Salesian Agricultural Schools in the Process of State Territorialisation of Patagonia and the Formation of its Educational System
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.36.039Keywords:
territorilisation, state schools, agriculture schools, salesians, patagoniaAbstract
In order to reconstruct the history of Patagonia from a perspective that places the school system at the centre, it is inevitable to focus attention on the social and educational contribution of the Salesian Congregations, Salesians and Hijas de María Auxiliadora, which began in the late nineteenth and early twentieth centuries. In Patagonia, in fact, the Congregations assumed a relevant role, showing a missionary and educational monopoly since 1880, although in some areas and at different times, there were tensions with State officials due to the set of lay laws passed between 1881 and 1884.
In this contribution we will adopt a territorialist view developed in the context of Swiss and Italian geography to analyse the Salesian agricultural schools in Patagonia, as a result of the material transformation carried out by the Salesian Congregation -focusing on the agricultural school "San Miguel" in General Roca- within the framework of the formation of the state educational system and in the context of the promulgation and application of the national Law N°1420 from 1884.
Downloads
References
AHS ARS/BA Caja 20.7. Cardenal Cagliero. Relación inédita del Obispo Cagliero a Propaganda Fide, Patagones 22/7/1889. [inédito]
ASC, Roma, Relazione della visita straordinaria compiuta dal rev.mo signor Don Pietro Berruti alle case dell’ispettoria San Franceso Saverio, Argentina, Patagonia, nel 1936. [inédito]
Assaneo, A. y Nicoletti, M. A. (2018). Bárbaros e infieles: proyectos educativos para indígenas en la Patagonia norte (1890-1945). Historia Social y de la Educación, vol. 7, 3, 204-231.
Bandieri, S. (2000). Ampliando las fronteras: la ocupación de la Patagonia. En Lobato, Mirta (dir.), Nueva Historia Argentina, vol. 5. El progreso, la modernización y sus límites (1880-1916). Sudamericana.
Belli, J. (1995). El padre Stefenelli y la agricultura y el riego en el alto valle de río Negro. Archivo Histórico Salesiano Patagonia Norte.
Blanco, G. (2007). La ocupación de la tierra en Neuquén: política distributiva, formas de tenencia y uso del suelo (1880-1920). Mundo Agrario, vol. 7, Nº 14.
Bollettino Salesiano, 1902, 1905 (Nº 4 y 10), 1881 (Nº12).
Bonaudo, M. y Mauro, D. (2014). Las paradojas del Reformismo Liberal. De la experiencia de la Liga a la construcción del partido (1897-1931). Estudios Sociales, 46, 119-144.
Borrego, J. (2001). La “Biblioteca Agraria Solariana” de Sevilla. En Motto, Francesco (ed.), L’Opera Salesiana dal 1880 al 1922, Significatività e portata sociale. I. Contesti, quadri generali, interpretazioni. LAS.
Bruno, C. (1984). Los salesianos y las Hijas de María Auxiliadora en la Argentina. ISAG. T. II.
Díaz, R. (1907) Informes generales. La educación en los Territorios y colonias federales. El Comercio.
Díaz, R. B. (1890). Informe del Inspector de Colonias y Territorios Nacionales. Correspondiente al año 1890. El Monitor de Educación Común, XI (201), 129-150.
Direzione Generale delle Scuole Agricole, Scuole agricole salesiane, Scuola Tipografica Don Bosco, San Benigno Canavese (TO).
Emery, C. A. (1952). Las escuelas agrícolas. En Belza J. (comp.), Argentina Salesiana. Setenta y cinco años de acción de los Hijos de Don Bosco en la Tierra de los Sueños Paternos 1875-1950. (459-475). Talleres Gráficos Buschi.
Fresia, I. A. (2012). Urbanizar la campaña modernizar las costumbres. Rodeo del Medio, una villa mendozina, 1900-1915. Prohistoria.
Fresia, A., M. A. Nicoletti y J. Picca (2016). Estado e Iglesia en Patagonia. Repensando las misiones salesianas. Prohistoria y Ediciones Don Bosco.
Girbal-Blacha, N. (1991). Política de tierras públicas en la Argentina 1916-1930. El caso de los Territorios Nacionales del Sur. Revista de Historia del Derecho, 19, 209-244.
