The narrative labyrinths of Roberto Bolaño
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.43.024Keywords:
Bolaño, short story, photography, intertextuality, poetics of the labyrinthAbstract
This article is an analysis of the short story “Laberinto” by Roberto Bolaño, in which photography is at the center of a device that includes, activates, and grounds fabulation and invention. The author appeals to a kind of narrative ekphrasis, a procedure that involves introducing a story by describing the story represented in an object or in an artistic work. The result is a story that breaks away from the strictly realistic representation and proposes a labyrinthine space, made of many paths in which multiple and disparate voices resonate through intratextuality and intertextuality. All of this contributes to the realization of a labyrinthine writing, a discursive poetics of the labyrinth which ends up becoming a determining factor in questioning the possibilities of language and the freedoms of imagination in its task of building and unfolding worlds and senses.
References
Becerra, Eduardo (2006). El arquero inmóvil. Nuevas poéticas del cuento. Madrid: Páginas de Espuma.
Bolaño, Roberto (1996). Estrella distante. Barcelona: Anagrama.
Bolaño, Roberto (2002). Amberes. Barcelona: Anagrama.
Bolaño, Roberto (2004). Entre paréntesis. Barcelona: Anagrama.
Bolaño, Roberto (2007). El secreto del mal. Barcelona: Anagrama.
De los Ríos, Valeria (2007). “Cartografía salvaje: mapa cognitivo y fotografías en la obra de Bolaño”. Taller de Letras, n. 41. 69-81.
Lausberg, Heinrich. Manual de retórica castellana. Madrid, Gredos, 1967. Vol. II.
Mardones Bravo, Camila (2007). (La imagen entre paréntesis). Hacia una poética de Bolaño. Seminario de grado. Universidad de Chile. Disponible en: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/110460
Perec, Georges (1992). La vida instrucciones de uso. Barcelona: Anagrama.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fernando Moreno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que no se use para fines comerciales, siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista, y siempre que se mencionen la existencia y las especificaciones de esta licencia de uso.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista y se cumplan las otras condiciones mencionadas arriba.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).