argentina/

TUI Group (s.f.). TUI to use Blockchain opportunities. https://www.tuigroup.com/en-en/media/stories/ special-themed-section/digitalisation-and-innovation/2017-06-22-tui-to-use-blockchain-opportunities

Vercelli, A. (2020). Los archivos de la informática argentina y el uso de blockchain: aspectos jurídicos y tecnológicos a considerar. XX Simposio Argentino de Informática y Derecho (SID 2020) - JAIIO 49 (Modalidad virtual), 19 al 23 y 26 al 30 de octubre. ISSN: 2451-7526. http://sedici.unlp.edu.ar/ handle/10915/116759

Volo, S. y Irimiás, A. (2022). Consumer Behavior in e-Tourism. En Z. Xiang, M. Fuchs, U. Gretzel, W. Höpken, Handbook of e-Tourism. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-05324-6_8-1

Wilson, T. D. (2008). The Impact of Tourism in Latin America. Latin American Perspectives, 35 (3), 3-20, Sage. https://www.jstor.org/stable/27648094

Winding Tree (s.f.). https://windingtree.com/

Winkler, H. (2009). Onlinehandel mit Erfolg, Band 1: Schritt für Schritt zur eigenen Marktnische. Crashkurs zur Spezialisierung von kleinen und mittleren Webshops. Radolfzell: hww.MEDIA. ISBN 978-3-942121-00-2.

Wöhe, G. y Döring, U. (2013). Einführung in die Allgemeine Betriebswirtschaftslehre. (25° ed.). Vahlen.

Published

29-06-2023

How to Cite

von Matuschka, C. (2023). Is crypto tourism a niche market? Case study: Argentina. Revista De Turismo E Identidad, 4(1), 38–70. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/turismoeindentidad/article/view/6924