The Education of Women According to Domingo F. Sarmiento and Juana P. Manso: From Sewing and Needlework to Graduate, School (Buenos Aires, 1858-1878)
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.36.086Keywords:
Education, women, primary school, Sarmiento, Juana MansoAbstract
In this research we will analyze the articles written by Domingo F. Sarmiento and Juana P. Manso on women's education in the province of Buenos Aires published in the journals Anales de la Educación Común and La Educación Común during the period 1858- 1878. We seek to show that their interventions focused, on the one hand, on criticizing the policies implemented by the different officials and, on the other hand, on elaborating proposals to improve the schooling situation of girls, which obtained different results. In a national context of high female illiteracy, both accused those responsible of maintaining the girls' schools and the Normal School under the control of a private association that offered an education limited to sewing and embroidery; resisting the abandonment of the Lancasterian system of education which, although in theory it had ceased to exist, persisted in the way the schools were organized; and delaying the creation of graduate schools for women with the higher grades. On the side of the proposals, we will point out how, thanks to these reiterated claims made through the magazines and in their roles as officials at different times, Sarmiento and Manso managed to ensure that the schooling of girls, in general terms, became more and more extensive and of better quality, although problems persisted in other areas.
Downloads
References
Barba, F. E. (1968). La ley de educación común de Buenos Aires de 1875. Trabajos y comunicaciones, (18), 53-65.
Belucci, M. (1997). Sarmiento y los feminismos de su época: una visión novedosa de la participación femenina en la educación y la cultura. En G. Morgade (comp.), Mujeres en la educación. Género y docencia en la Argentina (1870-1930) (pp. 31-66). Miño y Dávila.
Batticuore, G. (2022). La mujer romántica. Lectoras, autoras y escritores en la Argentina, 1830-1870. Sudamericana.
Bracchi, C. (2005). Anales de la educación común. Cuando la historia se hizo revista. Anales de la educación común, 1(1-2), 274-287.
Bustamante Vismara, J. (2007). Las escuelas de primeras letras en la campaña de Buenos Aires (1800-1860). Archivo Histórico Ricardo Levene.
Bustamante Vismara, J. (2018). Maestros en relación: Río de la Plata (década de 1820). Revista Mexicana de Historia de la Educación, 11 (VI), 1-21.
Felitti, K. (2004). Sarmiento y la situación de las mujeres de su época. Cyber Humanitis, 31, 1-15.
Fletcher, L. (1994). Juana Manso: una voz en el desierto. Mujeres y escritura en la Argentina del siglo XIX (pp. 108-120). Feminaria.
Finocchio, S. (2009). La escuela en la historia argentina. Edhasa.
Guerrero, E. (2011). La educación de la mujer en el proyecto civilizador de Domingo Faustino Sarmiento. Monteagudo, 16, 109-125.
Kaufmann, C. (2001). Juana Manso. Lo dicho, lo susurrado y lo no dicho de una educacionista argentina del siglo XIX. En L. Jáuregui y G. Zambrano. Mujer, cultura y sociedad en América Latina (pp. 41-52). Universidad de Venezuela.
Lewkowicz, L. F. (2003). Juana Manso. Cuadernos Hispanoamericanos, Nº 639, 41-46.
Lionetti, L. (2010). Las escuelas de primeras letras en el escenario social de la campaña bonaerense (1850-1875). Naveg@merica, 4, 1-15.
Luiggi, A. H. (1959) Sesenta y cinco valientes. Ágora.
Masiello, F. (1994). La mujer y el espacio público. El periodismo femenino en la Argentina del siglo XIX. Feminaria.
Mercante, V. (1930). Juana Manso. Revista de Educación, 13, 69-97.
Morgade, G. (1997). Mujeres en la educación. Género y docencia en la Argentina (1870-1930). Miño y Dávila.
Newland, C. (1992). Buenos Aires no es pampa. La educación elemental porteña, 1820-1860. Grupo Editor Latinoamericano.
Pierini, M. (2021). Las formas del exilio. Apuntes para una biografía de Juana Manso. América sin nombre, 25, 125-136.
Pineau, P. (1997). La escolarización en la provincia de Buenos Aires (1875-1930). FLACSO.
Portnoy, A. (1937). La Instrucción primaria desde 1810 hasta la sanción de la ley 1420. Consejo Nacional de Educación.
Ramos, J. (1910). Historia de la Instrucción Primaria en la República Argentina, 1810-1910. Peuser.
Rodríguez, L. G. (2021). Maestros y maestras y la cuestión de género: planes de estudio, salarios y feminización (Argentina, 1870-1914). Descentrada. Revista interdisciplinaria de feminismos y género. (5), 1, 1-17.
Rodríguez, L. G. (2021a). Los manuales de Economía Doméstica en la escuela: contabilidad hogareña, educación de las emociones y enseñanza práctica para el hogar (Argentina, fines del siglo XIX y principios del XX). Estudios del ISHIR, (11), 30, 1-25.
Rodríguez, L. G. (2022). Las primeras Escuelas Normales de la provincia de Buenos Aires (Mercedes, Azul, Dolores, San Nicolás y La Plata): el arribo de una burocracia nacional a las ciudades del interior (1887-1920). Ejes de Economía y Sociedad, (6), 11, pp. 134- 160.
Rodríguez, L. G. (2022a). Las maestras norteamericanas que trajo Sarmiento y las que vinieron después. Su trabajo en Argentina (1869-1910). Revista Brasileira de História da Educação, (22), 11-28.
Salvadores, A. (1941). La instrucción primaria desde 1810 hasta la sanción de la Ley 1420. Consejo Nacional de Educación.
Velasco y Arias, M. (1937). Juana Paula Manso. Vida y Acción. Talleres Gráficos Porter Hnos.
Vicens, M. (2017). Entretenimiento, público y autoría femenina en los periódicos de Juana Manso (1850-1860). Perífrasis. 16, (89), 48-63.
Yannoulas, S. C. (1996). Educar: ¿Una Profesión de Mujeres? La feminización del normalismo y la docencia (1870-1930). Kapeluz.
Zucotti, L. (1994). Gorriti, Manso: de las Veladas literarias a Las conferencias de maestra. En L. Fletcher (comp.) Mujeres y cultura en la Argentina del siglo XIX. Feminara Editora.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Laura Graciela Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.