Discussions on the relationships between film and schooling
About omissions, reductionisms and possibilities in the Argentine experience facing French educational system's itinerary
Keywords:
Cinema, Pedagogy, School, Cinephilia, Argentine and FranceAbstract
The text intends to contribute to the study of the relationship between film and schooling. It starts from the critique of the reductionism that has operated the pedagogical discourse on the multiple dimensions of cinema, in particular with regard to the artistic experience of film as "otherness" of the school form. First, it gives an account of the limitations and possibilities produced by the omission of the artistic conception of cinema in the Argentine school curriculum during the 20th century and up to the present day. Then, it differentiates connotations that the expression "schooling of cinema" receives, in order to relativize critical and celebratory approaches regarding the potentiality that the inclusion of films in the school's daily life implies. Finally, it recovers the experience of the program of promotion of arts and culture in the French educational system as a counterpoint to the Argentine one, making focusing on the influence of the French cinephilia in the pedagogical discussions on the incorporation in schools and the teaching of cinema as an art.
Downloads
References
Abramowski, A. (2009). ¿Cómo mirar, mostrar, sentir y enseñar en un mundo que mira, muestra y siente demasiado? En Diploma Superior en Educación, Imágenes y Medios, clase Nº 29. FLACSO/Argentina.
Abramowski, A. (2015). La escuela y su hacer con las imágenes. En Curso Educación, Cine y Fotografía, Clase Nº 3. Programa Nacional de Formación Docente "Nuestra Escuela", Ministerio de Educación de la Nación y FLACSO/Argentina.
Barbier, C., T. Legon, L. Marx, Lisa y A. Mesclon (2020). Les logiques du marché à l’Å“uvre dans les dispositifs scolaires d’éducation au cinéma. En: Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs. Hors-série nº 7. Puesto en línea el 19 de febrero de 2020. URL: http://journals.openedition.org/cres/4496
Benasayag, A. (2012). El cine de ficción en la escuela argentina. Revisión histórica, hipótesis de trabajo y nuevas interrogantes. En: Revue Ensemble: Revue électronique de la Maison Argentine à Paris, Nº 8, año 4, mayo. Ministerio de Educación de la Nación.
Benasayag, A. (2017). La hipótesis de la cinefilia docente. El cine de ficción en la escuela media argentina. En Revista Digital do Laboratório de Artes Visuais, Santa Maria, vol. 10, n. 2, may/ago. Universidade Federal de Santa Maria, pp. 56-78. DOI: https://doi.org/10.5902/1983734827504
Bergala, A. (2007). La hipótesis del cine. Pequeño tratado sobre la transmisión del cine en la escuela y fuera de ella. Laertes.
Bonnéry, S. y R. Deslyper (2020). Enseignement de l’art, Art à l’école: tour d’horizon des recherches en France. En: Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs. Hors-série nº 7. Puesto en línea el 19 de febrero de 2020. URL: http://journals.openedition.org/cres/4220
Britzman, D. (2003). Practice Makes Practice. A Critical Study of Learning to Teach. State University of New York Press.
Canudo, Ricciotto (2020). Manifiesto de las Siete Artes. En Proyecto IDIS: Investigación en Diseño de Imagen y Sonido, FADU/UBA. Recuperado el 20 de septiembre de 2020 de https://proyectoidis.org/manifiesto-de-las-siete-artes/
Costa, A. (2007) Saber ver cine. Paidós.
Denson, S. y J. Leyda (eds.) (2016). Post-Cinema: Theorizing 21st-Century Film. Reframe Books.
Desbarats, F. (2001). Origines, conditions et perspectives idéologiques de l’enseignement du cinema dans les lycées. Thèse de doctorat. École Supérieure d'Audiovisuel, Université de Toulouse - Le Mirail.
Dussel, I. (2006). Educar la mirada. Reflexiones sobre una experiencia de producción audiovisual y de formación docente. En Dussel, I. y D Gutiérrez (comps.). Educar la mirada: políticas y pedagogías de la imagen. Manantial.
Dussel, I. (2009). Escuela y cultura de la imagen: los nuevos desafíos. En Revista Nómades, Nº 30, pp. 180-193. Universidad Central.
Dussel, I. (2014). Usos del cine en la escuela: una experiencia atravesada por la visualidad. En Estudos da Língua(gem), v. 12, n. 1, junio. Número Especial: Memória, Cinema e Linguagem. Departamento de Estudos Linguísticos e Literários, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, 2014. p. 77-100. DOI: https://doi.org/10.22481/el.v12i1.1241
Elsaesser, T. y M. Hagener (2015). Film theory: an introduction through the senses. Routledge.
Fresquet, A. (coord.) (2009). Aprender com experiências do cinema: desaprender com imagens da educação. Booklink/CINEAD/LISE/UFRJ.
Lewkowicz, I. y C. Corea (2008). Pedagogía del aburrido. Escuelas destituidas, familias perplejas. Paidós.
Lipovetsky, G. y J. Serroy (2009). La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Anagrama.
Paladino, D. (2006). Qué hacemos con el cine en el aula" En Dussel, I. y D. Gutiérrez, (comps.), Educar la mirada: políticas y pedagogías de la imagen. Manantial.
Pomerance, M. y R. Barton Palmer (eds.) (2016). Thinking in the Dark. Cinema, Theory, Practice. Rutgers University Press.
Serra, S. (2011). Cine, escuela y discurso pedagógico. Articulaciones, inclusiones y objeciones en el siglo XX en Argentina. Teseo.
Teixeira, I. y JM. Lopes (orgs.) (2003). A escola vai ao cinema. Autêntica.
Trilnick, Carlos (2020). Manifiesto de las Siete Artes. En Proyecto IDIS: Investigación en Diseño de Imagen y Sonido, FADU/UBA. Recuperado el 20 de septiembre de 2020 de https://proyectoidis.org/manifiesto-de-las-siete-artes/
Tyack, D. y L. Cuban (2001). En busca de la utopía. Un siglo de reformas de las escuelas públicas. Fondo de Cultura Económica.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.