Salesian Agricultural Schools in the Process of State Territorialisation of Patagonia and the Formation of its Educational System

Authors

  • Silvia Omenetto Università di Roma "La Sapienza"
  • María Andrea Nicoletti Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad Nacional del Comahue, Universidad Nacional de Río Negro https://orcid.org/0000-0001-7661-5413

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.039

Keywords:

territorilisation, state schools, agriculture schools, salesians, patagonia

Abstract

In order to reconstruct the history of Patagonia from a perspective that places the school system at the centre, it is inevitable to focus attention on the social and educational contribution of the Salesian Congregations, Salesians and Hijas de María Auxiliadora, which began in the late nineteenth and early twentieth centuries. In Patagonia, in fact, the Congregations assumed a relevant role, showing a missionary and educational monopoly since 1880, although in some areas and at different times, there were tensions with State officials due to the set of lay laws passed between 1881 and 1884.

In this contribution we will adopt a territorialist view developed in the context of Swiss and Italian geography to analyse the Salesian agricultural schools in Patagonia, as a result of the material transformation carried out by the Salesian Congregation -focusing on the agricultural school "San Miguel" in General Roca- within the framework of the formation of the state educational system and in the context of the promulgation and application of the national Law N°1420 from 1884.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia Omenetto, Università di Roma "La Sapienza"

Licenciada en Ciencias de la Religión y en Gestión y Perfeccionamiento Territorial (2013 y 2014), Doctora en Geografía (2017), actualmente es investigadora postdoctoral en Geografía y titular de un contrato docente en el Departamento de Historia Antropología Religiones y Artes Escénicas de la Universidad de Roma Sapienza. Ha participado en investigaciones nacionales e internacionales, como el proyecto Sulle tracce degli emigranti: vini e vitigni italiani nel mondo resultado de la cooperación entre la Universidad Sapienza, la Fundación Migrantes onlus y la Sociedad Geográfica Italiana y el estudio Miradas binacionales sobre Patagonia Norte: Desarrollo territoriale, cultura e identidades sociales en el siglo XX promovido por CONICET y la Universidad Nacional de Río Negro. Investiga los procesos territoriales activados por los procesos migratorios (inmigración a Italia y emigración italiana al exterior con un enfoque en la presencia salesiana en Argentina). Entre las últimas publicaciones: Geographic Information Systems As A Tool In The Geography Of Religions, Historia Religionum, 11, 2019, pp. 47-63; Padre Stefenelli e l’irrigazione dell’Alta Valle del Rio Negro a partire dalle fonti dell’Archivio Centrale Salesiano di Roma, in Carallo S. (a cura di) Dalla mappa al Gis. Il progetto del territorio nelle fonti d’archivio, Labgeo “Giuseppe Caraci”, Roma, pp. 229-244.

María Andrea Nicoletti, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad Nacional del Comahue, Universidad Nacional de Río Negro

Profesora en Historia (Universidad Católica Argentina, 1986), Doctora en Historia de América (Universidad Complutense de Madrid, 1988). Investigadora Principal en el Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) con sede en el Instituto de Investigaciones en Diversidad Cultural y Procesos de Cambio/Universidad Nacional de Río Negro (www.iidypca.unrn.edu.arwww.iidypca.homestead.com). Investigadora del GERE (Grupo de Estudios sobre Religiosidad y Evangelización), del PROHAL (Programa de Historia de América Latina), del Instituto de Historia Argentina y Americana Dr. Emilio Ravignani, F. F. y L. UBA. Miembro de la Asociazione di cultori di Storia Salesiana, Roma, Italia; de la Sociedad argentina de Historia de la Educación y del Centro de Estudios Patagónicos (Universidad Nacional del Comahue).

References

AHS ARS/BA Caja 20.7. Cardenal Cagliero. Relación inédita del Obispo Cagliero a Propaganda Fide, Patagones 22/7/1889. [inédito]

ASC, Roma, Relazione della visita straordinaria compiuta dal rev.mo signor Don Pietro Berruti alle case dell’ispettoria San Franceso Saverio, Argentina, Patagonia, nel 1936. [inédito]

Assaneo, A. y Nicoletti, M. A. (2018). Bárbaros e infieles: proyectos educativos para indígenas en la Patagonia norte (1890-1945). Historia Social y de la Educación, vol. 7, 3, 204-231.

Bandieri, S. (2000). Ampliando las fronteras: la ocupación de la Patagonia. En Lobato, Mirta (dir.), Nueva Historia Argentina, vol. 5. El progreso, la modernización y sus límites (1880-1916). Sudamericana.

Belli, J. (1995). El padre Stefenelli y la agricultura y el riego en el alto valle de río Negro. Archivo Histórico Salesiano Patagonia Norte.

Blanco, G. (2007). La ocupación de la tierra en Neuquén: política distributiva, formas de tenencia y uso del suelo (1880-1920). Mundo Agrario, vol. 7, Nº 14.

Bollettino Salesiano, 1902, 1905 (Nº 4 y 10), 1881 (Nº12).

Bonaudo, M. y Mauro, D. (2014). Las paradojas del Reformismo Liberal. De la experiencia de la Liga a la construcción del partido (1897-1931). Estudios Sociales, 46, 119-144.

Borrego, J. (2001). La “Biblioteca Agraria Solariana” de Sevilla. En Motto, Francesco (ed.), L’Opera Salesiana dal 1880 al 1922, Significatività e portata sociale. I. Contesti, quadri generali, interpretazioni. LAS.

Bruno, C. (1984). Los salesianos y las Hijas de María Auxiliadora en la Argentina. ISAG. T. II.

Díaz, R. (1907) Informes generales. La educación en los Territorios y colonias federales. El Comercio.

