Deconstructing aspects of Galina Tolmacheva’s myth and the Independent Theater in Mendoza in the mid-twentieth century: women's voices and silences in the theatrical epochal discourse and its continuity in our days

Authors

  • Marina Sarale INCIHUSA- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
  • Ariana Lucía Gómez Facultad de Arte y Diseño- Universidad Nacional de Cuyo

Keywords:

Genders, Ethics, Independent Theatre, University, Stanislavski

Abstract

Between 1930 and 1960 the theatrical activity that takes place in Mendoza results in it’s affirmation and professionalization. This is due, among other things, to the rise of the Independent Theater, the Harvest Festival celebration and the founding of the Drama School in 1949, that will depend on the National University of Cuyo; its training matrix is based on the notion of ethics by Konstantin Stanislavski (Russia 1863-1938), publized in Mendoza by Galina Tolmacheva. We will try to pinpoint the feminine voices and silences in the theatrical discourse of the time within the singularities that take place in that ephocal moment, as well as in relation to Independent Theater / Superior School of Theater.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CRIMI, Humberto (1957). Letra y Espíritu. Breve historia del teatro mendocino 2. Mendoza: Dirección Provincial de Cultura.

CORTESE, Nina (1998). Galina Tolmacheva o el teatro transfigurado.Buenos Aires: Instituto Nacional del Teatro.

NAVARRETE, José (1984). "El teatro mendocino en el período 1960- 1984". En: Actas Primeras jornadas de investigación teatral en la Argentina: Bs. As. 11 al 14 de octubre de 1984 ACITA (p. 265-283) Buenos Aires: Asociación de Críticos e Investigadores Teatrales de la Argentina.

NAVARRETE, José (2007). "Mendoza (1939-1960)". En: Pelletieri, Osvaldo (Dir.) Historia del teatro argentino en las provincias. Volumen II. Buenos Aires: Galerna (p. 237- 255)

PERALES, Rosalina (1989) Teatro hispanoamericano contemporáneo (1967- 1987). Grupo editorial Gaceta Sociedad Anónima. Méjico

Real Academia Española. (s. f.). Internet [artículo nuevo]. En Diccionario de la lengua española (avance de la 23.a ed.). Recuperado de http://buscon.rae.es/draeI/SrvltConsulta?TIPO_BUS=3&LEMA=internet.

SOLARI, Carla (2012) Stanislavsky en la obra del director, maestro y actor Miguel Guerberof. Editorial Argus-a. Los Angeles- California - U.S.A Buenos Aires – Argentina

TOLMACHEVA, Galina (1953). Ética y creación del actor. Ensayo sobre la "ética" de Stanislavsky. Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo.

TOLMACHEVA, Galina (1992). Creadores del teatro moderno: los grandes directores de los siglos XIX y XX. Mendoza: Ediunc.

WOLF, Martín (2009) "Galina Tolmacheva: el actor en el centro del acontecimiento" En Dubatti, Jorge (Coord.) Historia del actor II. Del ritual dionisíaco a Tadeusz Kantor. Buenos Aires: Colihue. (p. 325-350)

Le Siècle Stanislavski Parte 1. Centre Pompidou. Dir. Peter Hercombe. Recuperado el 5 de julio de 2017, de https://www.youtube.com/watch?v=ah-EUEckox0

Published

28-06-2019

How to Cite

Sarale, M., & Gómez, A. L. . (2019). Deconstructing aspects of Galina Tolmacheva’s myth and the Independent Theater in Mendoza in the mid-twentieth century: women’s voices and silences in the theatrical epochal discourse and its continuity in our days. Revista De Literaturas Modernas, 49(1), 121–130. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/literaturasmodernas/article/view/2718