Deleuzian ontology: collective subject, state and school

Authors

Keywords:

Ontology, Deleuze, Subject, School

Abstract

We understand that any ontological conception of the subject has implications in the way we understand the political and, therefore, in the way we conceive of the school. We start from the assumption that the school has ceased to be a disciplinary institution, due to the loss of legitimacy of the Subject / Nation-State that once supported it; For this reason, the problem that the school demands of us today is how to think, from an affirmative ontology, a concept of subject from which to conceive the school as a space of creation irreducible to the logic of the market. In this sense, we believe it is pertinent to reconstruct certain aspects of Deleuzian ontology in order to show conceptual elements that function as the foundation of a political subject and a pluralistic State in which school and school practices can be inscribed, as parts of a whole that exceeds it. Only in this way, as part of a shared tropes, will the school be an active agent, capable of resisting the onslaught of the capitalist market.

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Author Biography

Julio Andrés Núñez, Universidad Nacional del Nordeste

Profesor en Filosofía, egresado en el año 2005 del Instituto Superior Goya, ubicado en la localidad de Goya, provincia de Corrientes, donde ejerce como docente desde el año 2007 en distintas carreras de formación docente y técnica; en el año 2015 obtuvo el título de Licenciado en Humanidades y Ciencias Sociales en la Universidad de la Cuenca del Plata; en FLACSO cursó y finalizó  el Diploma Superior en Pedagogías de las Diferencias (2016), el Diploma Superior en Gestión Educativa (2018) y la Especialización en Gestión Educativa (2020); asimismo, en el año 2018 también obtuvo el título de Profesor de Nivel Superior en Filosofía por la Universidad Nacional del Nordeste; desde el año 2019 cursa el doctorado en Filosofía en la Facultad de Humanidades de la misma universidad y durante ese mismo año se desempeñó como investigador en el proyecto "Procesos de subjetivación e institucionalización en problemáticas filosóficas contemporáneas" en calidad de tesista de posgrado de la Facultad de Humanidades (UNNE).

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Published

13-08-2020

How to Cite

Núñez, J. A. (2020). Deleuzian ontology: collective subject, state and school. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 5(1), 1–10. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/3380