Poetic Subjectivation and Desubjectivation

Author, Testimony and Writing in Alda Merini and Sarah Kane

Authors

Keywords:

subjectivation, desubjectivation, author, testimony, writing

Abstract

In literary texts that present a poetic speaker whose psychic apparatus suffers, writing becomes the site for the oscillation between subjectivity and desubjectivity. This paper poses the question on how to approach texts rooted in the experience of psychic suffering in relation to the concepts of “testimony”, “author” and “writing”. The selected literary texts are: a group of poems written by the Italian poet Alda Merini and 4.48 Psychosis, a play written by the English playwright Sarah Kane. In these texts, the poetic speaker experiences a desubjectivation produced by highly invasive psychiatric procedures. These texts account for this experience (Benjamin) and establish themselves as healthy practices (Deleuze). By doing so, they do not function as instances of resubjectivation; instead, they retain the oscillation between resubjectivation and desubjectivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. 2014. “El archivo y el testimonio” y “La vergüenza, o del sujeto”. Antonio Gimeno Cuspinera. trad. Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testigo. Homo sacer III. Trad. Valencia: Pre-textos.

AGAMBEN, Giorgio. 2005. “El autor como gesto”. Edgardo Dobry, trad. Profanaciones. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

AGAMBEN, Giorgio. 2010. “Notas sobre el gesto”. Antonio Gimeno Cuspinera, trad. Medios sin fin. Valencia: Pre-textos.

AGAMBEN, Giorgio. 2016 a. “Inapropiada maniera”. Edgardo Dobry, trad. El final del poema. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

AGAMBEN, Giorgio. 2016b. “¿Qué es el acto de creación?” Ernesto Kavi, trad. El fuego y el relato. Madrid: Sexto Piso.

BARTHES, Roland. 2009. “La muerte del autor”. El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura. Barcelona: Paidós.

DELEUZE, Gilles. 2006. “La literatura y la vida”. Silvio Mattoni, trad. La literatura y la vida. Córdoba: Alción Editora.

FOUCAULT, Michel. 1999. “¿Qué es un autor?”. Gertrudis Gavidia y Jorge Dávila, trad. Literatura y conocimiento. Revista de estudios literarios. Caracas: Saber-Ula.

JAY, Martin. 2009. Cantos de experiencia. Variaciones modernas sobre un tema universal. Buenos Aires: Paidós.

KANE, Sarah. 2001. Complete Plays. London: Methuen Drama.

KANE, Sarah. 2009. Ansia. 4.48 Psicosis. Rafael Spregelburd, trad. Buenos Aires: Losada.

MARTÍN OSORIO, Laura. 2019. “Subversión de la locura: (d-es)escribiendo el encierro. La Terra Santa y L’altra verità de Alda Merini”. Revista de Literaturas Modernas, 49, Universidad Nacional de Cuyo, jul-dic: 37-50.

MERINI, Alda. 2019a. Confusione di stelle. Turín: Einaudi Editore.

MERINI, Alda. 2019b. La gazza ladra. Venti ritratti en Vuoto d’amore. 28° reimp. Turín: Einaudi Editore.

MERINI, Alda. 2019c. L’altra verità. Diario di una diversa. Milán: Bur Rizzoli.

MERINI, Alda. 2019d. La Terra Santa en Vuoto d’amore. Turín: Einaudi Editore.

REDIVO, Riccardo. 2019. “Nota al testo”. Merini, Alda. Confusione di stelle. Turín: Einaudi Editore.

SAUNDERS, Graham. 2009. About Kane: the Playwright and the Work. Londres: Faber & Faber.

Published

01-08-2022

How to Cite

Arienza, S. (2022). Poetic Subjectivation and Desubjectivation: Author, Testimony and Writing in Alda Merini and Sarah Kane. Revista De Literaturas Modernas, 52(1), 13–38. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/literaturasmodernas/article/view/5877

Issue

Section

Articles