Interstices of experiences with pedagogical narratives and images in contexts of conflict: the fury in the words
Keywords:
Teacher Narratives, Conflict, Critical Photography, Ways of Seeing, Ways of sayingAbstract
Since 2013, we have been developing in the FPyCS, UNLP, a line of work within the Pedagogical Narratives Program of the Teaching Staff in Social Communication. Like any program, the training, extension and research that constitute its main axes are outlined in it. Training courses with scores for teachers of all levels and modalities in the city of La Plata and its surroundings have been continuously offered. In 2017, the courses were taken "to the territory" in cities near La Plata: Magdalena and Berisso. Very synthetically, our experience has been an "explosion of teaching narratives", a fundamental reason for teachers to approach the university and vice versa. Their experiences are the reason to reflect on praxis, from an education perspective as an ethical-political act.
This article becomes articulations between the emerging problems in these encounters, with various theoretical / methodological frameworks related to the images. We propose the analysis of a photograph, part of a larger sample, that emerged from the slogans. This analysis gives rise to thinking about education in conflict situations, in particular the conflict between government / media and teachers in Buenos Aires Province.
Downloads
References
Barrios, C. (2016). Reconfiguración de representaciones y descentramiento de la mirada. La trama de la comunicación. Volumen 20 (núm. 1, enero a junio de 2016). Disponible: http://www.latrama.fcpolit.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/560/415
Barrios, C. (2017). Gestos, represión, liberación. El Gauchito Gil rebelado en la serie sub-realismo criollo de Marcos López. Viajar, fotografiar, resemantizar prácticas religiosas correntinas. Imágenes del Gauchito Gil en la trama de las prácticas y los discursos. Tesis de Maestría. Universidad Nacional de Misiones, mimeo.
Barthes, R. (1986) Retórica de la imagen. Lo obvio y lo obtuso. Paidós.
Buttler, J. (2010) La tortura y la ética de la fotografía: pensar con Sontag. Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Paidós.
Delory-Momberger, C. (2009). Biografía y Educación. Figuras del individuo-proyecto. CLACSO/ Ediciones Facultad de Filosofía y Letras. UBA.
Felli, M.S. (2017). Narrativas pedagógicas en Educación Superior: experiencias desde la práctica docente y la formación permanente. En: Azcona, L.; Garayo, P. y Zucchini, V. (comps.) Tercer Congreso Internacional de Educación. Formación, Sujetos y Prácticas. Disponible en: http://www.unlpam.edu.ar/cultura-y-extension/edunlpam/catalogo/actas-de-eventos-academicos/actas-iii-congreso-internacional-de-educaci%C3%B3n-formaci%C3%B3n,-sujetos-y-pr%C3%A1cticas
Mouffe, C. (2014). Agonística. Pensar el mundo políticamente. Fondo de Cultura Económica.
Fontcuberta, J. (2016) Por un manifiesto posfotográfico. La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía. (pp. 35 a 53). Galaxia Gutemberg,
Gonzales Flores, L. (2005). Una naturaleza híbrida. Fotografía y pintura: ¿dos medios diferentes? pp. 201-237. Gustavo Gili.
Mazzeo, M. (2017). "Sobre el conflicto docente en Argentina". En Resumen latinoamericanop. Buenos, Aires, 10/3/2017. En: https://www.resumenlatinoamericano.org/2017/03/11/sobre-el-conflicto-docente-en-argentina/
Mitchell, W. J. T. (2003) Mostrando el ver: una crítica de la cultura visual. En Estudios Visuales I. (pp. 19-40). Disponible: http://www.estudiosvisuales.net/revista/pdf/num1/mitchell.pdf
Reguillo, R. (2008). Políticas de la (In) visibilidad. La construcción social de la diferencia, en Diploma superior en Educación, Imágenes y Medios. CLACSO, mimeo.
Rockwell, E. (2009) La experiencia etnográfica. Historia y cultura de los procesos educativos. Paidós.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.