The philosophical interest on education in the journal Philosophia under the direction of Diego Pró (1944-1947)

Authors

  • Leonardo Visaguirre Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Keywords:

Discipline, Education, Journal Philosophia, Christian Humanism, Catholic fundamentalism

Abstract

We focus on the first period of the journal Philosophia of the Institute of Philosophy and related disciplines of the School of Philosophy and Literature, National University of Cuyo, in order to outline the initial positions of the Christian humanism and its tensions regarding the orthodox Catholicism close to fundamentalism. We take specifically the period under the direction of Diego F. Pró, numbers 1 through 8, from 1944 to 1947. We limited our study to this period because of the greater number of pedagogical articles published in it. We are interested in the philosophical-pedagogical works by Vieyra, an example of Argentine Christian philosopher of the XXth Century and who holds theoretical positions related to neo-scholastic Thomism, Hispanism, nationalism, and religious and political conservatism. From a critical epistemological analysis of his theoretical assumptions we unravel the consistency and the role of his discourse in the journal and in the philosophical-pedagogical discussions of that time. As a conclusion we reflect upon the risks of thinking about reality with allegedly universal and neutral theoretical concepts, which in fact become an epistemological obstacle that hides the context, the history, and the power relations underlying the epochal knowledge problems that have to be solved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leonardo Visaguirre, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Profesor de Filosofía, becario doctoral de CONICET. Investiga en el área de la Filosofía práctica y la Historia de las ideas latinoamericanas, INCIHUSA-CONICET.

References

Caponnetto, Antonio. s. f. La pedagogía del padre García Vieyra. Extraído de: http://traditio-op.org/Garcia_Vieyra.html (Consultado el 21 de noviembre de 2018).

Consejo Asesor. 2015. La creación del Instituto de Filosofía y Disciplinas Auxiliares en la Universidad Nacional de Cuyo. Su primer Reglamento (1944). Cuyo. Anuario de Filosofía Argentina y Americana, vol. 32, nº 2, 101-138. Extraído de: http://qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/cuyo/article/view/166/137 (Consultado el 5 de diciembre de 2018).

Foucault, Michel. 2000 [1976]. Defender la sociedad: curso en el Collège de France (1975-1976). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

García Vieyra, Alberto. 1947. Ensayo sobre la disciplina y la disciplina escolar. Philosophia, nº 8, 86-104.

García Vieyra, Alberto. s. f. Esencia de la herejía progresista. Extraído de: http://santotomasdeaquino.verboencarnado.net/esencia-de-la-herejia-progresista-por-fray-alberto-garcia-vieyra-o-p/#_ftn4 (Consultado el 21 de noviembre de 2018).

Jalif de Bertranou, Clara Alicia. 2000. En memoria de nuestro fundador: Diego F. Pró. Una entrevista inédita. Cuyo. Anuario de Filosofía Argentina y Americana. nº 17, 11-48. Extraido de: http://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/1060/bertranoucuyo17.pdf (Consultado el 5 de diciembre de 2018).

Leocata, Francisco. 2004. Los caminos de la filosofía en la Argentina. Buenos Aires: Centro de Estudios Salesianos de Buenos Aires.

Mora, Arnoldo. 2009. La filosofía cristiana. En El pensamiento filosófico latinoamericano, del Caribe y «latino» (1300-2000). Historia, corrientes, temas y filósofos, editado por Enrique Dussel, Eduardo Mendieta y Carmen Bohórquez, 319-334. México: Siglo XXI / CREFAL.

Nino, Carlos Santiago. 1980. Introducción al análisis del derecho. Buenos Aires: Editorial Astrea.

Pró, Diego. 1965. Memoria histórica de la Facultad de Filosofía y Letras. Mendoza: Imprenta Oficial.

Roig, Arturo A. 1965. La tarea editorial. En: Memoria histórica de la Facultad de Filosofía y Letras. Mendoza: Imprenta Oficial.

Roig, Arturo A. 1981. Declaración de Morelia. En Filosofía, Universidad y Filósofos en América Latina. México: Centro Coordinador y Difusor de Estudios Latinoamericanos, Universidad Nacional Autónoma de México. Extraído de: http://dcsh.izt.uam.mx/cen_doc/cefilibe/images/banners/enciclopedia/Documentos/DeclaraciondeMorelia-Dussel_Enrique_etal.pdf (Consultado el 5 de diciembre de 2018).

Sepúlveda, Juan Ginés de. 1941. De la justa causa de la guerra contra los indios. México: Fondo de Cultura Económica. Extraído de: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/j-genesii-sepulvedae-cordubensis-democrates-alter-sive-de-justis-belli-causis-apud-indos--demcrates-segundo-o-de-las-justas-causas-de-la-guerra-contra-los-indios-0/html/0095ca52-82b2-11df-acc7-002185ce6064_14.html#I_0_ (Consultado el 5 de diciembre de 2018).

Vergara, Carlos N. 1911. Revolución pacífica. Buenos Aires: Talleres gráficos Juan Perrotti.

Published

01-12-2018

How to Cite

Visaguirre, L. (2018). The philosophical interest on education in the journal Philosophia under the direction of Diego Pró (1944-1947). Cuyo. Anuario De Filosofía Argentina Y Americana, 35, 67–88. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/anuariocuyo/article/view/3406