Historical archive epistemology as situated academic practice
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.36.029Keywords:
Historiography, Historical Epistemology, Document, Monument, ArchivesAbstract
This article aims to make the previous reflections after the application and practice of a form of educational research. It was developed from the pedagogical questions of a team of teachers, in the subject "Epistemology of History", hard and flexible in two undergraduate degrees. Both belong to the current study plans and are taught in a dependency of a national and public Argentine university. The research has been developed within the philosophical fields of Educational Sciences and Historical Sciences. Then article studies the didactic construction of horizontal contributions. These were elaborated in the classroom, around contemporary issues around historiographical theories about historical documents. The qualitative methodology implemented aims to provide knowledge about the empirical and theoretical production of historical knowledge from a located perspective in the coexistence of research subjectivities in academic training and its heuristic sources. So the methodological device of action research was required as epistemic and political support for our conclusions.
Downloads
References
Abero, L. (2015). Investigación educativa: abriendo puertas al conocimiento. Clacso.
Andelique, C. M. (2011) La Didáctica de la Historia y la formación docente: ¿Qué profesor de historia necesitan las escuelas? Clío & Asociados (15).
Ander Egg, E. (1991). El taller una alternativa de renovación pedagógica. Magisterio del Rio de la Plata.
Ballesteros, B. (2014). Taller de Investigación cualitativa. UNED.
Burke, P. (1996). Las formas de hacer historia. Alianza.
Burke, P. (1999). La revolución historiográfica francesa. Crítica.
Burke, P. (et al). (2013). Comprender el pasado. Akal.
Cano, A. (2012). “La metodología de taller en los procesos de educación popular”. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 2 (2), 22-51.
Díaz, E. (2003). La filosofía de Michel Foucault. Biblos.
Díaz, E. (2010). Metodología de las Ciencias Sociales. Biblos.
Elliot, J. (2000). La investigación acción en Educación. Morata.
Elliot, J. (2005). El cambio educativo desde la educación- acción. Morata.
Espinoza, E. y Toscano, D. (2015). Metodología de investigación educativa y técnica. Universidad Técnica de Machala.
Foucault, M. (1985). Las palabras y las cosas, una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI.
Foucault, M. (1991). La arqueología el saber. Siglo XXI.
García, A. (1993). La Universidad Nacional de San Juan. Su historia y proyección regional. EFU.
Guillamondegui, M. y Cejas, E. (2015). El taller como herramienta metodológica en la investigación .de la Formación Docente. Alquimia educativa. 4 (1). 1- 9.
Llanes, L. (2012). Didáctica de la historia para el siglo XXI. Palabra de Clío.
Le Goff, J. (1991a). El orden de la memoria. Paidós.
Le Goff, J. (1991b). Pensar la Historia. Paidós.
Mcmillan, J. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Una introducción conceptual. Pearson Addison Wesley
Mosert, B. (2017). El arduo proceso de gestación de la Universidad Nacional de San Juan. EFU.
Pérez Ringuelet, S. (1991). Entrevista al profesor Jacques Le Goff. Boletín de Historia social europea, 3 (1), 57- 68.
Rodríguez, J. (2005). La investigación acción educativa, ¿Qué es? ¿Cómo se hace? Doxa.
Sánchez, M. (1997). Foucault: la revolución imposible. EFFHA.
Veyne, P. (2014). Foucault, pensamiento y vida. Paidós.
Videla, H. (2018). Género, Historia y Filosofía: miradas teóricas en torno a los aportes críticos hacia la historiografía reciente sanjuanina, producto de sujetos académicamente subalternos. Actas de las 2das Jornadas Nacionales de Historiografía. UniRío.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.