Autofiction in Mexico and contemporary literary studies

Authors

Keywords:

Autofiction, Autobiographical pact, Testimony, Subjectivity, Contemporary Literature

Abstract

The objective of this work is to provide a general theoretical introduction to autofiction, tracking the history of the concept, its limits and variants, analyzing Mexican autofictions from the 20th and 21st centuries and explaining the most characteristic features of autofiction from a diachronic perspective. In addition to the above, we will make a theoretical-conceptual proposal on the importance of the study of autofiction as a significant part of contemporary literature and literary studies. We will try to answer: what is the relationship that autofiction mantains with literature or the testimony? Which ways are subjective, the "writings or literature of the self" and autofiction interrelated? What relationship do fiction and the creative imagination, with the autobiographical story and other types of referential discourse, as affirmations about the self and the world that surrounds us?

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2008). ¿Qué es lo contemporáneo? en 19BAP. Bienal de Arte Paiz. http://19bienal.fundacionpaiz.org.gt/wp-content/uploads/2014/02/agamben-que-es-lo-contemporaneo.pdf

Alberca, M. (2007). El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Biblioteca Nueva.

Annick, L. (2010). Sin pacto previo explícito: el caso de la autoficción en V. Toro, S. Schlickers y A. Luengo (eds.), La obsesión del yo. La auto(r)ficción en la literatura española y latinoamericana (pp. 73-96). Iberoamericana-Vervuert.

Bajtín, M. (2011). Chronotopos. Suhrkamp.

Bellatin, M. (2013). En el ropero del señor Bernard falta el traje que más detesta en Obra reunida 2 (pp. 585-611). Alfaguara.

Campobello, N. (1931). Cartucho. Relatos de la lucha en el Norte de México. Ediciones Era.

Casas, A. (2012). El simulacro del yo: la autoficción en la narrativa actual en A. Casas (comp.), La autoficción. Reflexiones teóricas (pp. 9-44). Arco/Libros.

Colonna, V. (2004). Autofiction et autres mythomanies littéraires. Tristram.

Diaconu, D. (2021). Vigencia y abandono de la categoría de género literario en la crítica académica contemporánea en C. Sperling, D. Samperio Jiménez, G. Ramos Morales y A. Rodríguez González (coords), Desafíos y debates para el estudio de la literatura contemporánea. Universidad Autónoma Metropolitana.

Doubrovsky, S. (1977). Fils. Gallimard.

Eagleton, T. (2013). El acontecimiento de la literatura. Península.

Forest, P. (2007). Le Roman, le réel et autres essais (Allaphbed 3). Cécile Defaut.

Fuentes, C. (2008). Una familia lejana. Ediciones Era.

Gadamer, H. (1977). Die Aktualität des Schönen: Kunst als Spiel, Symbol und Fest. Reclam.

Garrido, M. (1988). Teoría de los géneros literarios. Madrid: Arco / Libros.

Gasparini, P. (2004). Est-il je? Roman autobiographique et autofiction. Éditions du Sueil.

Gerber, V. (2017). Conjunto vacío. Pepitas de Calabaza.

GRELL, I. (2014). L’autofiction. Armand Colin.

Gumbrecht, H. (2015). Präzens. Suhrkamp.

Gumbrecht, H. (2015). Después de 1945. La latencia como origen del presente. Universidad Iberoamericana.

Herbert, J. (2011a). Canción de tumba. Penguin Random House.

Herbert, J. (2011b). Mamá leucemia (fragmento) en VV.AA., Trazos en el espejo. 15 autorretratos fugaces (pp. 77-93). Ediciones Era/Universidad Autónoma de Nuevo León.

Ibargüengoitia, J. (2019). La ley de Herodes. Booket.

Lejeune, P. (1996). Le pacte autobiographique. Éditions du Seuil.

Manickham, M. (2017). Nuevas tendencias en el género neopolicial del siglo XXI. Revista de Filología y Lingüística de Costa Rica, vol. 43 (2), 35-49.

Nettel, G. (2011). El cuerpo en que nací. Anagrama.

Nettel, G. (2009) El cuerpo en que nací. Letras Libres, 129, 22-28. https://letraslibres.com/revista-espana/el-cuerpo-en-quenaci/.

Nettel, G. (2011). El cuerpo en que nací en VV.AA., Trazos en el espejo. 15 autorretratos fugaces (pp. 155-176). Ediciones Era/Universidad Autónoma de Nuevo León.

Piglia, R. (2001). Crítica y ficción. Anagrama.

Premat, J. (2014). Contratiempos. Literatura y ética. Revista de Estudios Hispánicos (St. Louis), XLVIII, 201-217.

Rivera Garza, C. (2007). La muerte me da. Tusquets.

Subcomandante Marcos. (1999). Don Durito de la Lacandona. Centro de Información y Análisis de Chiapas.

Todorov, T. (2009). La literatura en peligro. Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores.

Toro, V., Schlickers, S. y Luengo, A. (2010). La obsesión del yo. La auto(r)ficción en la literatura española y latinoamericana. Iberoamericana/Vervuert.

Vicens, J. (2006). El libro vacío/Los años falsos. de Cultura Económica.

Villalobos, J. P. (2016). No voy a pedirle a nadie que me crea. Anagrama.

Published

30-11-2023

How to Cite

Navarro Fuentes, C. A. (2023). Autofiction in Mexico and contemporary literary studies. Revista De Literaturas Modernas, 53(2), 81–108. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/literaturasmodernas/article/view/6789

Issue

Section

Articles