The Pix Mutal Story. An Approach to the different interpretations of an “archeological object/subject”.

Authors

  • Daniel Grecco Pacheco Escuela Nacional de Antropología e Historia; Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.46.013

Keywords:

things, material turn, ontological turn, Maya, textiles

Abstract

This article proposes a discussion about the trajectory of the anthropological and archaeological thought and its discussions about the materials and the objects throughout the XX century. From inquiries such as: How were these approaches built? How were the objects and their performances thought in each of the different theoretical currents of archaeology? My proposal is to present a narrative, a history of the itineraries, of the trajectory of a Maya ceremonial textile from the site of Tikal, Guatemala, which I called Pix Mutal. With this history, my goal is to perceive how the treatment received by this object has been done in each of the main currents and theoretical approaches present in the anthropology and archaeology. Finally, I will discuss the importance of the new material and ontological approaches for a recovery of the leading role of this great material world that has always been present in the human and non-human societies at different times.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberti, B., A. M. Jones, J. Pollard. 2013. Archaeology after interpretation: Returning to Archaeological Theory. Routledge. Londres/Nueva York.

Alberti, B. 2016. Archaeologies of Ontology: Local Theories and Conceptually Open-ended Methodologies. The Annual Review of Anthropology, 45: 163-79.

Appadurai, A. 2008. A vida social das coisas: as mercadorias sob uma perspectiva cultural. Editora da Universidade Federal Fluminense, Niterói.

Andersson, D. 2001. Tingenes taushet, tingenes tale. Solum Forlag. Oslo.

Arzápalo Marín, H. R. 1995. Calepino de Motul. Diccionario maya-español. Universidad Nacional Autónoma de México. Instituto de Investigaciones Antropológicas. Ciudad de México.

Barad, K. 2017. Performatividade Pós-humanista: para entender como a matéria chega à matéria. Revista Vazantes, 1 (1): 07-34.

Barrera Rubio, A. 2015. En Busca de los Antiguos Mayas. Historia de la Arqueología en Yucatán. Editorial Dante. Mérida.

Barrera Vásquez, A. 1980. Diccionario Maya Cordemex. Maya-español. Español-maya. Ediciones Cordemex. Mérida.

Binford, L. 1962. Archaeology as anthropology. American Antiquity, 28: 217-225.

Cabral, M. P. 2017. Sobre el ronquido del hacha y otras cosas extrañas: Reflexiones sobre la arqueología y otros modos de conocimiento. En Pellini, J. R., A. Zarankin, M. A. Salerno (eds.) Sentidos Indisciplinados. Arqueología, Sensorialidad y Narrativas Alternativas, 221-250. JAS Arqueología S.L.U. Madrid.

Cabral. M. P. 2022 en prensa. Cuando un pájaro viviente es un vestigio arqueológico: considerando la arqueología desde una perspectiva de conocimiento diferente. En Rojas, F., B. Hamann y B. Anderson (eds.) Otros pasados: ontologías alternativas en el estudio de lo que ha sido. Universidad de los Andes Press/El Fondo de Promoción de la Cultura. Bogotá.

Coggins, C. C. y O. C. Shane III. 1989. El Cenote de los Sacrificios. Tesoros Mayas extraídos del Cenote Sagrado de Chichén Itzá. Fondo de Cultura Económica. Ciudad de México.

Deleuze, G. y F. Guattari. 2017. Mil Platôs. Capitalismo e Esquizofrenia 2. Vol. 1. Traducción de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto y Célia Pinto Costa. Editora 34. São Paulo.

Flannery, K. 1982. The Golden Marshalltown: A Parable for the Archeology of the 1980s. American Anthropologist, 84 (2): 265-278.

García Moll, R. y R. Cobos. 2009. Chichén Itzá. Patrimonio de la Humanidad. Grupo Azabache. Ciudad de México.

Gell, A. 1998. Art and Agency: An Anthropological Theory. Clarendon. Oxford.

Gell, A. 2005. A tecnologia do encanto e o encanto da tecnologia. Revista Concinnitas, 1 (8): 40-63.

Gnecco, C. 2009. Caminos de la Arqueología: de la violencia epistémica a la relacionalidad. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, 4 (1): 15-26.

Gnecco, C. y H. Tantaleán. 2019. Conversación en Lima. En Tantaleán H. y C. Gnecco (eds.) Arqueologías Vitales: 1-18. JAS Arqueología S.L.U. Madrid.

González Abrisketa O. y S. Carro-Ripalda. 2016. La Apertura Ontológica de la Antropología Contemporánea. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 71 (1): 101-128. https://doi.org/10.3989/rdtp.2016.01.003

Gosden, C. 2005. What Do Objetcs Want? Journal of Archaeological Method and Theory, 12 (3): 193-211.

