The traces of violence in the mythical character of Medea in Polifonía by Diana de Paco Serrano

Authors

  • María Silvina Delbueno Universidad Nacional de La Plata – Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires https://orcid.org/0000-0001-7403-1940

Keywords:

Medea, Reception, Polifonía, Paco Serrano, Violence

Abstract

Perhaps Polifonía (2001) constitutes one of the outstanding works of the contemporary Spanish literature that uses the Greek myths as a sublayer background of the dramaturgy. The author, Diana de Paco Serrano gives voice to four women highly known in the ancient times. Penelope, Phaedra, Clytemnestra and Medea open dialogues among themselves and with their pairs, the men who have marked them in the past. Paco Serrano tries to re-code, in fifteen scenes of a harmonious piece, the role of the woman starting from the guilt, key of the play, and thus she tries to reconstruct the tragic fate of each heroine.  From the psychological conscience they are located in an imaginary prison out of time and space, and as prisoners of a role they revive the myth that belongs to them from a meta-theatrical game. So, myth, territory and violence are presented from a feminine perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Silvina Delbueno, Universidad Nacional de La Plata – Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires

Professor of Letters from the National University of La Plata. Diploma and Specialist in Reading, Writing and Literacy from the Latin American Faculty of Social Sciences, FLACSO, Buenos Aires. Master's Degree in Comparative Literature from the Universidad Nacional de La Plata. D. in Literature from the National University of La Plata. She is currently an Associate Professor and Adjunct Professor at the Faculty of Law and Agronomy, both belonging to the Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. She directs the research project: Motherhood in conflict. The mythical character of Medea in two works by Chantal Maillard". Accredited 2023 at the School of Law of the Universidad Nacional del Centro of the province of Buenos Aires. She directs the University Extension Project: "Filicide Women of Azul" of the National University of the Center of the Province of Buenos Aires, School of Law - Penal Unit Nº 52 of the Buenos Aires Penitentiary Service.

References

Bachelard, G. (1961). La poétique de l`espace. Presses Universitaires de France.

Barlow, S. (1989). Stereotype and reversal in Euripides´ Medea. G&R, vol. 36 (2), 158-171.

Barthes, R. (1993). Fragmentos de un discurso amoroso. Siglo XXI editores.

Bassnett, S. (1993). Comparative Literature, A critical Introduction. Blackwell.

Biglieri, A. A. (2017). Los espacios abiertos de la pampa argentina. 452ºF. Revista de Teoría de la literatura y Literatura Comparada, vol. 16, 132-57.

Boehm, I. (2015). Pur concept, élément naturel ou réalité édifiée de main d’homme ? À propos du vocabulaire de la frontière en grec ancien. Cahiers des études anciennes, LII, 19-45. http://etudesanciennes.revues.org/822.

Burket, W., Girard, R. y Smith, J. (1987). Ritual Killing and Cultural Formation. Stanford University Press.

Cammarata, E. B. (2006). El turismo como práctica social y su papel en la apropiación y consolidación del territorio en M. Geraiges de Lemos, M. Arroyo y M. L. Silveira (eds.), América Latina: cidade, campo e turismo (pp.351-366). Clacso, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

De Pourcq, M. (2012). Classical Reception Studies: Reconceptualizing the Study of the Classical Tradition. The International Journal of the Humanities 9.4, 219-226.

Euripides. (1994). Cyclops – Alcestis – Medea (trad. D. Kovacs). Harvard University Press.

Eurípides. (1995). Tragedias. Medea – Hipólito – Andrómaca. Planeta D’Agostini.

Eurípides. (2000). Tragedias. Alcestes – Medea – Los Heraclidas – Hipólito – Andrómaca – Hécuba. Gredos.

Eurípides. (2002). Euripides Medea. Cambridge University Press.

Eurípides. (2007). Tragedias (trad. J. T. Nápoli). Colihue Clásica.

Femenías, M. L. (2013). Violencias cotidianas (en las vidas de las mujeres) Los ríos subterráneos. Ediciones prohistoria. Vol I.

Floek, W. (2009). Introducción a Polifonía. In Diana de Paco Serrano. Polifonía. Universidad de Murcia.

Foucault, M. (2000). Los anormales. Fondo de cultura económica.

Gambon, L. (2009). Crisis de fertilidad en la tragedia: el imaginario de la apaidía en Eurípides, Svpplementvm II (pp. 109-147), Nova Tellvs.

García Gual, C. (1999). Sobre la interpretación literaria de mitos griegos: ironía e inversión del sentido en D. Villanueva, A. Monegal, E. Bou. (eds.), Sin fronteras: Ensayos de Literatura Comparada en homenaje a Claudio Guillén (pp.183-194). Castalia.

García Jurado, F. (2015). Tradición frente a Recepción clásica: Historia frente a Estética, autor frente a lector. Nova Tellvs, vol. 33 (1), 11-40.

