Learning. Students’ Learning Conception at the Bacherlor’s Degree in Educational Sciences in Four Latin-American Universities

Authors

  • Ida Lucía Morchio Universidad Nacional de Cuyo
  • María Estefanía Giorda Ugarteche Universidad Nacional de Cuyo
  • Antonella Viggiani Universidad Nacional de Cuyo

Keywords:

Conceptions of learning, University student, Academic contexts, Educational trajectory sections

Abstract

A phenomenological research method has been adopted to investigate students’ learning conceptions at the Bachelor’s Degree in Educational Sciences/Pedagogy at Universidad Nacional de Cuyo, Universidad Federal de Río de Janeiro, Universidad de Colima and Universidad Estadual Paulista. The objectives are: 1. To characterize the phenomenon in students attending the same course of studies in different universities; 2. To observe if there are elements distinguishing the conceptions of learning in students attending the initial/final section of the course of studies; 3. To identify common and idiosyncratic aspects according to educational context and section by means of the system of analysis developed ad hoc; 4. To determine if students’ concept of learning is cross-sectional to different populations. From the methodological perspective, with the use of a qualitative approach, the respective categories are extracted into a corpus of 264 written productions, they are analyzed by university and educational section, and the results are related to previous theoretical developments. Findings, 1. Our results partially confirm those obtained in previous studies; 2. The analysis by dimensions shows differences that in other studies go unnoticed; 3. The distinctive aspects according to educational contexts and sections condition the possibility to generalize the learning conception to other populations; 3. Our results partially confirm those obtained in previous studies. 4. Students’ ideas on learning provide input material to reflect on the educational trajectory at university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Estefanía Giorda Ugarteche, Universidad Nacional de Cuyo

María Estefanía Giorda Ugarteche, es Profesora de grado universitario en Ciencias de la Educación, Licenciada de grado universitario en Ciencias de la Educación con Orientación en Educación a Distancia. Investiga en el área de Educación desde hace 10 años. Destinataria de la Beca de Estímulo a las Vocaciones Científicas 2013 y destinataria de la Secretaría de Ciencias y Técnica de la Uncuyo. Se desempeña como Asesora Pedagógica en la Universidad J.A Maza. Trabajó como coordinadora pedagógica en la Escuela Pública J. Argumedo 4-065. Es Asesora Pedagógica en la Tecnicatura Universitaria en Producción Auviosiual (FCPyS, Uncuyo). Se desempeña como Pedagoga en el área de Tecnologías y Modalidades Educativas de la Facultad de Ingeniería (Uncuyo). Es Co-atuora del libro "Aprender a aprender como meta de la Educación Superior. Buenos Aires: Teseo. (2015). Capacitadora en diversos cursos sobre pedagogía y estrategias didácticas.

Antonella Viggiani, Universidad Nacional de Cuyo

Antonella Viggiani es Profesora de grado universitario en Ciencias de la Educación egresada de la Facultad de Filosofía y Letras. Tiene una Especialización en Educación Superior y Tic (Ministerio de Educación de la Nación) y se encuentra realizando su tesis de Maestría en Dificultades del Aprendizaje (USAL).

Es docente universitaria en la cátedra de Taller de Orientación y Tutoría Educativa del Profesorado en Ciencias de la Educación. Desde el 2013 es investigadora en dos líneas: el aprendizaje y la Orientación Educativa. Actualmente se desempeña en espacios de educación No Formal, forma parte del Equipo de Sostén de Infinito por Descubrir (Ministerio de Educación de la Nación), es Coordinadora Pedagógica del Liceo Profesional Laprida (Instituto de capacitación laboral), tutora académica y Co-fundadora de DINAMO Learning Labs.

References

Bertely Busquets, María. 2000. Conociendo nuestras escuelas. Un acercamiento etnográfico a la cultura escolar. Barcelona: Paidós.

Biggs, John, Kember, David y Leung, Doris. 2001. The revised two-factor Study Process Questionnaire: R-SPQ-2F. British Journal of Educational Psychology, 71: 133–149.

Boulton-Lewis, Gillian M. 2004. Conceptions of Teaching and Learning al School and University: Similarities, Differences, Relationships and Contextual Factors. European Journal of School Psychology, 2(1-2): 19-38.

Cárcamo, Rodrigo A. y Castro, Pablo J. 2015. Concepciones sobre el Aprendizaje de Estudiantes de Pedagogía de la Universidad de Magallanes y Docentes en Ejercicio en la Educación Básica de la ciudad de Punta Arenas, Chile. Formación Universitaria, 8, http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=373544192003

Dahlin, Bo y Regmi, Murrai. 1997. Conceptions of learning among Nepalese students. Higher Education, 33(4): 471–493.