Grecco Pacheco, D. 2021. The concept of wrapping and its ontological character among the Maya. Estudios Latinoamericanos, 41: 47-65. https://doi.org/10.36447/Estudios2021.v41.art3

Haber, A. 2017. Al otro lado del vestigio políticas del conocimiento y arqueología indisciplinada. Ediciones Del Signo/JAS Arqueología. Popayan/Madrid.

Heidegger, M. 2018. El ser y el Tiempo. Traducción de José Gaos. 20ª edición. Fondo de Cultura Económica. Ciudad de México.

Henare, A., M. Holbraad y S. Wastell. 2007. Thinking through things: theorizing artefacts ethnographically. Routledge. Londres/Nueva York.

Hodder, I. 1982. Symbols in Action. Cambridge University Press. Cambridge.

Hun, B. C. 2021. No-cosas. Quiebras del mundo de hoy. Penguin Libros. Ciudad de México.

Ingold, T. 2000. The Perception of the Environment: Essays on Livelihood, Dwelling, and Skill. Routledge. Londres.

Estar Vivo. Ensaios sobre Movimento, Conhecimento e Descrição. Editora Vozes. Petrópolis.

Johnson, M. 2010. Archaeological Theory. An Introduction. Wiley-Blackwell. Oxford.

Joyce, R. A. y S. D. Gillespie. 2015. Things in Motion. Objects Itineraries in Anthropological Practice. School for Advanced Research Press. Nuevo Mexico.

Kowalski J. K. y C. Kristan-Graham. 2011. Twin Tollans. Chichén Itzá and the Epiclassic to Early Postclassic Mesoamerican World. Dumbarton Oaks. Washington.

Latour, B. 2012. Reagregando o social: uma introdução à teoria do Ator-Rede. Edusc/EdUFBA. Bauru/Salvador.

Lazcano Arce, J. C. 2015. Ciencia y Marxismo en la Arqueología Mexicana. Revista Arqueologia Pública, 9 (11): 3-17. http://doi.org/10.20396/rap.v9il.8639466.

Lévi-Strauss, C. 2021. O Cru e o Cozido. Mitológicas I. Primera edición. Zahar. São Paulo.

Miller, D. 2010. Trecos, troços e coisas: estudos antropológicos sobre a cultura material. Zahar. Rio de Janeiro.

Olsen, B. 2007. Genealogías de la asimetría: por qué nos hemos olvidado de las cosas. Complutum, 18: 287-291.

In Defense of Things. Archaeology and the Ontology of Objects. Altamira Press. Maryland.

Pellini, J. R., A. Zarankin y M. A. Salerno. 2017. Sentidos Indisciplinados. Arqueología, Sensorialidade y Narrativas Alternativas. JAS Arqueología S.L.U. Madrid.

Pellini, J. R. 2018. Archaeology of Affection. En Smith, C. (ed.). Encyclopedia of Global Archaeology: 1-9. Springer. Nueva York.

Piña Chan, R. 2011. Chichén Itzá. La ciudad de los brujos del agua. Fondo de Cultura Económica. Ciudad de México.

Santos-Granero, F. 2012. La Vida Oculta de las Cosas. Teorías Indígenas de la Materialidad y Personeidad. Abya-Yala. Quito.

Symanski, L. C. P. 2014. Arqueologia – antropologia ou história? Origens e tendências de um debate epistemológico. Tessituras, 2 (1): 10-39.

Tarde, G. 2006. Monadología y sociología. Cactus. Buenos Aires.

Tilley, C. 2006. Objectification. En Keane C. W., S. Küchler, M. Rowlands y P. Spyer (eds.). Handbook of material culture: 60-73. SAGE Publications. Londres.

Trigger, B. G. 2004. História do Pensamento Arqueológico. Odyssesus Editora. São Paulo.

Van Velthem, L. H. 2007. Farinha, casas de farinha e objetos familiares em Cruzeiro do Sul (Acre). Revista de Antropologia, 50 (2): 605-631.

Viveiros de Castro, E. 2004. Perspectival Anthropology and the Method of Controlled Equivocation. Tipití: Journal of the Society for the Anthropology of Lowland South America, 2 (1): 1-20.

Viveiros de Castro, E. 2015. Metafísicas Canibais: Elementos para uma Antropologia Pós-Estrutural. Cosac Naify. São Paulo.

Walker, W. W. y M. B. Schiffer. 2014. Behavioral Archaeology. En Smith, C. (eds.) Encyclopedia of Global Archaeology: 837-845. Springer. Nueva York.

Zarankin, A. y M. X. Senatore. 2013. Storytelling; Big Fish y Arqueología. Repensando el caso de Antártida. En Morales, W. F. y F. Prado Moi (eds.) Tempos Ancestrais: 281-301. Annablume. São Paulo.

Published

30-07-2022

How to Cite

Grecco Pacheco, D. (2022). The Pix Mutal Story. An Approach to the different interpretations of an “archeological object/subject”. Anales De Arqueología Y Etnología, 77(1), 43–69. https://doi.org/10.48162/rev.46.013

Issue

Section

Artículos