Galtung, J. (1990). Cultural Violence. Journal of Peace Research, vol. 27 (3), 291-305.

Genette, G. (1982). Palimpsestes. La littérature au second degree. Editions du Seuil.

Guattari, F. y Rolnik. S. (2006). Micropolítica: Cartografías del Deseo. Editorial Traficantes de Sueños.

Hardwick, L. (2003). Reception Studies. Oxford University Press.

Iriarte, A. (2002). De Amazonas a ciudadanos. Pretexto ginecocrático y patriarcado en la Grecia Antigua. Akal.

Knox, B. M. W. (1977). The Medea of Euripides. YCS, (25), 193.

Lefebvre, H. (2000). La production de l`espace. Anthropos.

López Férez, J. A. (2009). Mitos y referencias míticas en las cuatro primeras obras conservadas de Eurípides. Literatura: teoría, historia, crítica, vol. 11, 15-82.

Loraux, N. (2004). Las experiencias de Tiresias (lo masculino y lo femenino en el mundo griego). Acantilado.

Ludmer, J. (2011). El cuerpo del delito. Un manual. Eterna Cadencia.

Mañas Martínez, M. (2010). Penélope (y Ulises) en la dramaturgia femenina contemporánea en J. M. Losada Goya (coord.), Kleos:estemporaneo di studi e testi sulla fortuna dell´antico (n° 19). Levante editori.

Martindale, C. (2007). Reception en C. W. Kallendorf (ed.), A Companion to the Classical Tradition (pp.297-311). Blackwell.

Martindale, C. (2013). Receptions-a new humanism? Receptivity, pedagogy, the transhistorical. Classical Receptions Journal, 5, 169-83.

Newman, D. (2003). Boundaries en J. Agnew, K. Mitchell and G. Toal (Geraóid O Tuathail) (eds.), A Companion to Political Geography (pp.123-37). Blackwell.

Nieva de la Paz, P. (2005). Las transformaciones de un antiprototipo femenino: Medea en el teatro español contemporáneo. Foro Hispánico. Revista Hispánica de Flandes y Holanda (27), 30-42.

Paco Serrano, D.M. (2001). Polifonía. Primer Acto 291. Universidad de Murcia.

Paco Serrano, D.M. (2005). Mitos clásicos y teatro español contemporáneo. Identidad y distanciamiento. En F. Vilches-de Frutos (dir.), Mitos e Identidades en el Teatro español contemporáneo. (pp. 23-29). Brill.

Padel, R. (2009). A quien los dioses destruyen. Elementos de la locura griega y trágica. Sextopiso.

Pérez Herranz, F. M. (2013). El (inmarcesible) árbol del bien y del mal: entre el atractor maligno y el prójimo en ID (ed.), La cólera de Occidente. Perspectivas filosóficas sobre la guerra y la paz. (pp. 23-60). Plaza Valdés Editor.

Rodríguez Adrados, F. (2004). El despegue’ griego en el nacimiento de una nueva humanidad en A. M. González de Tobía (ed.), Etica y estética. De Grecia a la modernidad (pp.13-25). Universidad Nacional de La Plata.

Rodríguez Cidre, E. (2002). Medea y lo monstruoso: tratamiento diferencial en Eurípides y en Séneca en A. López y A. Pociña (eds.), Medeas: Versiones de un mito desde Grecia hasta hoy (pp.277-293). Universidad de Granada.

Rodríguez Cidre, E. (2010). Cautivas Troyanas. El mundo fragmentado en las tragedias de Eurípides. Ordia Prima.

Segal, C. (1993). Euripides and the poetics of sorrow. Art, Gender and Commemoration in Alcestis, Hippolytus, and Hecuba. Duke University Press.

Segal, C. (1995). El espectador y el oyente en J. P. Vernant (ed.), El hombre griego (pp. 211-247). Alianza.

Silva, M. de F. (2008). La Fedra de Eurípides. Ecos de un escándalo en A. López y A. Pociña (coords.), Fedras de ayer y de hoy: teatro, poesía, narrativa y cine ante un mito clásico (pp.105-123). Universidad de Granada.

Vernant, J. P. (2001). La muerte en los ojos. Figura del Otro en la antigua Grecia. Gedisa.

Vilches-de Frutos, F. (2003). Identidad y mito en el teatro español contemporáneo en S. Hartwig y K. Pörtl (eds.), Identidad en el teatro contemporáneo español e iberoamericano (pp.11-24). Valentia.

Tuan, Y. F. (1974). Space and Place: Humanistic Perspective. Progress in Geography (6), 211-252.

Wolff, R. P. (1969). On Violence. Journal of Philosophy, 66 (19), 601-606.

Published

30-11-2023

How to Cite

Delbueno, M. S. (2023). The traces of violence in the mythical character of Medea in Polifonía by Diana de Paco Serrano. Revista De Literaturas Modernas, 53(2), 11–28. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/literaturasmodernas/article/view/6727

Issue

Section

Articles