A bodily grammar? The visible, the invisible and the non-visible in the fundaments of moving images and bodies

Authors

  • Eduardo Galak Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) / Universidad Nacional de La Plata

Keywords:

Body, Movement, Techniques, Cinematography, Image

Abstract

The birth of cinematography as a device on bodies allows us to think informative documentary cinema as a resource to understand what is worth to show and to interpret the senses of reality that are intended to be projected with that showing. With the mass production of celluloid productions in the 1920s and 1930s, moving images gave a new meaning to what a correct movement is, and thus established a bodily grammar. This implies methods, sequences, distances and distinctive harmonies: that is, the film montage produced particular ways of registering and projecting bodies in motion, which were articulated with the construction of a correct narrative, establishing techniques.

To do this, the aim is to analyze the oldest filmed images of body practices with didactic objectives, in what represents a succession of documentary frames of people doing physical activities for the camera with the intention of transmitting a message to be reproduced. With this, it is possible to observe, first, a clear distance with the current registers and, second, a homogenization, succession and simultaneity of techniques (corporal and cinematographic), producing as an effect the configuration of what is visible, invisible and not- visible from moving images and bodies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Galak, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) / Universidad Nacional de La Plata

Profesor en Educación Física, Magíster en Educación Corporal y Doctor en Ciencias Sociales por la Universidad Nacional de La Plata (UNLP, Argentina), con post-doctorado en Educação, Conhecimento e Integração Social por la Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG-Brasil). En la actualidad es Investigador Asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET, Argentina). Director del Proyecto de Investigación "Prácticas corporales institucionalizadas en el área metropolitana sur de la Provincia de Buenos Aires" (UNDAVCyT 2012). Ejerce la docencia en la Universidad Nacional de La Plata, actuando en grado y posgrados. Miembro del Centro Interdisciplinario Cuerpo Educación Sociedad (CICES-IdIHCS-UNLP). Es compilador de los libros Estudios sociales sobre el cuerpo: prácticas, saberes, discursos en perspectiva (ESEditora, 2011), Cuerpo y Educación Física. Perspectivas latinoamericanas para pensar la educación de loscuerpos (Editorial Biblos, 2013) y Cuerpo, Educación, Política: tensiones epistémicas, históricas y prácticas (Biblos, 2015), así también como de diversos artículos y capítulos de libro en los que trabaja la relación entre educación del cuerpo y (re)producción política, principalmente a través de analizar genealógicamente discursos referidos a la formación profesional, a la estética, a la salud e higiene públicas y al mejoramiento de la raza. eduardogalak@gmail.com

References

Andrieu, G. (2003). "L'École de Joinville contrainte au changement (1872-1914)", Cahiers de l'INSEP, número especial, pp. 31-45.

Benítez Iglesias, A. J. (2005). "Espectáculo futbolístico y comunicación televisiva", Tesis de Doctorado Facultad de Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid.

Benítez Iglesias, A. J. (2013). Realización de deportes en televisión, Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.

Benjamin, W. (2012). La obra de arte en la era de su reproductibilidad técnica y otros textos. Godot.

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Anagrama.

Bourdieu, P. (2014). Sobre el Estado. Anagrama.

Cépède, F. (2018). "Cinéma, mesure des émotions et diffusion: le docteur Toulouse, le biologiste Cépède et le service scientifique des établissements Pathé frères (1918-1919)"ª". 1895 2 (85), 32-51."¬"¬"¬"¬"¬"¬"¬"¬

Cuarterolo, A. (2015). "El cine científico en la Argentina de principios del siglo 20: entre la educación y el espectáculo", História da Educação, 19 (47), 51-73.

Deleuze, G. (2009). Cine I: Bergson y las imágenes. Cactus.

Dussel, I. (2003). "La gramática escolar de la escuela argentina: un análisis desde la historia de los guardapolvos", Anuario. Historia de la Educación, 4, 11-36.

Dussel, I. y Gutiérrez, D. (2006). Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen. OSDE.

Eisner, E. (1985). "Los tres currículos que enseñan todas las escuelas. El currículum nulo", The educational imagination: on the design and evaluation of School programs. New York: Mac Millan.

Foucault, M. (1978). Las palabras y las cosas. Siglo XXI.

Galak, E. (2017). "Educar (con) la mirada. Discursos políticos y sentidos estéticos sobre la cultura física en noticieros cinematográficos", en Ossenbach Sauter, G.: Gregorio Weinberg: escritos en su honor. CLACSO, pp. 55-74.

Galak, E. (2019). "Por una epistemología de la imagen-movimiento del cuerpo. Homogeneización,

universalización, estética y política de lo corporal". Revista Tempos e Espaços em Educação, 12 (28), 33-48.

Galak, E. y Orbuch, I. (2020). Políticas de la imagen y de la imaginación en el peronismo. La radioenseñanza y la cinematografía escolar como dispositivos pedagógicos para una Nueva Argentina. Biblos.

Gleyse, J. y Bui-Xuân, G. (2002). L'émergence de l'éducation physique. Georges Demenij (1850-1917) et Georges Hébert (1875-1957). Hatier.

Pociello, Ch. (1999). La Science en mouvements: Etienne Marey et Georges Demenÿ (1870-1920). PUF: Paris.

Rancière, J. (2013). Figuras de la historia. Eterna Cadencia Editor.

Scharagrodsky, P. y Gleyse, J. (2013). "El Dr. Enrique Romero Brest, las visitas a instituciones europeas de formación y el Congreso de Educación Física realizado en 1913 como indicadores de la globalización y la nacionalización de la «cultura física»", Staps, nº 100, pp. 89-107.

Serra, M. S. (2011). Cine, escuela y discurso pedagógico: articulaciones, inclusiones y objeciones en el siglo XX en Argentina, Teseo.

Simonet, P. y Veray, L. (2003). "L'empreinte de Joinville: 150 ans de sport", Les cahiers de l'INSEP, INSEP.

Tyack, D. y Cuban, L. (2001). En busca de la utopía. Un siglo de reformas de las escuelas públicas. Fondo de Cultura Económica.

Vértov, D. (1974). El cine ojo. Fundamentos.

Published

18-11-2020

How to Cite

Galak, E. (2020). A bodily grammar? The visible, the invisible and the non-visible in the fundaments of moving images and bodies. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 5(2), 1–13. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/3885