The Universe of Yourcenar: Symbiosis Between Life and Work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.53.013

Keywords:

Marguerite Yourcenar, magical realism, eroticism, myth, Orient

Abstract

We begin with certain biographical facts that will be relevant to understanding how, for a Belgian writer who chooses the East as her narrative space, writing and life are intertwined processes, guided by the need to give meaning to experience. This idea reflects the profound connection between her personal life and her literary creation, a symbiosis in which the boundaries between what is lived and what is written become blurred: a literary style that could be part of magical realism? Based on this hypothesis, the traits of Yourcenar's genius are broken down into three pillars: philosophy, eroticism, and sacred.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berthelot, A. (1994). “Matière et forme: Zénon, ou l’homme sans qualités”, en Vázquez, M. y Poignault, R. (éd.), L’Universalité dans l’oeuvre de Marguerite Yourcenar, vol. II. Société Internationale d’Études Yourcenariennes.

Brahimini, D. (1995). Marguerite Yourcenar et l’altérité japonaise. Textyles (12), 155-162. https://doi.org/10.4000/textyles.1964

Brémond, M. (2010). Marguerite Yourcenar, citoyenne du mythe? Bulletin (31), 145-166. https://www.yourcenariana.org/product/bulletin-n-31/

Carvalho, S. A. (2015). A estética do ‘numinoso’ nas “Nouvelles Orientales” de Marguerite Yourcenar. Impossibilia (9):12-27. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5335418.pdf

Cassirer, E. (1972). El poder de la metáfora. En Mito y lenguaje (pp. 91-107). Nueva Visión.

Delcroix, M. (1998). Aux sources du labyrinthe. En R. Lascu-Pop & R. Poignault (éds). Marguerite Yourcenar. Retour aux sources. Actes du colloque de Cluj-Napoca (28-30 octobre 1993), pp. 27-38. Libra/SIEY.

Eliade, M. (1973). Mito y realidad. Guadarrama.

Farrell, C. F. & Farrell, E. R. (1993). Un lien entre l’humain et le sacré: le nom de Dieu. En SIEY (Ed.), Le Sacré dans l’œuvre de Marguerite Yourcenar (p.163-173). Société Internationale d’Études Yourcenariennes.

Fernández Díaz, M. (2006). Marguerite Yourcenar: erotismo, alquimia y otros saberes. Devenir Ensayo.

González, R. (2023) Los Fuegos de Aquiles y M. Yourcenar. Forma breve 19, 393-404. https://doi.org/10.34624/fb.v0i19.34702

Goslar, M. (2002). Marguerite Yourcenar: qué aburrido hubiera sido ser feliz. Paidós.

Juliao-Vargas, C.G. (2023). El deseo, cuestión existencial, estética y filosófica. Ética y Cine Journal 13(2):75-86. https://doi.org/10.31056/2250.5415.v13.n2.41972

Juliao-Vargas, C.G. (2024). Hacia una escritura reflexiva: entre literatura y praxeología. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP 17(1), 347-371. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/9491

Julien, A-Y. (2006). Anne-Yvonne Julien commente “Nouvelles orientales” de Marguerite Yourcenar. Gallimard.

Kavafis, K. (2015). Itaca. Nórdica Libros.

Lévi-Strauss, C. (1987). Mito y significado. Alianza Editorial.

Mesnard, C. (1989). L’influence slave sur deux Nouvelles orientales de Marguerite Yourcenar. Bulletin de la Société Internationale d’Études Yourcenariennes (3), 51-63. https://www.yourcenariana.org/wp-content/uploads/2023/07/Mesnard-s.pdf

Montoya, P. (2011). El combate de Marguerite Yourcenar. Revista Universidad de Antioquia 304, 50-57. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaudea/article/view/9303/8893

Paulet Dubois, F. (2010). “Ceci n’est pas une pipe”: réalité et représentation chez Yourcenar et Pamuk. En Thélème. Revista Complutense de Estudios Franceses (25), 211-220. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3355777

Prévot, A-M. (2002). Dire sans nommer: analyse stylistique de la périphrase chez Marguerite Yourcenar. Harmattan.

Real, E. (1995). Le réel et le mythe chez Marguerite Yourcenar. En S. & M. Delcroix (Éd.), Roman, histoire et mythe dans l’œuvre de Marguerite Yourcenar (pp. 389-398). Société Internationale d'Etudes Yourcenariennes.

Romagnolo, M. (2008). Marguerite Yourcenar et le poème en prose: mythe et écriture dans Feux. En Marguerite Yourcenar et l’univers poétique. Actes du colloque de Tokyo (9-12 septembre 2004), pp. 61-74. https://www.yourcenariana.org/product/marguerite-yourcenar-et-lunivers-poetique/

Saïd, E. (2008). Orientalismo. De Bolsillo.

Sanz, T. (1991). Cómo leer a Marguerite Yourcenar. Júcar.

Savigneau, J. (1991). Marguerite Yourcenar: La invención de una vida. Alfaguara.

Spadaro, D. (1996) Marguerite Yourcenar et l’écriture autobiographique. Bulletin de la Société Internationale d’Etudes Yourcenariennes 17:69-83.

Torres, V. (2008). Marguerite Yourcenar, entre Grecia y Oriente. / Vicente Torres Mariño. Ediciones Uniandes.

Yourcenar, M. (1994). Opus Nigrum. RBA Editores.

Yourcenar, M. (2002). Portrait d’une voix: Vingt-trois entretiens (1952-1987). Gallimard.

Yourcenar, M. (2012). El laberinto del mundo. Alfaguara.

Yourcenar, M. (2014). Alexis o el tratado del inútil combate. Alfaguara.

Yourcenar, M. (2016). Les Yeux Ouverts. Entretiens avec Matthieu Galey. Le Centurion poche.

Yourcenar, M. (2017). Memorias de Adriano (J. Cortázar, Trad.). Debolsillo.

Yourcenar, M. (2018). Cuentos completos (Fuegos, Cuentos Orientales). Debolsillo.

Published

04-07-2025

How to Cite

Juliao-Vargas, C. (2025). The Universe of Yourcenar: Symbiosis Between Life and Work. evista e iteraturas odernas, 55(1), 351–369. https://doi.org/10.48162/rev.53.013