Gutiérrez, T. (2007). Educación, agro y sociedad. Políticas educativas agrarias en la región pampeana, 1897-1955. Universidad Nacional de Quilmes.
Magnaghi, A. (2001). Il progetto locale. Bollati Boringheri.
Monitor de la Educación Común, XI, 201, 1891.
Navarro Floria, P. (2008). Memorias de los Gobernadores de Neuquén y Río Negro (1880-1904). EDUCO.
Nicoletti, M. A. (2020). Patagonia: misiones, poder y territorio. UNQ.
Nicoletti, M. A. (2004). Controversias y enfrentamientos ante la formación del ciudadano: los informes “Escuelas del Sud” del vocal JB Zubiaur y “Los Salesianos del Sud” de P. Marabini, sdb (1906). Archivum, XXIII, 105-117.
Nicoletti, M. A. y Navarro Floria, P. (2004). Conflictos entre la educación estatal y la educación católica en la Patagonia 0de fines del siglo XIX: análisis del discurso del inspector escolar Raúl B. Díaz (1910). Historia de la Educación. Anuario, (5), 121 -137.
Ockier, M. C. (1988). Inmigrantes y elites en la distribución de la tierra desde la “Colonia Roca” (Rio Negro), Anuario. Escuela de Historia. Universidad Nacional de Rosario, n. 12.
Omenetto, S. (2017a). Le prime ‘escuelas agrícolas’ salesiane in Argentina (1875-1910) come sedimenti materiali nel processo di territorializzazione. Università Roma III.
Omenetto, S. (2017b). Padre Stefenelli e l’irrigazione dell’Alta Valle del Rio Negro a partire dalle fonti dell’Archivio Centrale Salesiano di Roma. En Carallo S. (a cura di) Dalla mappa al Gis. Il progetto del territorio nelle fonti d’archivio.
Omenetto, S. (2017a) Le prime escuelas agrícolas salesiane in Argentina (1875-1910) come sedimenti materiali nel processo di territorializzazione. Università Roma Tre.
Paesa, P. (1964). Un pionero del Alto Valle del Rio Negro. El P. Alejandro Stefenelli. Escuela Salesiana de Artes Gráficas del colegio San José.
Pagliere, E. (1918). Proyecto y plan de una escuela práctica de agricultura. Buenos Aires, Colegio Pio IX.
Pietrobelli, G. (1980). Don Alessandro Stefenelli.Missionario e pioniere della Patagonia. Editrice Elle Di Ci.
Plencovich, M. C. y Constantini, A. (2014). Diferenciación, historicidad y tipo de escuelas agrarias. En Plencovich, María Cristina (comp.). Sistema educativo y educación agraria: deriva e inclusión. Ediciones Ciccus. 55-76.
Plencovich, M. C. (2014). Sistema educativo y educación agraria. En Plencovich, M. C. (comp.). Sistema educativo y educación agraria: deriva e inclusión. Ediciones Ciccus.
Quijada, M. (2000). El paradigma de la homogeneidad. En Quijada, M., Bernand, C. y Schneider, A., Homogeneidad y Nación con un estudio de caso: Argentina, siglos XIX y XX. Centro Superior de Investigaciones Científicas. 15-56.
Romano, M. (ed.) (2014). Don Alessandro Stefenelli. Trent’anni in Patagonia. Autobiografia. Comune di Fondo. Istituto salesiano Maria Ausiliatrice di Trento.
Rosso, G. (1950). La geografía delle missioni. Atti XV Congresso Geografico italiano. Vol. II. ITER.
Ruffini, M. (2007). La pervivencia de la República posible en los Territorios Nacionales. Universidad Nacional de Quilmes.
Southwell, M. (2015). La Ley 1420 y la tarea de los Inspectores escolares. Anuario de Historia de la Educación, vol. 16, N° 1, 63-72.
Teobaldo, M. y García, A. B. (2002). Actores y Escuelas, Una historia de la educación de Río Negro. Grupo Editorial Multimedial.
Turco, A. (1988). Verso una teoria geografica della complessità. Edizioni UNICOPLI.
Zanatta, L. y Di Stefano, R. (2000). Historia de la Iglesia Argentina. Desde la Conquista hasta fines del siglo XX. Grijalbo-Mondadori.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.