The Passion of Oedipus

The Confinement and the Force of the Irrational in Euripides

Authors

  • Bruno Daniel Alfonzo Universidad Nacional de San Martín, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Keywords:

Euripides, irrational, Oedipus, passions, reclusion

Abstract

In the last Euripidean play to be performed while the poet was still alive, Oedipus is presented locked up for almost the entire tragic action, prey to an irrational anguish that corrodes him and must finally be atoned for by the traditional exile. This paper seeks to explain the use of confinement in this play, Phoenissae, in order to unravel its significance in the light of epic accounts and Attic drama on the premise that Euripides retains a deliberate and committed interest in the mystery of the passions and their irrational nature.

Author Biography

Bruno Daniel Alfonzo, Universidad Nacional de San Martín, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Licenciado en Filosofía y doctorando en Ciencias Humanas por la Universidad Nacional de San Martín (UNSAM). Se desempeña como coordinador académico del Profesorado y la Licenciatura en Filosofía de la Escuela de Humanidades de la UNSAM. Es investigador doctoral en el Laboratorio de Investigación en Ciencias Humanas (LICH-CONICET/UNSAM) y en el Centro de Estudios del Imaginario de la Academia Nacional de Ciencias de Buenos Aires (CEI-ANCBA). Es Profesor Titular de Historia de la Cultura en la Facultad de Derecho y Ciencias Sociales de la Universidad Católica de Cuyo (UCCuyo); Profesor Adjunto a cargo en la Facultad de Filosofía, Letras, Historia y Estudios Orientales de la Universidad del Salvador (USAL); Profesor Ayudante de Historia de la Cultura Clásica en la EH-UNSAM. Se especializa en la historia antigua grecolatina y en tragedia griega.

References

Bauzá, H. F. (2011). “Edipo: entre historia y mito”. Buenos Aires: Academia Nacional de Ciencias de Buenos Aires. Recuperado de: https://ciencias.org.ar/user/Edipo.%20Entre%20historia%20y%20mito%20(1).pdf

Dodds, E. R. (1929). Euripides the Irrationalist. The Classical Review, 43(3), pp. 97-104.

Filócomo, C. (2021). Héroes al margen. La locura masculina en las tragedias de Eurípides. Buenos Aires: Ed. UNS.

Foucault, M. (2009). El gobierno de sí y de los otros. Trad. de H. Pons. Buenos Aires: FCE.

Girard, R. (1972). La violence et le sacré. Paris: Bernard Grasset.

Goldhill, S. (1997). The Language of Tragedy: Rhetoric and Communication. En P. E. Easterling. (Ed.), The Cambridge Companion to Greek

Tragedy (pp. 127-150). Cambridge: Cambridge University Press.

Haslam, M. H. (1976). Interpolations in the Phoenissae: Papyrus Evidence. The Classical Quarterly. New Series. (nº 1), pp. 4-10.

Nietzsche, F. (2011). Obras completas I: Escritos de juventud. Trad. de D. Sánchez Meca et al. Madrid: Tecnos.

Nilsson, M. P. (1972). The Mycenaean Origin of Greek Mythology. Berkeley: University of California Press.

Parker, R. (1983). Miasma: Pollution and Purification in Early Greek Religion. Oxford: Oxford University Press.

Perczyk, C. J. (2015). El ritual y la locura en Heracles de Eurípides. Phoînix, 21(2), pp. 41-58.

Perczyk, C. J. (2018). La locura en Bacantes y Heracles de Eurípides. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Propp, V. (1980). Edipo a la luz del folklore. Cuatro estudios de etnografía histórico-estructural. Trad. de C. Caro López. Madrid: Fundamentos.

Sánchez Ruipérez, M. (2006). El mito de Edipo. Madrid: Alianza.

Vernant, J-P. y Vidal-Naquet, P. (1986). Mythe et tragédie en Grèce ancienne - II. Paris: La Découverte.

Verrall, A. W. (1895). Euripides the Rationalist. A Study in the History of Art and Religion. Cambridge: Cambridge University Press.

Published

19-05-2023

How to Cite

Alfonzo, B. D. (2023). The Passion of Oedipus: The Confinement and the Force of the Irrational in Euripides. Revista De Estudios Clásicos, (53), 45–65. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/revistaestudiosclasicos/article/view/6810

Issue

Section

Artículos originales