Contributions of University Extension to Student Education
A Case Study of the Universidad Nacional de Rosario (UNR), Argentina
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.36.051Keywords:
Latin American university extension, critical extension model, capabilities approach, comprehensive university educationAbstract
Critical extension emphasizes the priority of ensuring that university graduates have the knowledge, abilities, skills, and technical and human abilities to contribute to the resolution of socio-cultural problems in the most active, fair, critical, and transformative way possible. From a qualitative exploration, based on the capabilities approach and critical extension, the case study of the National University of Rosario, Argentina, shows that the student is able to place value on the capabilities achieved in their university training derived from extension practices. The students reported the strengthening of six human and professional skills, aligned with human development, which are useful for a professionalism that aspires to contribute to more just and democratic social transformations, in favor of the defense of life and the planet. This result points, on the one hand, to the potential of critical extension in integral university education and, on the other, to the need to move towards an institutional framework centered on such student capacities, as strategic components for a new Latin American university agenda.
Downloads
References
Alkire, S. (2009). Introducing the human development and capability approach. An introduction to the human development and capability approach. London: Earthscan.
Alkire, S. (2002). Dimensions of human development. World development, 30(2), 181-205. https://doi.org/10.1016/S0305-750X(01)00109-7.
Álvarez, C. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta de Antropología, 28(1).
Aragona V. y ot. (2018). Una semana que construimos todo el año. En Medina, J. M. y Tommasino, H. (2018). Extensión crítica: Construcción de una universidad en contexto: sistematización de experiencias de gestión y territorio de la Universidad Nacional de Rosario. 1a ed. Rosario: UNR Editora. Editorial de la Universidad Nacional de Rosario, 2018.
Biolatto, R. y ot. (2016). Proyectos de extensión como promotores de un aprendizaje significativo para alumnos de Ciencias Veterinarias en la Universidad Nacional de Rosario. + E: Revista de Extensión Universitaria, (6), 360-369.
Castro, J. y ot. (2015). Los caminos de la extensión universitaria argentina. Argentina.
CEPAL. (2018), Medición de la pobreza por ingresos: actualización metodológica y resultados, Metodologías de la CEPAL, N° 2 (LC/PUB.2018/22-P). Comisión Económica para América Latina y el Caribe. Santiago, Chile.
Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. Editorial McGraw-Hill. Edición revisada. Madrid.
Escobar, A. (2014). Sentipensar con la tierra. Nuevas lecturas sobre desarrollo, territorio y diferencia. Medellín: Ediciones UNAULA.
Fals, B. (1978). Por la praxis: El problema de cómo investigar la realidad para transformarla. Bogotá: Presencia.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. 2da Edición México: Editorial Siglo XXI.
Freire, P. (1984). ¿Extensión o comunicación?: la concientización en el medio rural. Siglo XXI Editores, México. Edición XIII.
García, G. A., y ot. (2013). El enfoque de las capacidades y las competencias transversales en el EEES/The capabilities approach and transversal skills: the case of economic studies. Historia y comunicación social, 18, 145. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/viewFile/44318/41876
Ghiso, A. (2000). Potenciando la diversidad (diálogo de saberes, una práctica hermenéutica colectiva). Aportes, 53, 58-71.
González M. (2006). Formulación teórico-metodológica de la promoción cultural de la investigación para la integración de los procesos universitarios de extensión e investigación en el Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría. Tesis doctoral en Ciencias de la Educación. Centro de Referencia para la Educación de Avanzada (CREA).
González, M., y ot. (2013) ¿Extensión universitaria, proyección social o tercera misión? Una reflexión necesaria. In Revista Congreso Universidad. 2(2), 1-11).
González M. (2012). Problemas teóricos del medioambiente en la promoción cultural universitaria. Arquitectura y Urbanismo, 33(3), 32-37.
González, G., R. (1996). Un modelo de extensión universitaria para la extensión universitaria. Su aplicación a la Cultura Física y el Deporte. Tesis Doctoral en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”. La Habana, Cuba.
Jara H., O. (2018). La educación popular latinoamericana: historia y claves éticas, políticas y pedagógicas. San José: Alforja.
Kaplún, M. (2002). Una pedagogía de la comunicación:(el comunicador popular). La Habana. Editorial Caminos.
Kaplún, G. (2014). La integralidad como movimiento instituyente en la universidad. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 2014. 1(1), 44-51.
Lander, E. (2000). ¿Conocimiento para qué? ¿Conocimiento para quién? Reflexiones sobre la universidad y la geopolítica de los saberes hegemónicos. En La reestructuración de las Ciencias Sociales en América Latina. Colección Pensar.
Medina, J. M. y Tommasino, H. (Eds.). (2018). Extensión crítica: construcción de una universidad en contexto: sistematizaciones de experiencias de gestión y territorio de la Universidad Nacional de Rosario. UNR, Secretaría de Extensión Universitaria.
