Virtuality of the film image and the world as a possibility. Educational-pedagogical performance of cinema from a phenomenological analysis

Authors

  • Ignacio Vieira Universidad de Sevilla
  • Rafael Manuel Hernández Carrera Universidad Internacional de la Rioja
  • Pedro J. Millán Barroso Universidad de Extremadura
  • Jos´e Manuel Bautista Vallejo Universidad de Huelva

Keywords:

Cinema, Virtuality, Phenomenology, Education, Possibility

Abstract

Emilio Lledó said that the essence of education is "to show the world as a possibility". To go deeper into this statement from a phenomenological analysis of the virtuality of the film image is what we propose in our work.

A philosophical approach to cinema reveals virtuality, understood phenomenologically and as an ontological feature of the film image, as its capacity to gain a space of neutrality (E. Husserl) in which the image itself is freed from commitments to the factual reality of the world. That is to say, the image of the cinema harbours the capacity to, far from presenting the world to us as it is in fact, to show us the world through the prism of possibility.

These analyses will lead us to a double approach to cinema and its educational-pedagogical performance. On the one hand, we will show how the cinema is capable of bringing us closer to certain truths which, as possibilities of existence (Kundera), appeal to us universally. On the other hand, the filmic image will be shown to de-limit the margins of the world, launching us to think of the "world as a possibility" and, thus, to consider a creative, liberating and hospitable education based on film.

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Author Biographies

Ignacio Vieira, Universidad de Sevilla

Ignacio Vieira, graduado en Filosofía por la Universidad de Sevilla, se encuentra preparando sus estudios de doctorado en la misma universidad. Miembro del equipo de investigación interuniversitario, Universidad de Sevilla (España). Ha sido becario de colaboración en el departamento de Metafísica y corrientes actuales de la filosofía, ética y filosofía política en la Facultad de Filosofía (Universidad de Sevilla). Sus áreas de interés e investigación son teoría de la educación, filosofía de la educación e innovación educativa, fenomenología, hermenéutica, corrientes actuales de la filosofía y filosofía política. Recientemente ha publicado: Vieira, Ignacio. "Singularidad y poder-ser-otro: ipseidad y acontecimiento en Claude Romano". Critical Hermeneutics, Vol.3, No 2 2019, 1-26.

Rafael Manuel Hernández Carrera, Universidad Internacional de la Rioja

Rafael M. Hernández Carrera es doctor Europeo en Educación y Sociedad por la Universidad de Sevilla. Director del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad Internacional de la Rioja, donde imparte docencia en los Grados de Maestro en Educación Primaria, Infantil, Pedagogía y en el Máster en Liderazgo, Dirección y Gestión de Centros Educativos. Profesor Asociado de la Universidad Pablo de Olavide, con docencia en los Grados en Educación Social y Trabajo Social. Director Regional en Andalucía de la multinacional japonesa del sector educativo Kumon. Entre sus más recientes publicaciones encontramos: Bautista-Vallejo, José Manuel; Hernández-Carrera, Rafael M; Vieira-Fernández, Ignacio. Learning Based on the STEM Model and the Key to Meta-Cognition. En Magreñán, Ángel. A (Ed.) Didactics on Mathematics. New Trends and Experiences. Nova: science publishers

Pedro J. Millán Barroso, Universidad de Extremadura

Pedro J. Millán,  licenciado en Comunicación Audiovisual (Universidad de Sevilla 2001), realizó el máster en Gestión de empresas audiovisuales (2002) y fue nombrado doctor por la Universidad de Sevilla (2008). Algunas de sus áreas de investigación son: Didáctica de la Comunicación, Comunicación publicitaria Comunicación organizacional, Realidad virtual e inteligencia artificial. Entre sus publicaciones más recientes se encuentra: Utopía, antiutopía, Distupía: Discursos y prácticas subversivas en la contemporaneidad. Cauce: Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas, ISSN 2603-8560, Nº 41, 2018, págs. 1-10

Jos´e Manuel Bautista Vallejo, Universidad de Huelva

José Manuel Bautista-Vallejo es doctor Europeo en Psicopedagogía y Premio Extraordinario de Doctorado. También es Doctor Honoris Causa por la Universidad Iberoamericana (Paraguay). Profesor Titular del Departamento de Pedagogía de la Universidad de Huelva y profesor en el Programa de Doctorado en Ciencias Cognitivas de la Universidad Nacional del Nordeste (Argentina). Sus áreas de interés son innovación educativa y curricular, reforma educativa, mejora de los procesos de enseñanza aprendizaje, entre otras. Entre sus más recientes publicaciones encontramos: Bautista-Vallejo, José Manuel; Hernández-Carrera, Rafael M; Vieira-Fernández, Ignacio. Learning Based on the STEM Model and the Key to Meta-Cognition. En Magreñán, Ángel. A (Ed.) Didactics on Mathematics. New Trends and Experiences. Nova: science publishers.

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Published

31-12-2020

How to Cite

Vieira, I., Hernández Carrera, R. M., Millán Barroso, P. J., & Bautista Vallejo, J. M. (2020). Virtuality of the film image and the world as a possibility. Educational-pedagogical performance of cinema from a phenomenological analysis. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 5(2), 1–15. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/3920