Emilia Bertolé: A woman memory

Authors

  • Florencia Abbate Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Keywords:

Femenine Poetry, 20'S, Professionalization, Women, Gender Performance

Abstract

This article recovers the work and biography of painter and poet Emilia Bertolé (Santa Fe, 1896-1948). The first objective is to reconstruct her trajectory and examine it in relation to the problem of professionalization of women in Argentinian society of the 20s, particularly in the artistic field, from a double perspective: class and gender. The second objective is to analyze her poetry, specifically her book Espejo en sombra (1927), in order to determine the singularity of this feminine poetic voice. The hypothesis we set forward claims that there was a demand for a gender performance, based on "feminine" stereotypes, which was imposed on poetry written by women during that period.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA.VV. 1930. Antología de la poesía femenina argentina, Selección de José Carlos Maubé y Adolfo Capdevielle. Buenos Aires: Impresores Ferrari Hnos.

AVARO, NORA. 2006. "Vida de artista". Emilia Bertolé. Obra poética y pictórica. Rosario: Editorial Munici-pal de Rosario.

AUGÉ, MARC. 1992. Los no-lugares. Espacios del anonimato. Barcelona: Gedisa.

BARRANCOS, DORA. 2002. Inclusión/Exclusión. Historia con mujeres. Buenos Aires: Fondo de Cul-tura Económica.

BARRANCOS, DORA. 2007. Mujeres en la sociedad argentina. Una historia de cinco siglos. Buenos Ai-res: Sudamericana.

BERGER, JOHN. 2018. "Los ojos de Monet" (1985). Sobre los artistas, Vol II. Barcelona: Gustavo Gili. Disponible en: https://www.jornada.com.mx/2010/08/29/sem-john.html

BERTOLÉ, EMILIA. 2006. Espejo en sombra (1927). Obra poética y pictórica. Rosario: Editorial Municipal de Rosario.

BUTLER, JUDITH. 2007. El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad (1990), Barce-lona: Paidós.

DE BEAUVOIR, SIMONE. 1969. El segundo sexo (1949). Buenos Aires: Siglo Veinte.

DIZ TANIA. 2012. Imaginación falogocéntrica y feminista, diferencia sexual y escritura en Roberto Arlt, Alfonsina Storni, Enrique González Tunñón, Roberto Mariani, Nicolás Olivari, Salvadora Medina On-rubia y María Luisa Carnelli (Tesis de Doctorado).

FRIEDAN, BETTY. 1974. La mística de la feminidad (1963), Gijón: Júcar.

NEWMAN, Kathleen (1990). "Modernization of feminity: Argentina (1916-1926)". AA. VV: Women, Culture and Politics in Latin America. Seminar of feminism and culture in Latin America. Los Angeles: University of California Press, pp.74-88.

ROUSSEAU, JEAN JACQUES. 1983. Emilio o la educación (1762). Barcelona: Bruguera.

SHAKESPEARE, WILLIAM. 2012. Hamlet (Trad. Manuel Ángel Conejero). Madrid: Cátedra.

SOLINAS, ENRIQUE. 2012. "La poesía femenina argentina en sus antologías". VIII Congreso Internacio-nal Orbis Tertius de Teoría y Crítica Literaria, 7 al 9 de mayo de 2012, La Plata. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.2602/ev.2602.pdf

WITTIG, MONIQUE. 2006. El pensamiento heterosexual (1978). Barcelona: Egales.

Published

28-06-2019

How to Cite

Abbate, F. (2019). Emilia Bertolé: A woman memory. Revista De Literaturas Modernas, 49(1), 11–31. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/literaturasmodernas/article/view/2711