Liberating pedagogy, interculturality and decoloniality. Reflections on "La educación decolonial en el Caribe" by Carlos Rojas Osorio
Keywords:
liberatory education, decoloniality, humanistic education, feminism, intersectionalityAbstract
This work by Dr. Carlos Rojas Osorio is required reading for those interested in a decolonial analysis of education in Latin America and the Caribbean. Based on the foundations for the origin and development of liberatory education in prominent thinkers since the 19th century, it presents a detailed commentary on the contributions of Eugenio María de Hostos to Paulo Freire, Enrique Dussel, Juan Bosch, and Pablo Guadarrama. Finally, it addresses the conceptualizations of the contributions of feminism and decoloniality to contemporary pedagogical thought, emphasizing the presence of María Lugones and Yuderkis Espinosa. Carlos Rojas Osorio is Professor Emeritus at the University of Puerto Rico, Humacao Campus, and a professor in the Department of Philosophy at the Río Piedras Campus.
Downloads
References
Curiel, Ochy (2023). Construyendo metodologías feministas desde el feminismo decolonial. En Yuderkys Espinosa Miñoso (Comp.), Feminismo descolonial. Nuevos aportes teórico-metodológicos a más de una década (2ª ed., pp. 61-82). Buenos Aires: En La Frontera.
Díaz Fernández, José (2019). La filosofía latinoamericana en la educación: historia, diálogos y otras educaciones. Hybris. Revista de Filosofía. Dossier: Filosofía en Chile 1973-1990, (10), 13-48.
Freire, Paulo (1988). Pedagogía del oprimido. (Palabras preliminares de Ernani María Fiori). México: Siglo XXI.
Freire, Paulo (1993). Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.
Lezama Lima, José (1993). La expresión americana. (Edición de Irlemar Chiampi). México: Fondo de Cultura Económica.
Lugones, María (2003). Pilgrimages/Peregrinajes. Theorizing Coalition Against Multiple Oppressions. Lanham, Maryland: Rowman and Littlefield.
Lugones, María (2008). Colonialidad y Género. Tábula Rasa (Bogotá, Colombia), (9), julio-diciembre, 73-101.
Rojas Osorio, Carlos (2022). Pablo Guadarrama González: filósofo latinoamericano. (Prólogo de Federico José Álvarez). Santo Domingo: Archivo General de la Nación.
Rojas Osorio, Carlos (2024). La educación decolonial en el Caribe. Lajas, Puerto Rico: Editorial Akelarre.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
NOTA DE CESIÓN DE DERECHOS
Esta nota de cesión de derechos debe ser completada por todos los autores de colaboraciones aceptadas por CUYO y enviada por correo electrónico a: cuyoanuario@gmail.com
Título del Manuscrito:.....................................................
Declaración
Mediante la presente nota el/los autores otorgamos licencia exclusiva y sin límite de temporalidad para la difusión del manuscrito dentro de la revista titulada "CUYO" que edita el Instituto de Filosofía Argentina y Americana, de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza, Argentina. Siendo de mi conocimiento que la distribución de la citada revista no es con finalidad lucrativa, sino académica, otorgo/otorgamos la autorización correspondiente para que la difusión pueda efectuarse a través de formato impreso y medios electrónicos, tanto en red local como por vía Internet.
Nombre y firma del autor o los autores:.....................................................................






















