Discomfort in Academic Writing

Notes about the Uncomfortable Tension between Mother Tongues, Disciplinary and Academic Languages at FCE-UNCUYO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.062

Keywords:

experience, wisdom, scientific knowledge, mother tongue, foreign language

Abstract

The initial concerns of this research arose from our own experiences in the teaching-learning practices at the university chair of Research Methodology: we wondered how knowledge is produced in the Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Cuyo (FCE-UNCUYO), what type of wisdom come out in those investigations, what epistemological assumptions are the ones that support the type of knowledge produced, and which ones are responsible for silencing the experience that seep in the texts. We start from a suspicion: behind an apparent confusion between the production of knowledge and the research for intervention, there is the production of specific wisdom in the field of Economic Sciences, often unrecognized in some academic instances due to its scarce systematization. Our research attempts to elucidate, from a critical epistemology, the epistemological assumptions of undergraduate research conducted at the FCE-UNCUYO to account for the experiences that underlie the wisdom produced. The methodological procedure sought to look in between, without isolating our object from its context of production, rehearsing a haptic look to read wisdom in texts. In this journey, we identified three types of languages that allow us to access different experiences in the production of knowledge: the mother tongue, the disciplinary language and the foreign language.

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Author Biographies

María Alejandra Celi, Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales (INCIHUSA), Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Licenciada en filología inglesa con orientación lingüística por la Facultad de Filosofía y Letras, UNCuyo. Actualmente es becaria doctoral por Temas Estratégicos de CONICET y realiza su Doctorado en Lingüística en la FFyL, UBA. Es parte del equipo de Lingüística y Neurobiología Experimental del Lenguaje (INCIHUSA-CONICET) y ha participado en varios proyectos de investigación en su área de estudio: la adquisición del inglés como lengua extranjera.

Alejandra Gabriele, Universidad Nacional de Cuyo

Doctora en Filosofía, Magister en Metodología de la Investigación Científica. Se desempeña como docente investigadora en el campo de la epistemología y las metodologías de la investigación desde una perspectiva crítica, en carreras de grado y posgrado.

Francisco Machin, Universidad Nacional de Cuyo

Artesano-luthier; licenciado en economía por la Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Cuyo y maestrando en estudios latinoamericanos por la Facultad de Ciencias Sociales y Políticas, Universidad Nacional de Cuyo. También es docente adscripto en la cátedra de Metodología de la investigación de la la Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Cuyo.

Leandro Velasco Cicchitti, Universidad Nacional de Cuyo

Marica, docente y licenciado en economía por la Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Cuyo. Actualmente enseña macroeconomía en instituto técnico de enseñanza superior (ISTEEC). Ha participado en diversos proyectos de investigación e impacto social en temáticas como la economía crítica, la metodología de investigación científica, la educación sexual integral, el librepensamiento y la libertad de culto religioso.

Leonardo Visaguirre, Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales (INCIHUSA), Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Profesor de Grado Universitario en Filosofía y Doctor en Filosofía por la Universidad Nacional de Cuyo. Es becario doctoral del Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales (INCIHUSA), Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Mendoza, Argentina. Participa en diversos  grupos de investigación que abordan temáticas como la Historia de las ideas filosóficas/pedagógicas latinoamericana, Historia de la educación, la Epistemología y la Filosofía de la educación. Ha publicado diversos artículos en revistas especializadas y en libros compilatorios.

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Published

14-11-2022

How to Cite

Celi, M. A. ., Gabriele, A. ., Jacky Rosell, E., Machin, F., Velasco Cicchitti, L. ., & Visaguirre, L. . (2022). Discomfort in Academic Writing: Notes about the Uncomfortable Tension between Mother Tongues, Disciplinary and Academic Languages at FCE-UNCUYO. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 7(2), 1–14. https://doi.org/10.48162/rev.36.062