Philosophy and continuous teacher training in the province of Buenos Aires (2006-2019)
Philosophical and political notes
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.36.027Keywords:
Philosophy, Continuous teacher training, School, Buenos Aires provinceAbstract
We intend to address the experience of continuous teacher training in the area of philosophy within the framework of the training policy that the province of Buenos Aires has been developing for several years, and that has allowed to massively reach teachers, managers and other educational actors through courses and various ongoing training actions. To the field of philosophy, it constitutes an unprecedented experience, sustained over thirteen years, in one of the largest educational jurisdictions in the region in terms of numberS of teachers, students and schools. A work team was formed there, made up of teachers with academic training in philosophy. The team developed and carried out courses and seminars aimed at teachers of philosophy and other disciplinary areas. In this paper we develop some philosophical and political principles brought into play in that training experience, and at the same time we offer some ideas that concern both the initial training of philosophy teachers and the place of philosophy in school.
Downloads
References
Abad, S. y Cantarelli, M. (2010). Habitar el Estado. Pensamiento estatal en tiempos a-estatales. Hydra.
Birgin, A. (2012) Más allá de la capacitación. Paidós.
Bracchi, C. y Paulozzo, M. (Coord.) (2011). Diseño Curricular para la Educación Secundaria 6to. año: Filosofía. La Plata: Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires.
Castello Dubrá, J. y Ranovsky, A. (1997). La adopción de la filosofía al paradigma científico. Revista Artefacto, nro. 2.
Cerletti A. (2005). Enseñar filosofía: de la pregunta filosófica a la propuesta metodológica. Revista Novedades Educativas. Nro. 169.
Cerletti, A. (2008). La enseñanza de la filosofía como problema filosófico. Ediciones del Zorzal.
Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires. (2007). Marco General de Política Curricular.
Masschelein J. y Simons, M. (2014). Defensa de la escuela. Una cuestión pública. Miño y Dávila.
Meschiany T. (2012). El desafío de las políticas de capacitación y actualización docente en la nueva escuela secundaria. Entre las representaciones juveniles y profesorales del pasado y las demandas del presente. En VII Jornadas de Sociología. La Plata: UNLP. En línea: http://jornadassociologia.fahce.unlp.edu.ar/actas/Meschiany.pdf/view
Meschyani, T. (2016). Políticas curriculares y enseñanza de la Historia en contextos de formación docente continua. Revista del IICE /40.
Nesprías, J. (2020). Un recorrido por el proceso de profesionalización de la filosofía argentina. En: Alejandro Cerletti y Ana Couló (orgs.) La filosofía en la universidad. Entre investigadores y profesores. NOVEDUC.
Paz, A. (2019, 22 de marzo) El significado de la Formación Docente Continua como una Política de Estado.https://conversacionesnecesarias.org/2019/03/22/el-significado-de-la-formacion-docen te-continua-como-una-politica-de-estado/
Pitman, L. (2012). Manual del capacitador. Capacitación docente, enfoque y método. En: Birgin (comp.) Más allá de la capacitación. Paidós.
Pitman, L. (2019, marzo) Capacitación docente, trauma y agenda. O como pensar el desarrollo profesional de los docentes después del trasero y el cerebro chatos. https://conversacionesnecesarias.org/2019/03/26/capacitacion-docente-trauma-y-agenda/
Rancière, J. (1996). El desacuerdo. Política y filosofía. Ediciones Nueva Visión.
Rodríguez, L. y Zappetinni, M.C. (2006). Los dilemas de la capacitación. Un estudio de caso. En XIV Jornadas Argentinas de Historia de la Educación. FAHCE-UNLP.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.