Monge H., C. (2020). La universidad latinoamericana en la sociedad. Análisis de la relación entre universidad y comunidad desde el enfoque de capacidades para el desarrollo humano. Tesis doctoral en Desarrollo Local y Cooperación Internacional, en la Línea de Cooperación internacional al desarrollo y territorio. Universitat Politècnica de València, UPV, España.
Monge H., C., González M., M. y Méndez G., N. (2020). De la Reforma de Córdoba a la extensión crítica: un breve recorrido por la extensión universitaria latinoamericana. Editorial Letra Maya. Heredia, Costa Rica. (ISBN 978-9930-596-01-2).
Navarrete, J. V. M. (2011). Problemas centrales del análisis de datos cualitativos. Revista latinoamericana de metodología de la investigación social, (1), 47-60.
Neiman, G., y ot. (2006). Los estudios de caso en la investigación sociológica. Estrategias de investigación cualitativa, 1, 213-237. Recuperado de: http://tsmetodologiainvestigaciondos.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/175/2014/03/U3A-NEIMAN-Y-QUARANTA-Los-estudios-de-caso-en-la-investigacin-sociologica.pdf
Núñez H., C. (2006) Sentir, amar, pensar... la senda de la tierra. Fórum Paulo Freire V Encuentro Internacional sendas de Freire opresiones, resistencias y emancipaciones en un nuevo paradigma de vida. Instituto Paulo Freire de España y Crec.
Pittelli, C. y ot. (2010). La reforma universitaria de Córdoba (Argentina) de 1918. Su influencia en el origen de un renovado pensamiento emancipatorio en América latina. Historia de la Educación, 29, 135-156.
Acuerdo Plenario REXUNI CIN, Nº 811/12 (2012). Consejo Universitario Nacional. Argentina. Recuperado de https://www.cin.edu.ar/doc.php?id=1844
Robeyns, I. (2017). Wellbeing, freedom and social justice: The capability approach re-examined. Open Book Publishers.
Robeyns, I. (2018). 2017. Posdata. En Deneulin, S., Lizarraga, J. A. C., y Valencia, A. (Eds.). Introducción al enfoque de las capacidades: Aportes para el Desarrollo Humano en América Latina. Manantial. 212-222.
Santos, B. D. S. (2005). La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la universidad. Revista Umbrales, (15), 13-70.
Santos, B. D. S. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Ediciones Trilce.
Sen, A. (1998). Capital humano y capacidad humana. Cuadernos de economía (Santafé de Bogotá), 17(29), 67-72.
Sen, A. (2000). Libertad y desarrollo. Editorial Planeta.
Serna A. (2007). Misión social y modelos de extensión universitaria: del entusiasmo al desdén. Revista Iberoamericana de Educación, 43. Recuperado de: http://www.rieoei.org/deloslectores/1662Aquiles.pdf 28/01/19.
Suleman, F. (2016). Employability skills of higher education graduates: Little consensus on a much-discussed subject. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 228, 169-174.
Tommasino, H. (1994). Grupos y metodología grupal en la lechería uruguaya: la asistencia técnica en grupos de producción remitentes a Conaprole del departamento de San José: 1er. informe de investigación (No. 338.1 TOMg). Universidad de la República.
Tommasino, H. y ot. (2006). Extensión crítica: los aportes de Paulo Freire. Extensión: reflexiones para la intervención en el medio urbano y rural, 1, 121-135.
Tommasino, H. y ot. (2010). Tres tesis básicas sobre extensión y prácticas integrales en la Universidad de la República. Integralidad: tensiones y perspectivas, 19.
Tommasino, H. y ot. (2016). Reflexiones en torno a las prácticas integrales en la Universidad de la República. En Revista +E versión digital, (6), pp. 120-129. Ediciones UNL.
Tommasino, H. y ot. (2016a). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades, (67), 7-24.
Tommasino, H. y ot. (2016b). Avances y retrocesos de la extensión crítica en la Universidad de la República de Uruguay. En Revista Masquedós. 1 (1), 9-23. Secretaría de Extensión UNICEN.
UdelaR. (2010). Hacia la reforma universitaria: La Extensión en la renovación de la enseñanza: espacios de formación integral. UdelaR.
Ul Haq, M. (1995). El paradigma del desarrollo humano. www. desarrollo humano. Recuperado de: https://isfcolombia.uniandes.edu.co/images/documentos/paradigma%20de%20desarrollo%20humano%201.pdf
UNR. (2019). Estatuto Orgánico de la Universidad de Rosario. https://www.unr.edu.ar/files/estatuto_unr.pdf
Valles, M. S. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Síntesis Editorial.
Walker, M. (2011). ¿Aptitudes y qué más? Principios para las pedagogías de praxis en la educación superior. Universitas, Revista de Ciencias Sociales y Humanas, (15), 85-107.
Walker, M., y McLean, M. (2013). Professional education, capabilities and the public good: The role of universities in promoting human development. Routledge.
Wilson-Strydom, M., y Walker, M. (2015). A capabilities-friendly conceptualization of flourishing in and through education. Journal of Moral Education, 44(3).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carmen Monge Hernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.