Rodolfo Kusch's thinking. Contributions to the teaching of philosophy

Authors

  • María Belén Bedetti Universidad Nacional del Sur

Keywords:

Teaching of philosophy, Rodolfo Kusch, Philosophy whit children

Abstract

The article presents concepts and considerations of Rodolfo Kusch that lead us to reflect upon the teaching of philosophy. It begins with a critique of Western models of science and philosophy and contrasts them with Latin American popular thinking. From there, possibilities are proposed for teaching philosophy based on a Latin American vision, on the one hand, and, on a diferent way of thinking about the subjetcs who philosophize, on the other. Concurrently, the Latin American reception of the program Philosophy for Children and its reappropriation from the philosophy with children proposal is approached, relating their differences, among other issues, to the conception of the subject that philosophizes on the notion of be-being.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benjamin, W. (1982). Experiencia y pobreza. [1933]. En Discursos interrumpidos I. Taurus.

Cerletti, A. (2008). La enseñanza de la filosofía como problema filosófico. Libros del Zorzal.

Cullen, C. (1997). Críticas de las razones de educar. Temas de filosofía de la educación. Paidós.

Cullen, C. (2008). Perfiles ético-políticos de la educación. Paidós.

Cullen, C. (2009). Entrañas éticas de la identidad docente. La Crujía.

Kohan, W. y Vera W. (2005). Filosofía con niños. Aportes para el trabajo en clase. Novedades Educativas.

Kusch, R. (1976). Geocultura del hombre americano. Fernando García Cambeiro.

Kusch, R. (1998-2003). Obras Completas. Editorial Fundación Ross.

Larrosa, J. (2003). Entre las lenguas. Lenguaje y educación después de Babel. Laertes.

Lopez, M. (2008). Filosofía con niños y jóvenes. La Comunidad de indagación a partir de los conceptos de acontecimiento y experiencia trágica. Novedades Educativas.

Obiols, G. (1993). Las grandes modalidades de la enseñanza filosófica. En: La enseñanza filosófica en la escuela secundaria. Obiols, G. y Frassinetti, G. AZ.

Obiols, G. (2008). Una introducción a la enseñanza de la filosofía. Libros del Zorzal.

Zea, L. (2010). La filosofía americana como filosofía sin más. Siglo XXI.

Published

05-06-2020

How to Cite

Bedetti, M. B. (2020). Rodolfo Kusch’s thinking. Contributions to the teaching of philosophy. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 5(1), 1–10. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/1350