A bodily grammar? The visible, the invisible and the non-visible in the fundaments of moving images and bodies
Keywords:
Body, Movement, Techniques, Cinematography, ImageAbstract
The birth of cinematography as a device on bodies allows us to think informative documentary cinema as a resource to understand what is worth to show and to interpret the senses of reality that are intended to be projected with that showing. With the mass production of celluloid productions in the 1920s and 1930s, moving images gave a new meaning to what a correct movement is, and thus established a bodily grammar. This implies methods, sequences, distances and distinctive harmonies: that is, the film montage produced particular ways of registering and projecting bodies in motion, which were articulated with the construction of a correct narrative, establishing techniques.
To do this, the aim is to analyze the oldest filmed images of body practices with didactic objectives, in what represents a succession of documentary frames of people doing physical activities for the camera with the intention of transmitting a message to be reproduced. With this, it is possible to observe, first, a clear distance with the current registers and, second, a homogenization, succession and simultaneity of techniques (corporal and cinematographic), producing as an effect the configuration of what is visible, invisible and not- visible from moving images and bodies.
Downloads
References
Andrieu, G. (2003). "L'École de Joinville contrainte au changement (1872-1914)", Cahiers de l'INSEP, número especial, pp. 31-45.
Benítez Iglesias, A. J. (2005). "Espectáculo futbolístico y comunicación televisiva", Tesis de Doctorado Facultad de Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid.
Benítez Iglesias, A. J. (2013). Realización de deportes en televisión, Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
Benjamin, W. (2012). La obra de arte en la era de su reproductibilidad técnica y otros textos. Godot.
Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Anagrama.
Bourdieu, P. (2014). Sobre el Estado. Anagrama.
Cépède, F. (2018). "Cinéma, mesure des émotions et diffusion: le docteur Toulouse, le biologiste Cépède et le service scientifique des établissements Pathé frères (1918-1919)"ª". 1895 2 (85), 32-51."¬"¬"¬"¬"¬"¬"¬"¬
Cuarterolo, A. (2015). "El cine científico en la Argentina de principios del siglo 20: entre la educación y el espectáculo", História da Educação, 19 (47), 51-73.
Deleuze, G. (2009). Cine I: Bergson y las imágenes. Cactus.
Dussel, I. (2003). "La gramática escolar de la escuela argentina: un análisis desde la historia de los guardapolvos", Anuario. Historia de la Educación, 4, 11-36.
Dussel, I. y Gutiérrez, D. (2006). Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen. OSDE.
Eisner, E. (1985). "Los tres currículos que enseñan todas las escuelas. El currículum nulo", The educational imagination: on the design and evaluation of School programs. New York: Mac Millan.
Foucault, M. (1978). Las palabras y las cosas. Siglo XXI.
Galak, E. (2017). "Educar (con) la mirada. Discursos políticos y sentidos estéticos sobre la cultura física en noticieros cinematográficos", en Ossenbach Sauter, G.: Gregorio Weinberg: escritos en su honor. CLACSO, pp. 55-74.
Galak, E. (2019). "Por una epistemología de la imagen-movimiento del cuerpo. Homogeneización,
universalización, estética y política de lo corporal". Revista Tempos e Espaços em Educação, 12 (28), 33-48.
Galak, E. y Orbuch, I. (2020). Políticas de la imagen y de la imaginación en el peronismo. La radioenseñanza y la cinematografía escolar como dispositivos pedagógicos para una Nueva Argentina. Biblos.
Gleyse, J. y Bui-Xuân, G. (2002). L'émergence de l'éducation physique. Georges Demenij (1850-1917) et Georges Hébert (1875-1957). Hatier.
Pociello, Ch. (1999). La Science en mouvements: Etienne Marey et Georges Demenÿ (1870-1920). PUF: Paris.
Rancière, J. (2013). Figuras de la historia. Eterna Cadencia Editor.
Scharagrodsky, P. y Gleyse, J. (2013). "El Dr. Enrique Romero Brest, las visitas a instituciones europeas de formación y el Congreso de Educación Física realizado en 1913 como indicadores de la globalización y la nacionalización de la «cultura física»", Staps, nº 100, pp. 89-107.
Serra, M. S. (2011). Cine, escuela y discurso pedagógico: articulaciones, inclusiones y objeciones en el siglo XX en Argentina, Teseo.
Simonet, P. y Veray, L. (2003). "L'empreinte de Joinville: 150 ans de sport", Les cahiers de l'INSEP, INSEP.
Tyack, D. y Cuban, L. (2001). En busca de la utopía. Un siglo de reformas de las escuelas públicas. Fondo de Cultura Económica.
Vértov, D. (1974). El cine ojo. Fundamentos.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.