Topic: cultural habitus and heterodoxy in the metateatral structure of Historia de una escalera, by Antonio Buero Vallejo

Authors

  • Amon Paul Ndri Universidad Alassane Ouattara de Bouaké

Keywords:

Habitus, Heterodoxy, Orthodoxy, Fields, Subject

Abstract

Historia de una escalera aesthetically collects the elements of the heterodox consciousness of the individual subject that prolongs the matrix lines of the cultural subject that is inherent to it. The signifiers of this piece are those that mediate the socio-economic components that run through it. That is why, within the reception process, far from being an insignificant element, "the ladder" is the metonymy of the social contradictions that reveal the existence of a non-unambiguous thought. What is more, it is a hinge that turns around the cultural fields proper to the heterodoxy of the anti-conformist self versus the refractory orthodoxy of the establishment. The sectors of mentality in presence determine the ideological confrontation that generates a certain functionality in the work. The characters involved in it perfectly remind us of the existence of an ideological dichotomy called to be overcome by the dynamics of action. Hence, the tragic conscience that does not end in death, but in the ethical feeling of not agreeing with social immobility. That is why, in the midst of the confusion created, a gap is opened through which a new horizon and a new being are contemplated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barthes, Roland (1964). Essais critiques. París: Seuil.

Borel, Jean-Paul (1963). Théâtre de l’impossible. Neuchâtel: Baconnière.

Bourdieu, Pierre y Wacquant, Loic (2008). Una invitación a la sociología

Reflexiva. Buenos Aires: Siglo XXI.

Bourdieu, Pierre (1991). El sentido práctico. Madrid: Taurus.

Buero, Antonio (2011). Historia de una escalera. Madrid: Espasa.

Caillois, Roger (1942). El hombre y lo sagrado. México: Fondo de Cultural económica.

Bobes Naves, María del Carmen (2004). "Teatro y Semiología". En Arbor. CLXXVII: 497-

Chevalier, Jean y Gheerbrant, Alain (1982). Dictionnaire des symboles. París: Robert

Laffont.

Cid Pérez, José (2012). "Teatro y parateatro". En Fernando Muñoz Castillo (Coord.) El teatro regional de Yucatán. México: Instituto de Cultura de Yucatán.

Cros, Edmond (2003). El sujeto cultural. Sociocrítica y psicoanálisis. Medellin: Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Derrida, Jacques (1972). Marges de la philosophie. París: Minuit.

Doménech, Ricardo (1973). El teatro de Buero Vallejo. Madrid: Gredos.

Eco, Uberto (1993). Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo.

Barcelona: Lumen.

Ferreras, Juan Ignacio (1988). El teatro en el siglo XX (desde 1939). Madrid: Taurus.

García Pavón, Francisco (1962). El teatro social en España. Madrid: Taurus.

Goldmann, Lucien (1959). Le dieu caché. París: Gallimard.

Goldmann, Lucien (1964). Pour une sociologie du roman. París: Gallimard.

Goldmann, Lucien (1970). Marxisme et sciences humaines. París: Gallimard.

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1955). En "Vorlesungen über die Philosophie der Weltgeschichte". Kröners Taschenausgabe, vol. 39. Stuttgart: F. Bülow.

Iglesias Feijoo, Luis (1982). La trayectoria dramática de Antonio Buero Vallejo. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.

King, Charles L. (1983). "Prologo". En María Pilar Pérez-Stansfield (ed.) Direcciones de teatro español de posguerra: ruptura con el teatro burgués y radicalismo contestatario. Madrid: Ediciones José Porrúa Turanzas, SA.

Lacan, Jacques (1976). Escritos. México: Siglo XXI.

Mariano De, Paco (1988) "El «perspectivismo histórico» en el teatro de Buero Vallejo". En Buero Vallejo: cuarenta años de teatro. Murcia: Caja Murcia. 101-107.

Molero Manglano, Luis (1974). Teatro español contemporáneo. Madrid: Editora

nacional.

Pavis, Patrice (1998). Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología. Barcelona:

Paidós.

Pérez Minik, Domingo (1961). Teatro europeo contemporáneo. Madrid: Guadarrama.

Sartre, Jean Paul (1986). L’imaginaire. París: Gallimard.

Serrano García, Virtudes (2011). "Introducción". En Buero Vallejo, Antonio. Historia de una Escalera. Madrid: Espasa.

Ubersfeld, Anne (1989). Semiótica teatral. Murcia: Cátedra/Universidad de Murcia.

Wellwarth, George E. (1972). Spanish Underground Drama. Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press.

Published

14-09-2021

How to Cite

Ndri, A. P. (2021). Topic: cultural habitus and heterodoxy in the metateatral structure of Historia de una escalera, by Antonio Buero Vallejo. Revista De Literaturas Modernas, 51(1), 53–72. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/literaturasmodernas/article/view/3765

Issue

Section

Articles