What Multipolar World After the End of European Hegemony? Enrique Dussel's Theory of Transmodernity From a European Perspective

Authors

Keywords:

Enrique Dussel, philosophy of liberation, critique of modernity, authoritarianism, international law

Abstract

With the theory of transmodernity, Dussel outlines the vision of a multipolar world in which the era of European global hegemony, which arose with the conquest of America in 1492, is overcome and the cultures of the Global South are equal members of a new global order. In recent decades, however, new regional centres of power have emerged in China, India, Iran, Saudi Arabia and Russia, which more or less radically pursue an anti-Western policy. This means that we already live in a multipolar world, as some postcolonial thinkers now openly admit. However, according to Dussel, transmodernity is not an anti-European project, but rather the emancipatory achievements of European modernity (in the sense of Hegel's Aufhebung) are to be subsumed in transmodernity. In his political ethics, Dussel has presented a critical reinterpretation of human rights and democracy under the heading of a "popular politics". The doctrine of international law, however, is suspected of colonialism, as his critique of Francisco de Vitoria demonstrates. Since the new regional powers are now themselves pursuing an imperial policy, all states, including left-wing post-colonial regimes, are now faced with the choice between a policy of imperial spheres of influence or - this would be the consequence of Dussel's transmodernity - a further critical development of international law.

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Author Biography

Hans Schelkshorn, Instituto de Filosofía Intercultural de la Religión. Universidad de Viena

Director del Instituto de Filosofía Intercultural de la Religión, Universidad de Viena, Austria. Ha realizado estudios de Teología y Filosofía en Viena y Tubinga; donde se recibió de Doctor en Teología (1989), Doctor en Filosofía (1994) y ha alcanzado su habilitación (2007) en el Instituto de Filosofía de la Universidad de Viena. Presidente de la Sociedad Vienesa de Filosofía Intercultural y coeditor de Polylog. Zeitschrift für interkulturelles Philosophieren (Polylog. Revista para la filosofía intercultural). Entre sus principales intereses de investigación se encuentran: las teorías de la modernidad, la filosofía intercultural (enfocada en especial en la filosofía latinoamericana), la filosofía de la religión y la filosofía práctica.

De 1989 a 1997 tuvo participación en el diálogo entre la ética de la liberación (Enrique Dussel) y la ética del discurso (Karl-Otto Apel) y en el diálogo Norte-Sur organizado por Raúl Fornet-Betancourt.

Es autor de numerosos trabajos publicados, entre ellos se puede mencionar: Ética de la liberación. Introducción a la filosofía de Enrique Dussel / Ethik der Befreiung. Einführung in die Philosophie Enrique Dussels (Herder: Freiburg-Basel-Wien, 1992); Discurso y liberación. Estudios sobre la ética filosófica de Karl-Otto Apel y Enrique Dussel / Diskurs und Befreiung. Studien zur philosophischen Ethik von Karl-Otto Apel und Enrique Dussel (Rodopi: Amsterdam-Atlanta, 1997); Entgrenzungen.Ein europäischer Beitrag zum Diskurs der Moderne (Weilerswist: Velbrück Wissenschaft, 2009) / Rethinking European Modernity: Reason, Power and Coloniality in Early Modern Thought (London: Bloomsbury Academic, 2024).

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Published

07-07-2024

How to Cite

Schelkshorn, H. (2024). What Multipolar World After the End of European Hegemony? Enrique Dussel’s Theory of Transmodernity From a European Perspective. Cuyo. Anuario De Filosofía Argentina Y Americana, 44, 17–44. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/anuariocuyo/article/view/7976