Mi noche triste: symbol, sexuality and breakdown with the past. Pascual Contursi, Carlos Gardel, and the framework of tango as a song-form
Keywords:
Tango, Contursi, Abandonment, Woman, InterpreterAbstract
The tango Mi noche triste composed by Pascual Contursi, premiered by Carlos Gardel, and of great commercial success, is a complex structure. This paper analyzes its theme, argument, interpreter and reception. Referring to the theme, the paradox of a woman who emancipates herself leaving her man stands out in this mostly masculine musical genre.
Downloads
References
BARTHES, Roland (2013). El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura. Buenos Aires: Paidós.
BENEDETTI, HÉCTOR (2000). Las mejores letras de tango. Antología de doscientas cincuenta letras, cada una con su historia. Buenos Aires: Seix Barral.
BENEDETTI, HÉCTOR (2015). Nueva historia del tango. De los orígenes al siglo XXI. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
CONDE, OSCAR (2003). "Poesía del tango, poesía del pueblo", en Poéticas del tango. Oscar Conde (comp.). Buenos Aires: Marcelo Héctor Oliveri Editor.
CONDE, OSCAR (2010) "El lunfardo en la literatura argentina", en Gramma. Revista de la Escuela de Letras (Facultad de Filosofía y Letras, USAL), año XXI, Nº 47, 2010, pp. 224-246. Disponible en https://p3.usal.edu.ar/index.php/gramma/article/view/59/122.
CONDE, OSCAR (2017) "Las letras del tango en la era precontursiana", en II Congreso Tango, Cultura e Identidad (Academia Nacional del Tango). Buenos Aires: Fundación Banco Ciudad.
CULLER, JONATHAN (1997). Breve introducción a la teoría literaria. Barcelona: Austral. Trad. Gonzalo García, 2ª reimpresión 2016.
GARCÍA JIMÉNEZ Francisco (2011). Así nacieron los tangos. Buenos Aires: Corregidor.
GARCÍA JIMÉNEZ Francisco (1962) El tango. Historia de medio siglo (1880/1930). Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires.
GOBELLO, José (1980). Crónica general del tango. Buenos Aires: Fraterna.
GOBELLO, JOSÉ y SOLER CAÑAS, LUIS (1961). "Nota bene", en Primera antología lunfarda. Buenos Aires: Las Orillas.
MARTÍNEZ Roberto L. y MOLINARI Alejandro (2012). Tango y sociedad. La epopeya del tango y la sociedad argentina. Buenos Aires: Editorial de la Cultura Urbana.
MATAMORO, BLAS (1971). Carlos Gardel, Colección La historia popular, nº24, Buenos Aires, Centro Editor de América latina.
MINA, CARLOS (2007). Tango. La mezcla milagrosa (1917-1956). Buenos Aires: Sudamericana.
OSTUNI, RICARDO (1993). Revista Club de Tango, número 3, enero-febrero, Buenos Aires.
OSTUNI, RICARDO (1998). Repatriación de Gardel. Buenos Aires: Corregidor.
PINSÓN, NÉSTOR. "Mi noche triste y el tango canción". Revista digital Todo Tango, Buenos Aires, disponible en http://www.todotango.com/historias/cronica/188/Mi-noche-triste-Mi-noche-triste-el-tango-cancion/. Consultado el 13/12/18.
ROMANO, EDUARDO (1983). "Las letras del tango en la cultura popular argentina", en Sobre poesía popular argentina. Buenos Aires: CEAL.
SCHÜCKING, LEVIN (1950). El gusto literario. México: Fondo de Cultura Económica, 5ª reimpresión, 1996.
TODOROV TZVETAN, (1988 [1976]). "El origen de los géneros" en Garrido Gallardo Miguel A., Teoría de los géneros literarios. Madrid: Arco/Libros.
TURÓN, ANA, (2017). "Cuando Gardel cantó ‘Mi Noche Triste", Ponencia presentada en el 3º Congreso de la Academia Nacional del Tango, Buenos Aires, 2017. Disponible en http://ana-turon.blogspot.com/2017/09/cuando-gardel-canto-mi-noche-triste.html . Consultado el 7/1/19.
VARELA, GUSTAVO (2005). Mal de tango. Buenos Aires, Paidós.