Lucile, poetry as a sovereign gesture
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.43.050Keywords:
sovereignty, counterword, poetry, revolution, terrorAbstract
This article proposes to recreate the drama (in the nietzschean sense of this term, that is, as opposed to representation) of the French Revolution, based on the play Danton’s Death (Büchner). The focus is on the cry “Long live the King!” which by Lucile Laridon Duplessis utters at the moment of being beheaded, and days after the beheading of her husband Camille Desmoulins. The invocation “Long live the King!” with which Georg Büchner’s work closes is taken up in texts by Paul Celan and Jacques Derrida. In this sense, the article explores the aporias of the micropolitics of subjectivity, with its tensions and contradictions. At the same time, the challenge seems to be to review the unity and homogeneity of the archive called the French Revolution, schooled and standardized in a dichotomous key, and mobilize it to reconsider the inheritance of that name. In this way, it is also possible to redefine what we understand by political and poetic sovereignty. The objective of this work is an attempt to capture and to map the narrative of that moment, where the French Revolution, threatens to become dogma, dictatorship, police government based on terror, that is, to become its Other, its opposite.
References
Büchner, G. (2016). La muerte de Danton. Titvilus.
Derrida, J. (2000). Dar (la) muerte. Paidós.
Derrida, J. (2001). Estados de ánimo del psicoanálisis. Lo imposible más allá de la soberana crueldad. Paidós.
Derrida, J. (2010). Seminario La bestia y el soberano. Volumen I (2002-2002). Manantial.
Derrida, J. (2003). Espectros de Marx. El estado de la deuda, el trabajo del duelo y la nueva internacional (4ta ed.). Trotta.
Derrida, J. (2020). Scribba. Pouvoir/écrire. Qual Quelle.
Negroni, M. (2021). El corazón del daño. Random House.
Viñolo, S. (2021). “Experiencias de alteridad. Lo fantasmático y lo poético en Derrida”. El taco en la brea, 14(2), 41-46. https://doi.org/10.14409/tb.2021.14.e0047
Wajda, A. (Director) (1983). Danton. [Película]. Les films du losange.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Levstein
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que no se use para fines comerciales, siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista, y siempre que se mencionen la existencia y las especificaciones de esta licencia de uso.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista y se cumplan las otras condiciones mencionadas arriba.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).