Playwriting irrigated by colletive creation’s processes in Tu veneno en mí, by Manuel García Migani

Authors

  • Ana Cecilia Arcuri Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.43.009

Keywords:

Mendocinian theatre, Manuel García Migani, rizhome, polyphony, collage

Abstract

The method used by Manuel García Migani to create the play Tu veneno en mí proposes dramaturgy’s generation from collective processes, through two instances: the intellectual one, developed by the playwright-director, and physical one, performed by the actors. This method has left particular traces in its textual framework: an intense polyphony, collage and text’s rhizomatic organization, while tensions between multiplicity and unity, organicity and inorganicity, are noticed as well.

References

Abraham, Luis Emilio (2015). “Multiplicación de persona, regularidad de lugar (dramaturgia de La Estupidez)”. José Luis García Barrientos (dir.), Análisis de la dramaturgia argentina actual. Madrid: Antígona. 261-300.

Abraham, Luis Emilio (2017). “Dramaturgia de las generaciones de posdictadura (hasta 2015): novedades en la memoria social”. Boletín GEC, n. 21, noviembre. 45-72. Disponible en: https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/boletingec/article/view/1136/949

Bartís, Ricardo (2003). Cancha con niebla: teatro perdido: fragmentos. Buenos Aires: Atuel.

Bürger, Peter (2000). Teoría de la vanguardia. Barcelona: Península.

Catalán, Alejandro (2005). “El actor como escenario”. Conjunto, n. 136, abril-junio. Disponible en:

http://www.casadelasamericas.org/publicaciones/revistaconjunto/136/catalan.htm.

Deleuze, Gilles y Félix Guattari (1994). Rizoma. México: Coyoacán.

Drucaroff, Elsa (1996). Mijail Bajtín: la guerra de las culturas. Buenos Aires: Almagesto.

Dubatti, Jorge (2017). “Dramaturgia(s) argentina(s) en el canon de multiplicidad: proliferación de poéticas, en expansión”. Gramma, año XXVIII, n. 58. Disponible en: https://p3.usal.edu.ar/index.php/gramma/article/viewFile/4360/5424.

García Barrientos, José Luis (2012). Cómo se comenta una obra de teatro: ensayo de método. Primera edición corregida y aumentada. México: Paso de Gato.

García Barrientos, José Luis (dir.) (2015). Análisis de la dramaturgia argentina actual. Madrid: Ediciones Antígona.

García Migani, Manuel (2017). “Tu veneno en mí”. [Archivo de Video]. YouTube.com, 4 agosto. https://www.youtube.com/watch?v=ELtJvNyp5dc&t=1886s.

Manzone, Verónica (2018). “Prácticas teatrales colaborativas en Mendoza: noción de grupo y sus modificaciones”. Telón de fondo, n. 28, julio-diciembre. 69-83. Disponible en: http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/5478/4914.

Martin, Daniela (2013). “Autorías complejas: La escena y la multiplicación dramatúrgica en los procesos de creación”. Territorio teatral, n. 3, abril. Disponible en: http://territorioteatral.org.ar/html.2/articulos/n9_03.html

Musitano, Adriana (2014). “Nuevo sistema de producción y dramaturgia. Las creaciones colectivas”. Teatro, política y universidad, en Córdoba, 1965-1975. Disponible en: http://blogs.ffyh.unc.edu.ar/teatropoliticounc/files/2016/11/creacion-colectiva-ltl.pdf

Ortiz, J. L. (2020) [1938] “Fui al río”. Obra completa (2020). Entre Ríos: Eduner. 123.

Sarale, Marina (2017). “Tus excesos y mi corazón atrapado en la noche: intertextualidad, política y tragedia”. Revista de Literaturas Modernas vol. 47, n. 2, julio-diciembre. 131-150. Disponible en: https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/12396/08rlm.pdf

Sarale, Marina (2019). “Tu veneno en mí de Manuel García Migani: tramar el acontecimiento”. Gladys Granata y Susana Tarantuviez (eds.) Un discurso, todos los discursos: literatura y transdiscursividad II. Mendoza: Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo. Disponible en: https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/14071/granataytarantuviez.pdf.

Risk, Beatriz (2008). Creación colectiva: el legado de Enrique Buenaventura. Buenos Aires: Atuel.

S/A (2016). “La obra Tu veneno en mí estrá en la Nave Cultural”. Ciudaddemendoza.com.ar, 3 nov. https://ciudaddemendoza.gob.ar/2016/11/03/cultura-la-obra-tu-veneno-en-mi-estara-en-la-nave-cultural/

Published

31-12-2021

How to Cite

Arcuri, A. C. (2021). Playwriting irrigated by colletive creation’s processes in Tu veneno en mí, by Manuel García Migani . Boletín GEC, (28), 54–80. https://doi.org/10.48162/rev.43.009

Issue

Section

Articles