Discussions on the relationships between film and schooling

About omissions, reductionisms and possibilities in the Argentine experience facing French educational system's itinerary

Authors

  • Ariel Benasayag Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional de Cuyo

Keywords:

Cinema, Pedagogy, School, Cinephilia, Argentine and France

Abstract

The text intends to contribute to the study of the relationship between film and schooling. It starts from the critique of the reductionism that has operated the pedagogical discourse on the multiple dimensions of cinema, in particular with regard to the artistic experience of film as "otherness" of the school form. First, it gives an account of the limitations and possibilities produced by the omission of the artistic conception of cinema in the Argentine school curriculum during the 20th century and up to the present day. Then, it differentiates connotations that the expression "schooling of cinema" receives, in order to relativize critical and celebratory approaches regarding the potentiality that the inclusion of films in the school's daily life implies. Finally, it recovers the experience of the program of promotion of arts and culture in the French educational system as a counterpoint to the Argentine one, making focusing on the influence of the French cinephilia in the pedagogical discussions on the incorporation in schools and the teaching of cinema as an art.

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Author Biography

Ariel Benasayag, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional de Cuyo

Licenciado en Comunicación Social (UNCuyo). Diplomado en Educación, Imágenes y Medios, y en Gestión de las Instituciones Educativas (FLACSO/Argentina). Magíster en Ciencias Sociales con orientación en Educación (FLACSO/Argentina). Como becario de posgrado de CONICET, investigó la relación entre escuela y cultura, reflexionando particularmente sobre los modos de incorporación del cine de ficción en el nivel medio y las prácticas cinéfilas de docentes dentro y fuera del aula. Es Jefe de Trabajos Prácticos del Seminario de Informática y Sociedad (FCPyS/UNCuyo). Trabaja en el proyecto Escenas Pedagógicas en el macro de la Dirección Provincial de Educación Superior (DPES/DGCyE, Provincia de Buenos Aires). Participa en diversos proyectos de investigación sobre educación, imágenes audiovisuales y medios digitales, focalizando tanto en los saberes y las prácticas de docentes y estudiantes como en los usos pedagógicos de narraciones audiovisuales y en la emergencia de nuevas subjetividades.

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Published

17-11-2020

How to Cite

Benasayag, A. (2020). Discussions on the relationships between film and schooling: About omissions, reductionisms and possibilities in the Argentine experience facing French educational system’s itinerary. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 5(2), 1–21. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/4007