From a philosophical point of view The Problem of Abortion at the Classroom

Authors

  • Livio Mattarollo Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) / Universidad Nacional de La Plata

Keywords:

Philosophy, Abortion, Person, Right

Abstract

This article offers a reconstruction of a class-sequence related to the discussion of abortion, developed within the context of an optional subject entitled Current Philosophical Debates thought to 5th year students at Colegio Nacional "Rafael Hernández", Universidad Nacional de La Plata, during the first semester of 2018. The aim of the article is to point out the selection criteria of materials and texts, to offer explanations about the methodology of classes and to draw some conclusions regarding how to address the subject at school as well as the advantages and disadvantages of the adopted views.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amorós, C. (2018). Interrupción voluntaria del embarazo y genealogía feminista. En Busdygan, D. (Coord.) (2018). Aborto. Aspectos normativos, jurídicos y discursivos. Buenos Aires: Biblos, pp. 13-21.

Busdygan, D. (2013). Sobre la despenalización del aborto. La Plata: Edulp.

Busdygan, D. (2017). Construcción política en el desacuerdo sobre el aborto. Descentrada, 1(2), e017. Recuperado de https://www.descentrada.fahce.unlp.edu.ar/article/view/DESe017

Callaham, S. (2002). El aborto y la agenda sexual: un caso para el feminismo prolife. En Soble, A. (Ed.) The Philosophy of Sex: Contemporary Readings. Lanham, Md.: Rowman & Littlefield, pp. 177-189.

Dworkin, R. (1994). El dominio de la vida. Una discusión acerca del aborto, la eutanasia y la libertad individual. Barcelona: Ariel.

Femenías, M. L. (2018). Brevísima mirada histórica para un debate por hacer. En Busdygan, D. (Coord.) (2018). Aborto. Aspectos normativos, jurídicos y discursivos. Buenos Aires: Biblos, pp. 35-55.

Ferrajoli, L (2006). La cuestión del embrión: entre el derecho y la moral. Debate Feminista, Vol. 34, pp. 33-53.

Finn, B. (19 de abril de 2018). Ponencia informativa en HCD de la Nación. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=J8uc2x-QVYk

Finnis, J. (1983). Pros y contras del aborto. En Finnis et. al. Debate sobre el aborto: cinco ensayos de filosofía moral. Madrid: Cátedra, pp. 108-142.

Foot, P. (1967). The Problem of Abortion and the Doctrine of the Double Effect. Oxford Review 5, pp. 5-15.

Maffia, D. (2006). Aborto no punible: ¿Qué dice la ley argentina? En Susana Checa (Comp.) Realidades y coyunturas del aborto. Entre el derecho y la necesidad. Buenos Aires: Paidos.

Obiols, G. y Cerletti, A. (s/f). Modalidades y contenidos en la enseñanza filosófica. Ficha de cátedra: Didáctica especial y prácticas de la enseñanza en filosofía. Buenos Aires: UBA.

Obiols, G. (2002). Una introducción a la enseñanza de la filosofía. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Rivera López, E. (24 de abril de 2018). Ponencia informativa en HCD de la Nación. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=0VqvIH9a89k

Santiago, A. (10 de mayo de 2018). Ponencia informativa en HCD de la Nación. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=Z1Jy5QXqmA8

Salles, A. (2008). El aborto. En Luna, F. y Salles, A. (Eds.). Bioética: nuevas reflexiones sobre debates clásicos. Buenos Aires: FCE, pp. 247-280.

Thomson, J. (1983). Una defensa del aborto. En Finnis et. al. Debate sobre el aborto: cinco ensayos de filosofía moral. Madrid: Cátedra, pp. 9-32.

Tooley, M. (1983). Aborto e infanticidio. En Finnis et. al. Debate sobre el aborto: cinco ensayos de filosofía moral. Madrid: Cátedra, pp. 69-106.

Valdés, M. (1996). "El problema del aborto: tres enfoques". En Enciclopedia Iberoamericana de Filosofía. Madrid: Trotta, pp. 129-150.

Published

03-09-2020

How to Cite

Mattarollo, L. (2020). From a philosophical point of view The Problem of Abortion at the Classroom. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 5(2), 1–15. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/2559