Folds and Unfolds of the Critical Extension

Contribution from the Feminist Event

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.053

Keywords:

Critical extension, Feminisms, Subjective implication, Symptomatic Reading

Abstract

In this work, some Investigation group progress will be developed. The group is called Feminization of Critical Extension, which is part of the Critical Extension Work: theories and practices in Latin America and the Caribbean of the Latin American Council of Social Science (CLACSO). The objective of this group is to make visible some invisible ones who validates and reproduces the social division, technical and sexual of the extension practice, using two strategies: 1- to constitute the university extension in an object of analysis and 2- to revise the Theorical Corpus from the proposed categories by the academic and popular feminisms. Some preliminary results will be shown, they were taken from the Symptomatic Reading (Reading a text or a theorical corpus not just for what it says but for what omits or silences), what allows critical Elucidation of the sexist biases within the own practices and theorical constructions to make it possible to work on reconceptualizations and contributions. A new approach strategy is incorporated: the analysis of the Subjective Implication to allow the deployment of the opaque, to update, in this way, the Latin American and Caribbean critical extension and to walk the path with renewed steps, the path of the critical extension which has been started by others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julieta Filippi Villar, Universidad Nacional de Mar del Plata

Licenciada en Psicología. Profesora Adjunta de la Asignatura “Grupos de Reflexión para el Aprendizaje de la Psicología” de la Facultad de Psicología de la UNMdP. Ex Secretaria de Extensión y actual Secretaria Académica y Vicedecana de la Facultad de Psicología de la UNMdP. Coordinadora del grupo de investigación Feminización de la Extensión Crítica, el cual forma parte del Grupo de Trabajo Extensión crítica: teorías y prácticas en América Latina y Caribe del Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO). Integrante de la Comisión de Actuación en casos de violencia de género de la UNMdP. Autora de numerosos artículos en revistas sobre género, feminismo y extensión Critica.

Romina Colacci, Universidad Nacional de Mar del Plata

Licenciada en Psicología. Fue Secretaria de Extensión Universidad Nacional de Mar del Plata. Profesora Titular de la asignatura Instrumentos de Exploración Psicológica II Facultad de Psicología UNMDP. Profesora Adjunta a cargo de la Cátedra de Psicodiagnóstico Facultad de Psicología UNMDP. Directora de Proyectos de Investigación en las siguientes temáticas: Nuevas configuraciones Familiares, Homoparentalidades, Derechos en TRHAs y Género. Ha Dirigido Proyectos y Programas de Extensión. Fue coordinadora Ejecutiva de la Red Nacional de Extensión Universitaria (REXUNI) del Consejo Interuniversitario Nacional (CIN), período 2019-2020, y coordinadora de la Región Bonaerense de la Red Nacional de Extensión Universitaria. Autora de numerosos artículos en revistas sobre género, feminismo y extensión crítica. Investigadora del Grupo de trabajo CLACSO y ULEU: Extensión Critica. Teorías y prácticas en América Latina y el Caribe.

References

Acevedo, M. J. (2002). La implicación. Luces y sombras del concepto lourauniano. Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Equipos de Cátedra Prof. Ferrarós.

Colacci, R., y Filippi, J. (2020). La extensión crítica será feminista o no será. E+E: estudios de extensión y humanidades, volumen 7, no 9. Abril-octubre. pp. 18-29.

Derrida, Jaques (2009). ¿Cómo no temblar? Acta Poética 30 (2) OTOÑO 2009

Fernández, A. M y López, M. (2005). Vulnerabilización de los jóvenes en Argentina: política y subjetividad. Revista Nómadas, Nro. 23, Universidad Central de Colombia.

Fernández A. M., Borakievich S. y otros. (2012). La indagación de las implicaciones: un aporte metodológico en el campo de la subjetividad. Sujeto, subjetividad y cultura. N° 7, Esc. Psicología UARCIS, Santiago de Chile, Chile, pp.5-20.

Fernández, A. M. (2021). Psicoanálisis. De los lapsus fundacionales a los feminismos del siglo XXI. Ed. Paidós Psi.

Gago, V. (2019). La potencia feminista: o el deseo de cambiarlo todo. 1ed. Tinta Limón.

Giamberardino, G. (2019) Batallar entre paradigmas. Orientaciones teóricas-epistemológicas en torno a prácticas y sentidos feministas y disidentes en las ciencias. Revista Plaza Pública. Nº 22.

Lewkowicz, I. (2003) Suceso, situación, acontecimiento. Ficha de cátedra Disponible en: https://filadd.com/doc/22-lewkowicz-2003-suceso-situacion-acontecimiento

López, M. P. (2019). Apuntes para las militancias: feminismos: promesas y combates. 1 ed. La Plata: Estructura Mental de las Estrellas.

Medina, J. M., y Tommasino, H. (2018). Extensión Critica: Construcción de una universidad en contexto: sistematización de experiencias de gestión y territorio de la Universidad Nacional de Rosario. 1 ed. UNR Editora.

Pis Diez, N. (2018). Violencias machistas y resistencia feminista en Argentina. Una reconstrucción y algunos elementos históricos para entender la “cuarta ola”. En https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1702/te.1702.pdf

Rolnik, S. (2006). Cartografía Sentimental. En: Micropolítica. Cartografías del deseo. 1ed. Traficantes de Sueños.

Tommasino, H., Cano, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades nacionales latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades, Año LXVI, Nueva época, núm. 67, enero - marzo, 2016. UDUAL, México.

Ulloa, F. (2007). La ética del deseo debe balancearse con la ética del compromiso. En: https://www.pagina12.com.ar/diario/dialogos/21-83921-2007-04-23.html

Published

27-07-2022

How to Cite

Filippi Villar, J., & Colacci, R. (2022). Folds and Unfolds of the Critical Extension: Contribution from the Feminist Event. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 7(1), 1–11. https://doi.org/10.48162/rev.36.053