Eklund Myrskog, Gunilla. 1998. Students Conceptions of Learning in Different Educational Contexts. Higher Education, 35(3): 299-316. https://link.springer.com/article/10.1023/A:1003145613005

González Cabanach, Ramón. 1997. Concepciones y enfoques de aprendizaje. Revista de Psicodidáctica, 4: 5-39. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17517797002

González-Ugalde, Carlos. 2014. Investigación fenomenográfica. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 7(14): 141-158.

http://magisinvestigacioneducacion.javeriana.edu.co/

Martínez Fernández, Reinaldo. 2007. Concepción de Aprendizaje y estrategias metacognitivas en estudiantes universitarios de psicología. Anales de psicología, 23(1): 7-16.

http://revistas.um.es/analesps/article/view/23261

Marton, Ference, Beaty, Elizabeth y Dall´Alba, Gloria. 1993. Conceptions of learning. International Journal of Educational Research, 19(3): 277-300.

Marton, Ference y Säljö, Roger. 1976. On qualitative differences in learning. I. Theoutcome and process. British Journal of Educational Psychology, 46: 4-11.

Morchio, Ida Lucía. 2014. Inventario de concepciones y experiencias de aprender en la universidad (INCEAPU). Revista de Orientación Educacional, 28(53), 77-95 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5507613

Morchio, Ida Lucía y Del Río, Analía. 2015. "Concepciones de aprender en alumnos universitarios de cinco carreras". En Aprender a aprender como meta de la Educación Superior. Desde la comprensión de cómo aprende el alumno universitario a la promoción del aprendizaje autorregulado. Coordinadora, Morchio, Ida Lucía. Buenos Aires: Teseo.

Morchio, Ida Lucía y Difabio de Anglat, Hilda. 2018. Inventario de Concepciones y Experiencias de aprender en la universidad. Estructura, contenido y propiedades psicométricas. Revista de Psicología, 14(27), 25-55.

Negovan, Valeria, Sterian, Mihaela y Colesniuc, Gabriela Mihaela. 2015. Conceptions of learning and intrinsic motivation in different learning environments. Procedia - Social and Behavioral Sciences 187: 642-646. https://core.ac.uk/download/pdf/81114294.pdf

Paakkari, Leena, Tynjälä, Paivi. y Kannas, Lasse. 2011. Critical aspects of student teachers´ conceptions of learning. Learning and Instruction, 21, 705-714. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2011.03.003

Pozo, Juan Ignacio. 1996. Aprendices y Maestros. La nueva cultura del aprendizaje. Madrid: Alianza.

Pozo, Juan Ignacio y Scheuer, Nora. 1999. "Las concepciones sobre el aprendizaje como teorías implícitas". En El aprendizaje estratégico. Enseñar a aprender desde el currículo. Coordinadores Juan Ignacio Pozo y Carles Monereo. Madrid: Santillana.

Pozo, Juan Ignacio; Scheuer, Nora; Mateos, Mar y Pérez Echeverría, María del Puy. 2009. "Las teorías implícitas sobre el aprendizaje y la enseñanza". En Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Juan Ignacio Pozo, Nora Scheuer, María del Puy Pérez Echeverría, Mar Mateos, Elena Martín y Monserrat de la Cruz. Barcelona: Graó.

Richardson, John T. E. 2005. Students´s Approaches to Learning and Teachers´ Approaches to Teaching in Higher Education. Educational Psychology, 25(6): 673-680. https://pdfs.semanticscholar.org/299e/44f1ff28fd3b8f43afed7290b3ada324f199.pdf

Rosário, Pedro, Grácio, María Luisa, Núñez, José Carlos y González-Pienda, Julio. 2006. Perspectiva fenomenográfica de las concepciones del aprendizaje. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 11-12(13): 195-206. http://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/7024/RGP_13-10.pdf?sequence=1

Rossum, Erik Jan van y Schenk, Simone M. 1984. The Relationship between Learning Conception, Study Strategy and Learning Outcome. British Journal of Educational Psychology, 54: 73-83.

Säljö, Roger. 1979. Learning about learning. Higher Education, 8(4): 443-451.

Published

29-12-2019

How to Cite

Morchio, I. L., Giorda Ugarteche, M. E., & Viggiani, A. (2019). Learning. Students’ Learning Conception at the Bacherlor’s Degree in Educational Sciences in Four Latin-American Universities. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 4, 1–23. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/1423