Neoliberalism in Argentina

The Impact on The Visual Arts in Their Practices and Pedagogies

Authors

  • Patricia Benito Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.042

Keywords:

neoliberalism, extractivism, art market, internationalism, clinics

Abstract

The work addresses the production of the visual arts from its teaching and learning practices and processes in intersection with neoliberal policies in Argentina. We are interested in identifying how this political doctrine is introduced and the scope it has in the visual arts to date. The route that is proposed is through an interdisciplinary perspective guided by the reading of key authors. Process that allows us to put in tension and / or articulate conceptual universes, practices and territories; intertwined with the social, political and economic context of the country during the nineties and the beginning of the century. To investigate in this analysis, the role of the State, the intervention of the so-called “third sector” and the emergence of private pedagogical projects, such as art clinics (Zuain and Giménez, 2009) and residences (Mellado, 2015; Sepúlveda and Petroni, 2011) in the training and enrollment processes of visual artists. On the other hand, we intend to investigate de-territorialized pedagogies, identifying extractive operations of an epistemic and cultural nature in order to reflect on the conditions of artistic production, in Argentina, during the last decade of the nineties and the beginning of the two thousand (Grosfoguel, 2016).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricia Benito, Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Nacida en Mendoza, Argentina. Actualmente es doctoranda en Humanidades y Artes en la UNR y becaria doctoral de INCIHUSA-CONICET. Egresa como Profesora de Grado Universitario en Artes Visuales de la Facultad de Artes y Diseño de la UNCuyo. Se desempeña también como artista visual, productora de proyectos artísticos multidisciplinarios y gestora de arte. Forma parte de la Asamblea de Trabajadorxs de las Artes Visuales de Mendoza. Sus investigaciones teóricas abordan al arte contemporáneo en cruce con la tecnología y la política. Ha realizado varias publicaciones en libros y revistas especializadas, nacionales e internacionales. Forma parte de la Red Latinoamericana de Análisis de Redes Sociales. Participa en congresos internacionales en Brasil y Colombia, como también nacionales en Rosario, Córdoba, Catamarca, San Juan, Buenos Aires, entre otros.

References

Alcántara Sáez, M. (2008) Sistemas Políticos de América Latina. Vol 1. Tecnos.

Brieger, P. (2002). De la década perdida a la década del mito neoliberal. CLACSO.

Friedman, M. (2002). Capitalismo y libertad. Universidad de Chicago.

Gago, V. y Mezzadra, S. (2015). Para una crítica de las operaciones extractivas del capital. Nueva Sociedad N° 255, 38-52.

Grosfoguel, R. (2016). Del "extractivismo económico" al "extractivismo epistémico" y al "extractivismo ontológico": una forma destructiva de conocer, ser y estar en el mundo. Tábula Rasa N° 24.

Gumier Maier, J. y Pacheco, M. (1999) Acerca de este libro. En Artistas argentinos de los ’90. Fondo Nacional de las Artes.

Harvey, D. (2007). Breve historia sobre el Neoliberalismo. AKAL.

Klein, N. (2007). La doctrina del shock. El auge del capitalismo del desastre. Paidós.

Mellado, J. (2015). Escenas Locales. Ficción, historia y política en la gestión de arte contemporáneo. Curatoría Forense.

Salamon, L. (comp) (1999). La sociedad global: Las dimensiones del sector no lucrativo. Fundación BBVA.

Sepúlveda, J y Petroni, I. (2011). Historizar el presente. http://www.curatoriaforense.net/niued/?p=1820

Williamson, John (1998) Revisión del Consenso de Washington. En L. Emmerij y J. y Núñez del Arco, comps. El desarrollo económico y social en los umbrales del siglo XXI. Banco Interamericano de Desarrollo.

Zuain, J. y Giménez, M. (2009). La experiencia Antorchas. Un caso de circuito formativo en artes. Boletín de arte. Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano N° 13.

Published

31-01-2022

How to Cite

Benito, P. (2022). Neoliberalism in Argentina: The Impact on The Visual Arts in Their Practices and Pedagogies. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 7(1), 1–10. https://doi.org/10.48162/rev.36.042