Indian republicanism and critique of colonial epistemocracy

Authors

  • Ambrosio Velasco Gómez Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Filosóficas

Keywords:

republicanism, conquest, colonialism, epistemocracy, pluralism

Abstract

This work focuses on analyzing some philosophical grounds of what we can call Indian republicanism. By this expression I mean the political thought that support the criticism of the conquest of America and the defense of the right of self-determination of the nations of the "New World" against the arguments that justify the war of conquest and the imperial project of Spain. Defenders of the imperial project such as Ginés de Sepúlveda argue that, because of their barbarism, the original peoples of America are incapable of governing themselves and therefore must be subjugated by rational and more prudent nations and people like the Spaniards. This thesis that I call epistemocratic will later become a hegemonic theory of the political thought of Modernity to justify authoritarian states. Critics of the conquest and the Spanish empire in America such as Bartolomé de las Casas and Alonso de la Veracruz do not accept that the republican right of peoples to self-government depends on them being fully rational, but, nevertheless, they recognize the importance of this thesis. To refute the argument they do not question the epistemcratic principle itself, but confront the view that the peoples of the “New World” are barbaric and rationally inferior to Europeans, for they have good laws and rulers who in their own way seek justice. Therefore, in their own way, the natives of the “New World” are as rational as the Spaniards and have full capacity to govern themselves. This statement shows that Indian republicanism critical of conquest and empire is distinguished by a political, social, juridical and epistemic pluralism that opposes a univocal universalism that sustains the imperial epistemocratic argument.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ambrosio Velasco Gómez, Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Filosóficas

Doctor en Historia y Filosofía de la Teoría Política por la Universidad de Minnesota; Maestro en Filosofía de la Ciencia por la Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa y Maestro en Ciencia Política por la Universidad de Minnesota.
Miembro del Sistema Nacional de Investigadores e investigador titular C en el Instituto de Investigaciones Filosóficas de la Universidad Nacional Autónoma de México. Centra sus estudios en los proyectos sobre “Epistemología”, “Filosofía de la Ciencia” y “Filosofía política”. Entre sus publicaciones podemos mencionar: La tenacidad de la política (1995); Racionalidad y cambio científico (1997) y Tradiciones naturalistas y hermenéuticas en la filosofía de las ciencias sociales (1998), además de diversos artículos en revistas especializadas como “Rehabilitación filosófica del concepto de tradición”, en Revista Latinoamericana de Filosofía, y “Maquiavelo y la tradición republicana del Renacimiento”, en Iztapalapa.

References

Aguilar Rivera, José A. (2002). Dos conceptos de república. En J. A. Aguilar y R. Rojas (Coords.), El republicanismo en Hispanoamérica (pp. 57-85). México: Fondo de Cultura Económica.

Alonso de la Veracruz (s/f). Dialectica resolutio. Libro de los analíticos segundos. (Traducción de Miguel Ángel Romero). México: Universidad Nacional Autónoma de México. (En prensa).

Brading, David (1991). El Orbe Indiano. De la monarquía católica a la república criolla, 1492‒1867. México: Fondo de Cultura Económica.

Casas, Bartolomé de las (1974). El poder de los reyes y el derecho de los súbditos. En Derechos civiles y políticos (pp. 49-140). Madrid: Editora Nacional.

Casas, Bartolomé de las (1993). Apologética historia. En Los indios de México y Nueva España (pp. 3-225). (Antología preparada por E. O’Gorman). México: Porrúa.

Casas, Bartolomé de las (1997). Tratado cuarto. Treinta proposiciones muy jurídicas. En Tratados (pp. 461-500). (Tomo I). México: Fondo de Cultura Económica.

Gaos, José (1990). El pensamiento hispano-americano. Notas para una interpretación histórico-filosófica. En Obras completas. Tomo VI: Pensamiento de lengua española. Pensamiento español (pp. 15-48). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

González Casanova, Pablo (1948). Misoneísmo y la modernidad cristiana en el siglo XVIII. México: El Colegio de México.

Orden, Rafael; Velasco Gómez, Ambrosio y Villacañas, José Luis (2019). Humanismo republicano iberoamericano. Un debate. Madrid: Biblioteca Nueva / Universidad Complutense de Madrid.

Santos, Boaventura de Sousa (2009). Epistemología del sur. México: CLACSO / Siglo XXI.

Sepúlveda, Ginés de (1996). Tratado sobre las justas causas de la guerra. México: Fondo de Cultura Económica.

Skinner, Quentin (1985). Los fundamentos del pensamiento político moderno. I. El Renacimiento. México: Fondo de Cultura Económica.

Toulmin, Stephen (1992). Cosmopolis: The hidden agenda of modernity. Chicago: University of Chicago Press.

Veracruz, Alonso de la (2004). Sobre el dominio de los indios y la guerra justa. México: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional Autónoma de México.

Veracruz, Alonso de la (2008). Espejo de los cónyuges. (Antología, traducción y notas de C. Ponce). México: Universidad Panamericana.

Villoro, Luis (1981). El proceso ideológico de la revolución de Independencia. Universidad Nacional Autónoma de México. (Original publicado en 1953).

Villoro, Luis (1995). Filosofía para un fin de época. En N. Rabotnikof; A. Velasco Gómez, y C. Yturbe (Comps.), La tenacidad de la política. Conceptos de la filosofía política: persistencia y reformulación a la vuelta del milenio (pp. 13-27). México: Instituto de Investigaciones Filosóficas, Universidad Nacional Autónoma de México.

Villoro, Luis (1998). Estado plural, pluralidad de culturas. México: Paidós / Universidad Nacional Autónoma de México.

Wolin, Sheldon. (1990). Hobbes and the culture of despotism. En M. G. Dietz (Ed.), Thomas Hobbes and Political theory (pp. 9-36). Kansas: University Press of Kansas.

Xirau, Joaquín (1942). Humanismo español. En Cuadernos americanos, 1(1), Facultad de Filosofía y Letras Universidad Nacional Autónoma de México, (pp. 132-155).

Published

29-08-2023

How to Cite

Velasco Gómez, A. (2023). Indian republicanism and critique of colonial epistemocracy. Cuyo. Anuario De Filosofía Argentina Y Americana, 42, 19–42. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/anuariocuyo/article/view/7125