Analysis of micropolicies in the educational institution from Foucault's contributions: the normal and the abnormal

Authors

  • Flavia María Manoni Facultad de Ciencias Políticas y Sociales Universidad Nacional de Cuyo
  • Elsa Yolanda Caceres Universidad Nacional de Cuyo
  • Jimena Aguirre Instituto de Formación Docente Continua (IFDC Bariloche); Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO)

Keywords:

Disability, Micropolitics, Educational Institution

Abstract

Michel Foucault affirms that analyzing a discourse involves trying to reach the network of structures that make it up; unravel absent and present elements, locations and meanings of those elements. Power operates to create, monitor, and normalize, and in other words, bodies do and operate what normalizing power desires and wants. It is worth asking ourselves about the functions of the educational institution in this normalizing system or homogenizing society. How does the school weave normalizing processes? We approach disability from subjectivities, understanding that ingrained truths about human nature and society are imprinted on them. In dialogue with Foucoultian categories, we enable questions that call into question those mobile rules that govern –many times– assertions that can be taken as false or true at different times, but that undoubtedly end up ordering and controlling society and people. subjects. Those social rules assumed at a certain time create a system of normalization and, therefore, of convictions, principles, beliefs and of realities that, when manufactured, feed power games governed by criteria of normality and abnormality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flavia María Manoni, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales Universidad Nacional de Cuyo

Docente Asociada de la Carrera Licencitarua en Trabajo Social. Docente a cargo de problematica socio-cultural Carrera de enfermerìa. Investigadora categorizada III Secretaria de Ciencia Tecnica y Posgrado UNCuyo.

References

Abberley, P. (2008). El concepto de opresión y el desarrollo de una teoría social de la discapacidad. En: L. Barton, (comp.) Superar las barreras de la discapacidad. Morata.

Albano, H. (2006). Una propuesta metodológica para su enseñanza en la educación básica. Logical USA.

Aznar, A. & Castañon D. (2012). Evoluciones y resistencias en los procesos de cambio institucional: desarrollo de un modelo de análisis e intervención. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 2 (1), 149-169.

Blanco Guijarro, R. (2006). La equidad y la inclusión social: uno de los desafíos de la educación y la escuela hoy. Revista electrónica Iberoamericana sobre Calidad y Cambio en Educación, 4 (3), 1-15.

Bacharach, S.B. y Mundell, B. (1993). Organizational Politics in Schools: Micro, Macro, and Logics of Action. Educational Administration Quarterly, 29 (4), 423-452. https://doi.org/10.1177/0013161X93029004003

Camilloni, A. (2008). El Concepto de Inclusión Educativa: Definición y Redefiniciones. Políticas Educativas, 2 (1), 1-12.

De La Vega, E. (2009). La intervención psicoeducativa: encrucijadas del psicólogo escolar. Ediciones Noveduc.

Ferreira, M. (2008). La construcción social de la discapacidad: habitus, estereotipos y exclusión social. Nómadas. Revista crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 17 (1).

Ferreira, M. (2011). Discapacidad, globalidad y educación. Una nueva política del cuerpo, Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, 6 (3), 6-19.

Ferreira, M. (2017). La discapacidad: entre la formalidad político-discursiva y experiencia incorporada. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, 23 (9), 20-32.

Organización de las Naciones Unidas. (2006). Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con discapacidad http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/140000-144999/141317/norma.htm#:~:text=El%20prop%C3%B3sito%20de%20la%20presente,respeto%20de%20su%20dignidad%20inherente.

Foucault, M. (1991). Saber y verdad. Ediciones La Piqueta.

Foucault, M. (1992). Historia de la sexualidad. 3.- La inquietud de sí. Ediciones Siglo Veintiuno.

Foucault, M. (1992). Microfísica del poder. Ediciones La Piqueta.

Foucault, M. (1998). Vigilar y Castigar. Nacimiento de la prisión. Ediciones Siglo Veintiuno.

Foucault, M. (1998). Historia de la sexualidad. 1.- La voluntad de saber. Ediciones Siglo Veintiuno.

Foucault, M. (1998). Historia de la sexualidad. 2.- El uso de los placeres. Ediciones Siglo Veintiuno.

Foucault, M. (2008). La arqueología del saber. Ediciones Siglo XXI.

González González M., Nieto Cano J. y otros (2003). Organización y Gestión de Centros Escolares: dimensiones y procesos. Ediciones Pearson.

González González, M. T. (1998). La micropolitica de las organizaciones escolares. Revista de Educación, 316, 215-239.

Lacan, J. (2005). Función y campo de la palabra y del lenguaje en psicoanálisis. En Escritos I, Ediciones Siglo Veintiuno.

Hoyle, E. (2019). Las dos caras de la micropolítica. En Manoni, Cáceres y otros. La micropolitica y su influencia en los procesos excluyentes. FLACSO UNICEF artículo en base a la publicación del informe del proyecto: Escuelas inclusivas y desafíos para la organización escolar frente a la diversidad funcional. Prácticas y discursos en torno a la inclusión educativa en las escuelas de enseñanza común: Primaria Edmundo de Amicis y Secundaria Técnica Antonio Gurgui.

Skliar, C. (2012). La infancia, la niñez, las interrupciones. Childhood & Philosophy, 8, (15), 67-81.

Palacios, A. y Romanach, J. (2008). El modelo de la diversidad. La Bioética y los Derechos Humanos como herramientas para alcanzar la plena dignidad en la diversidad funcional. Diversitás Ediciones.

Pantano, L. (2007). Personas con discapacidad: hablemos sin eufemismos. https://eva.udelar.edu.uy/pluginfile.php/891127/mod_res0ource/content/0/Sin%20eufemismos%20Liliana%20Pantano%20%202007.pdf

Villa Fernández, N. y Arnau Ripollés M.S. (2009). Un reto necesario en una sociedad para todas y todos. Las personas con discapacidad en la Universidad. Antena de Telecomunicación, 177, 48-54.

Published

26-12-2020

How to Cite

Manoni, F. M., Caceres, E. Y. ., & Aguirre, J. (2020). Analysis of micropolicies in the educational institution from Foucault’s contributions: the normal and the abnormal. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 5(2), 1–19. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/4129