Variations in a film transposition of a story by Silvina Ocampo: El impostor by Alejandro Maci

Authors

  • Carlos Dámaso Martínez Universidad Nacional de las Artes - Instituto de Literatura Hispanoamericana de la Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.43.026

Keywords:

cinema, literature, film transposition, variations, fantastic genre

Abstract

The objective of this article is to analyze the film El impostor (1997) as a transposition of the namesake Silvina Ocampo’s short story, a film project started by María Luisa Bemberg in 1994 and finished in 1997 by Alejandro Maci. The concept of transposition, which allows us to examine the semiotic and material transformations, the resignifications, trajectories and semiotic drifts that occur in the passage from one language to another, will also lead us to observe what happens in this case with the fantastic genre in the transition from literature to cinema.

References

Arán, Pampa (1999). El fantástico literario. Aportes teóricos. Córdoba (Argentina): Narvaja.

Bermúdez, Nicolás (2008). “Aproximaciones al fenómeno de la transposición semiótica: lenguajes, dispositivos y géneros”. Revista de Estudios semióticos, n. 4. S/p. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5762216

Boccuti, Anna (2015). “Representaciones del límite. Pasajes de lo fantástico entre la literatura y el cine”. AAVV. Rappresentazioni del limite. Passaggi del fantasticotra letteratura e cinema. A cura di Anna Boccuti. Torino: Università degli Studi di Torino. 3-15.

Bozzetto, Roger (2001). “¿Un discurso de lo fantástico?” David Roas (comp.) Teorías de lo fantástico. Madrid: Arco/Libros. 223-242.

Jackson, Rosemary (1986). Fantasy. Literatura y subversión. Buenos Aires: Catálogos.

Martínez, Carlos Dámaso (2017). “Antonio Di Benedetto: el lenguaje del cine y la levedad de su escritura”. Lecturas escritas. Ensayos sobre literatura latinoamericana y arte. Córdoba: Alción.

Molloy, Silvia (1969). “Silvina Ocampo: la exageración como lenguaje”. Sur, n. 320, setiembre-octubre.

Ocampo, Silvina (2008) [1948]. “El impostor”. Autobiografía de Irene. Buenos Aires: Lumen.

Pezzoni, Enrique (1982). “Silvina Ocampo: La nostalgia del orden". Prólogo. Silvina Ocampo. La furia y otros cuentos. Madrid: Alianza.

Steimberg, Oscar (2013). Semióticas. Las semióticas de los géneros, de los estilos, de la transposición. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Traversa, Oscar (1984). Cine: El significante negado. Buenos Aires: Hachette.

Traversa, Oscar (2001). “Aproximaciones a la noción de dispositivo”. Signo y Seña, n. 12. 231-247. Disponible en: https://doi.org/10.34096/sys.n12.5612

Wolf, Sergio (2001). Cine/Literatura. Ritos de pasaje. Buenos Aires: Paidós.

Published

24-12-2022

How to Cite

Martínez, C. D. (2022). Variations in a film transposition of a story by Silvina Ocampo: El impostor by Alejandro Maci. Boletín GEC, (30), 75–84. https://doi.org/10.48162/rev.43.026