Díaz, R. B. (1890). Informe del Inspector de Colonias y Territorios Nacionales. Correspondiente al año 1890. El Monitor de Educación Común, XI (201), 129-150.

Direzione Generale delle Scuole Agricole, Scuole agricole salesiane, Scuola Tipografica Don Bosco, San Benigno Canavese (TO).

Emery, C. A. (1952). Las escuelas agrícolas. En Belza J. (comp.), Argentina Salesiana. Setenta y cinco años de acción de los Hijos de Don Bosco en la Tierra de los Sueños Paternos 1875-1950. (459-475). Talleres Gráficos Buschi.

Fresia, I. A. (2012). Urbanizar la campaña modernizar las costumbres. Rodeo del Medio, una villa mendozina, 1900-1915. Prohistoria.

Fresia, A., M. A. Nicoletti y J. Picca (2016). Estado e Iglesia en Patagonia. Repensando las misiones salesianas. Prohistoria y Ediciones Don Bosco.

Girbal-Blacha, N. (1991). Política de tierras públicas en la Argentina 1916-1930. El caso de los Territorios Nacionales del Sur. Revista de Historia del Derecho, 19, 209-244.

Gutiérrez, T. (2007). Educación, agro y sociedad. Políticas educativas agrarias en la región pampeana, 1897-1955. Universidad Nacional de Quilmes.

Magnaghi, A. (2001). Il progetto locale. Bollati Boringheri.

Monitor de la Educación Común, XI, 201, 1891.

Navarro Floria, P. (2008). Memorias de los Gobernadores de Neuquén y Río Negro (1880-1904). EDUCO.

Nicoletti, M. A. (2020). Patagonia: misiones, poder y territorio. UNQ.

Nicoletti, M. A. (2004). Controversias y enfrentamientos ante la formación del ciudadano: los informes “Escuelas del Sud” del vocal JB Zubiaur y “Los Salesianos del Sud” de P. Marabini, sdb (1906). Archivum, XXIII, 105-117.

Nicoletti, M. A. y Navarro Floria, P. (2004). Conflictos entre la educación estatal y la educación católica en la Patagonia 0de fines del siglo XIX: análisis del discurso del inspector escolar Raúl B. Díaz (1910). Historia de la Educación. Anuario, (5), 121 -137.

Ockier, M. C. (1988). Inmigrantes y elites en la distribución de la tierra desde la “Colonia Roca” (Rio Negro), Anuario. Escuela de Historia. Universidad Nacional de Rosario, n. 12.

Omenetto, S. (2017a). Le prime ‘escuelas agrícolas’ salesiane in Argentina (1875-1910) come sedimenti materiali nel processo di territorializzazione. Università Roma III.

Omenetto, S. (2017b). Padre Stefenelli e l’irrigazione dell’Alta Valle del Rio Negro a partire dalle fonti dell’Archivio Centrale Salesiano di Roma. En Carallo S. (a cura di) Dalla mappa al Gis. Il progetto del territorio nelle fonti d’archivio.

Omenetto, S. (2017a) Le prime escuelas agrícolas salesiane in Argentina (1875-1910) come sedimenti materiali nel processo di territorializzazione. Università Roma Tre.

Paesa, P. (1964). Un pionero del Alto Valle del Rio Negro. El P. Alejandro Stefenelli. Escuela Salesiana de Artes Gráficas del colegio San José.

Pagliere, E. (1918). Proyecto y plan de una escuela práctica de agricultura. Buenos Aires, Colegio Pio IX.

Pietrobelli, G. (1980). Don Alessandro Stefenelli.Missionario e pioniere della Patagonia. Editrice Elle Di Ci.

Plencovich, M. C. y Constantini, A. (2014). Diferenciación, historicidad y tipo de escuelas agrarias. En Plencovich, María Cristina (comp.). Sistema educativo y educación agraria: deriva e inclusión. Ediciones Ciccus. 55-76.

Plencovich, M. C. (2014). Sistema educativo y educación agraria. En Plencovich, M. C. (comp.). Sistema educativo y educación agraria: deriva e inclusión. Ediciones Ciccus.

Quijada, M. (2000). El paradigma de la homogeneidad. En Quijada, M., Bernand, C. y Schneider, A., Homogeneidad y Nación con un estudio de caso: Argentina, siglos XIX y XX. Centro Superior de Investigaciones Científicas. 15-56.

Romano, M. (ed.) (2014). Don Alessandro Stefenelli. Trent’anni in Patagonia. Autobiografia. Comune di Fondo. Istituto salesiano Maria Ausiliatrice di Trento.

Rosso, G. (1950). La geografía delle missioni. Atti XV Congresso Geografico italiano. Vol. II. ITER.

Ruffini, M. (2007). La pervivencia de la República posible en los Territorios Nacionales. Universidad Nacional de Quilmes.

Southwell, M. (2015). La Ley 1420 y la tarea de los Inspectores escolares. Anuario de Historia de la Educación, vol. 16, N° 1, 63-72.

Teobaldo, M. y García, A. B. (2002). Actores y Escuelas, Una historia de la educación de Río Negro. Grupo Editorial Multimedial.

Turco, A. (1988). Verso una teoria geografica della complessità. Edizioni UNICOPLI.

Zanatta, L. y Di Stefano, R. (2000). Historia de la Iglesia Argentina. Desde la Conquista hasta fines del siglo XX. Grijalbo-Mondadori.

Published

19-12-2021

How to Cite

Omenetto, S., & Nicoletti, M. A. (2021). Salesian Agricultural Schools in the Process of State Territorialisation of Patagonia and the Formation of its Educational System. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 6(2), 1–27. https://doi.org/10.48162/rev.36.039